Které vozy opravují mechanici nejraději? Odmítají často některé opravy?

5. srpna 2024, 11:59

Každý výrobce automobilů zavádí do svých vozů vlastní řešení, která odlišují určitou značku nebo skupinu vozů na trhu. Je tedy zřejmé, že mezi řešeními, která výrobci nabízejí, jsou taková, která se opravují snadno, ale jsou i taková, která nikdo opravovat nechce. Kolik je značek, které mechanici raději neopravují? Které značky naopak přijímají do servisu nejraději?

Existuje pouze jeden nesporný favorit servisů

Nejnovější průzkum z roku 2024 mezi automechaniky ze střední a východní Evropy ukázal, že polovina autoservisů označuje vozidla VAG za nejsnadněji servisovatelná. To však není žádné překvapení. Na dalších příčkách se umístila Toyota a Fiat, nejméně příznivců mají v současné době značky Volvo a Suzuki.

„První místo vozidel skupiny VAG jako nejsnadněji servisovatelných mě vůbec nepřekvapuje, ale obrovský náskok v průzkumu před dalšími značkami je spíše důsledkem popularity daných vozidel než skutečné snadnosti oprav. Pro nezávislé mechaniky je velkou výhodou servisu vozů VAG opakovatelnost řešení v rámci koncernu. To platí prakticky pro všechny značky a modely. Nejlepším příkladem je koncernový benzinový motor 1.5. Je jeho oprava snadná? Na první pohled ne nutně, už jen tím, že je třeba vlastnit a používat moderní speciální nářadí. Nicméně po první opravě např. v Golfu už další oprava v Octavii nebo Formetoru nebude problém. Velmi podobné je to již ve skupině Stellantis. Dříve se Fiat a Jeep lišily úplně ve všem, dnes jde často jen o loga a design karoserie. Dnešní vozidla jsou samozřejmě stále složitější, ale s přístupem k technickým údajům a správným nářadím jsou pro přemýšlivého mechanika málokdy problémem. Spíše by se jich měl obávat majitel, který si za tyto znalosti a použité nástroje či software prostě připlatí,” komentuje Rafał Kędziorek, manažer rozvoje sítě N!Auto/N!Truck.

Odmítají autoservisy opravy “obtížných” vozů?

Někdy vůz, který přijede do servisu, vyžaduje výměnu dílů s omezenou dostupností, např. někdy může výměna spojky vyžadovat dva dny práce nebo elektronické systémy fakticky ztěžují práci.

Pouští se evropské autoservisy ochotně do oprav náročných vozů?

Složitá konstrukce, vadná elektronika nebo obtížně přístupné díly jsou důvodem neochoty k opravě v téměř 40 % autoservisů ve střední a východní Evropě. Nejméně se s neochotou přijímat vůz do servisu setkávají polští řidiči. V průměru méně než jeden ze tří autoservisů uvádí, že by se zdráhal opravit některé vozy. Na dalších místech žebříčku jsou země jako Slovensko, Litva a Maďarsko, kde rovněž více než polovina mechaniků prohlásila, že by problematické modely opravila. Naopak zdaleka nejčastěji se zdráhají opravovat vybrané vozy servisy působící v České republice. Majitelé zvláště komplikovaných vozů v České republice mohou počítat s tím, že jejich vozidlo přijmou pouze dva z pěti autoservisů.

Metodologie výzkumu

Průzkum, na jehož základě byl článek připraven, provedly portály MotoFocus formou online dotazníku (CAWI) na vzorku zástupců autoservisů v těchto evropských zemích: Polsko, Česká republika, Slovensko, Chorvatsko, Bulharsko, Litva, Rumunsko a Maďarsko. Průzkumu se zúčastnilo celkem 722 osob.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!