Pomáhat, chránit a nešikanovat!

, 21 prosince 2009, 0:00

Od 1. ledna 2010 by podle nařízení ředitele dopravní policie měla být dechová zkouška na přítomnost alkoholu v krvi součástí každé silniční kontroly. Policisté by měli nechat „dýchnout“ každému řidiči, kterého zastaví, každému řidiči, kterého budou jakkoliv kontrolovat.

Čili kontrolováni budou nejen účastníci dopravní nehody či řidiči podezřelí z „požití“, ale úplně všichni; jinak řečeno – všichni řidiči budou podezřelí.

Motivací je skutečnost, že se zvýšil počet usmrcených při nehodách, kde byl zjištěn u řidiče alkohol v krvi – policie v období leden až listopad 2009 evidovala 83 usmrcených (zvýšení oproti 11 měsícům roku 2008 o 7 osob), což představuje 10,9 % z celkového počtu usmrcených.

Za stejnou dobu policie uvádí hlavní příčiny nehod: nepřiměřená rychlost 342 usmrcených, tj. 49,3 %, nesprávný způsob jízdy 228 usmrcených, tj. 32,9 %, nedání přednosti 95 usmrcených, tj. 13,7 % z celkového počtu usmrcených.

Ve statistice se nesleduje, jak velké množství alkoholu řidič, který zavinil nehodu, v krvi měl. Soudní znalec v oboru toxikologie Ing. Jaroslav Zikmund uvádí: „Podle mých zkušeností mohu říci, že do 0,3 promile řidič neohrožuje svoje okolí.“ (zdroj: www.IHNed.cz 30. 1. 2009). Jinde pak říká: „Hladiny alkoholu v krvi pod 0,2 g.kg-1 považujeme za fyziologické.“

S přihlédnutím k těmto skutečnostem je vliv alkoholu na nehodovost a její následky ještě výrazně nižší, než uvádějí statistiky. K řadě nehodám, které jsou označovány jako „alkoholické“, by totiž nepochybně došlo i v případě, že by řidič pod vlivem alkoholu nebyl.

Opatření, které policie od 1. ledna 2010 chystá, je nepřiměřené. Samozřejmě je správné, aby požití alkoholu bylo trestáno, zejména prokáže-li se, že alkohol byl příčinou nehody. Policie by se však měla více zaměřit na příčiny, které způsobují nejvíce závažných nehod – viz výše, měla by jít po tom podstatném, eliminovat nejzávažnější příčiny současného neblahého stavu na našich silnicích, a řidiče zbytečně nešikanovat.

Zdroj: www.autoklub.cz

 

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!