Zajímavost: Sezóna Rally očima Davida Zachara, vedoucího pobočky Autobenex Zlín

, 29. dubna 2013, 19:23

I když se může zdát, že závody Rally na naše stránky nepatří, můžeme zde najít dost společného s naší branží. A tím jsou auta, náhradní díly a David Zachar – vedoucí pobočky Autobenex ve Zlíně. Jak probíhala sezóna 2012, Vám přiblíží právě pan David Zachar.

„Rok 2012 byl velmi významným v mém životě a za přispění mnoha partnerů, jímž byl svým způsobem také Autobenex , se mi podařilo dosáhnout společně s Ondřejem Bisahou, našim zákazníkem a mým kamarádem, zisku titulu Mistra české republiky ve sprintrally a vícemistra české republiky v rallye.  Byl ale také zřejmě nejsmutnějším rokem v české rallye za celou její éru a proto jsem se rozhodl vám jej přiblížit očima někoho , kdo je uvnitř dění.

Psal se začátek roku 2012, když jsem se svým kolegou, zákazníkem a především kamarádem Ondřejem Bisahou, jehož úspěšný začátek v rallye jste měli možnost shlédnout v článku jednoho ze starších čísel časopisu Autobenex pro Vás, usedal do vozu Honda Civic. Ve třídě 9 se jedná o sériové vozidlo s povolenými homologačními úpravami o obsahu motoru 1.400 – 1600 cm3, ochranným rámem. V našem případě o váze 1015 kg a výkonem 190 koní, převodovkou s kratším stálým převodem a samosvorným diferenciálem.

Byl leden, začátek sezony a my jsme měli za sebou natrénováno náročných 1.000 km po rakouských silnicích a lesních úsecích a startovali do první rychlostní zkoušky známé a náročné Jaener rallye. Naše ambice a očekávání skončily asi po 3 km těsně za serpentinami arény Pierbach v jednom velmi ztepilém smrku. Stali jsme se diváky a i přes smutek a bezmoc jsem si neodpustil výsknout při průjezdu Martina Semeráda, který byl prostě tak nádherný, že až běhal mráz po zádech. Tento okamžik byl tak zvláštně silný, že v tu chvíli jsem jej nechápal a souvislosti toho podivného pocitu mi zapadly až o několik měsíců později.

To jsme ještě netušili jak výrazně osud zamíchá kartami nejen nás, ale celé rallye komunity i veřejnosti. Sezona se teprve rozbíhala a my byli nejen bez vysněných bodů a zkušeností, ale i bez auta, které potřebovalo opravu. Týdny běžely jako voda a už na konci března  tu byla Bonver Valašská rally. Auto bylo opraveno a dokonce jsme zaexperimentovali a namontovali do vozu „Hewlland“ převodovku, která představovala top techniky, která je v naší Hondě možná. S maximální rychlostí kolem 170 km/h, kterou atakujete velmi rychle, to byl opravdu bonbónek. Bohužel opět štěstí nestálo při nás. Týmový kolegové Zbyněk Baller a Martin Tomečka svůj Civic poslali v jednom lesním úseku mezi stromy takovým způsobem, že z ní šly použít snad jen stěrače a jedno kolo. Jak laciné to bylo vykoupení u vyšší moci za vyváznutí bez zranění, ví jen oni. My jsme se dostali do technických problémů právě s převodovkou a tak se soutěž  stala bojem o dojetí, i když se sběrem bodů za 4-té místo.

Koncem května 25.5 – 26.5. se jede jedna z nejkrásnějších českých soutěží Rallye Český Krumlov, kterou dlouhodobě podporoval i Autobenex. Nádherné prostředí, fantastická nálada, překrásné památky, turisticky atraktivní prostředí to vše slibovalo od 40. ročníku famózní podívanou… Po havárii posádky st.č. 43 Petr Pelech – Aleš Zimolka, spolujezdec následkům zranění v nemocnici umírá. Nemluvě o smutku a prvních mnoha otaznících se celou českou rallye rozbíhá tlak na zpřísnění kontrol bezpečnostního vybavení, protože jednou z hlavních příčin Alešovi smrti bylo údajně špatné připoutání v kombinaci se zádržným systémem HANS.

Jsme tomu svědky již při dalším podniku Rallye sprint Krkonoše. Vše je pečlivě kontrolováno a důsledně sledováno. Tenhle podnik nám konečně sedl a vítězíme.

Následující náročná Agrotec Petronas Syntium Rally Hustopeče v jihomoravských vinicích nás po malé havárii vyhazuje ze sedla krásného 2.místa.Můžeme pokračovat, ale padáme až na příčku pátou.

V polovině července odjíždíme do okolí Mladé Boleslavi na Rallye Bohemia. Počasí nám všem celkem přeje, autodrom Sosnová je opravdu zábavné zpestření nejen závodu, ale i tréninku. Následující den soutěž začíná. Media se předhánějí s tipy na vítěze v domácím prostředí tovární škodovky. Velkým překvapením je favorizovaný Mads Ostberg, který svého Forda už na shakedownu „počechrá“ o zídku tak, že končí v nemocnici a úplně. V rychlostní zkoušce 1 je po havárii ze hry Hanninen a Kresta. Je to téměř neuvěřitelné znamení a nad českou rallye se stahují mraky. Špička startovního pole načíná RZ3 a my přijíždíme do ÚP (uzavřeného parkoviště) na přeskupení vozidel pro další přesun právě k RZ3. Po chvíli zjišťujeme, že se už nikam neposuneme… na rychlostní zkoušce 3 havaroval Martin Semerád s Bohoušem Ceplechou. Z  tváří pořadatelů, kolegů a informací, které se k nám dostávají útržkovitě je jasné, že je to vážné. Tentokrát mi v souvislosti s Martinem běhá mráz po zádech z jiných příčin a přichází flashback zvláštního pocitu z Jaeneru. Vrtulník, který vidíme ve vzdálenosti 5km přistávat nevěstí nic dobrého. Do servisní zóny přijíždí Jarin Orsák, úplně míjí ÚP a bílý jako stěna projíždí směrem ke svému servisnímu místu, kde mechanici začínají balit. Všichni už to ví. Zemřel jeden skvělý chlap Bohuslav Ceplecha. 

Odcházím pryč k našemu servisu a okolí jakoby se mi vzdálilo. Zapomínám odevzdávat jízdní výkaz, což za určitých okolností by znamenalo vyloučení ze soutěže, ale v tu chvíli je mi to jedno. Momentálně krutá realita drtí všechny ideály o tomto sportu a nejen já jsem v šoku. Velká, krásná a věhlasná soutěž je zrušena. Je konec.

Hezké vítězství na následujícím Matrix rallye Kostelec n. Orlicí a Agropě Pačejov i přes krásu soutěží ve mě zanechává určitou pachuť minulých událostí a zřejmě v mnoha hlavách a srdcích je tomu stejně.

Přiblížil se konec sezony a je tu nekorunovaná královna českých soutěží Barum Rallye Zlín. Domácí prostředí v nás vzbuzuje pocity nejen velké odpovědnosti, ale i očekávání. Konkurence ve všech třídách bohatá a schopná a startovní listina nabita zvučnými jmény, nejen jezdců, ale i vozidel. Soutěž se celkově vyvíjí slibně, i když náš rival Adam Kobliha s Karlem Žáčkem opět téměř bezkonkurenčně pokořují  naše snahy společně s vrtkavým počasím. Je z toho hezké druhé místo, ale začátek druhého dne všechny zastavuje havárií Honzu Kopáčka, který v RZ13 za žlutavským lomem rozkutálí své Subaru směrem k divákům. Kdo viděl video této události v hlavních zprávách, nebo na youtube,  potvrdí, že je to jako naschvál a navzdory fyzikálním zákonům, že se něco takového mohlo stát. Obětí je divák.
Začíná se vážně hovořit a bilancovat jak by se mělo a zda vůbec pokračovat v tomto motorsportu.

Po „Barumce“ následuje Rallye Jeseníky (1.místo), která uzavírá naše úspěšnou sérii 4 vítězství za sebou. Na tento výsledek jsme náležitě hrdi, protože toto se podařil málokomu. Sérii sprintů zakončujeme Rally Vsetín (2.místo). Tato umístění potvrzují náš zisk titulu ve třídě 9.Posledním závodem  „velkého mistráku“ roku 2012 je pro nás velmi úspěšná a překrásná Rally Příbram. Zde jedeme s Hondou zřejmě „životní“ závod. Soupeře  ve třídě deklasujeme 7 a 10 minutami, přibližujeme se vozům o několik tříd výše a na trati Vystrkov – Brodce se nám podaří vytvořit nový český rekord. Chtěl bych tímto také  poděkovat Petrovi Dlouhému z ADS, který nás jako místní, přišel podpořit před startem do jedné z rychlostních zkoušek.

Nechci se o těchto skvělých závodech více rozepisovat, neboť o našem působení vyšlo několik článku na serveru www.autosport.cz či domovských stránkách cerspeformance.com. Chtěl bych se zmínit o posledním a zřejmě nejsmutnějším podniku loňského roku a české rallye historie.

Rally show Uherský Brod se jela na začátku listopadu jako volný podnik. Tedy o nic nejde. Pár závodníků si vyzkouší novou, nebo jinou techniku. Spousta diváků se příjde podívat na efektivní průjezdy městem, nebo rallyearenou (kde jsem byl např. já). Prostě oddychovka,  řeklo by se „srandamatch“. No, bohužel.

Jeden z mladých organizátorů se  namísto hlídání trati rozhodne postavit společně  se svými kamarádkami na to nejhloupější místo, které je mohlo napadnout. Výsledek známe:  4 mrtví a 3 další zranění. Média a nakonec i někteří seriózní novináři děsili a zavádějícím způsobem ovlivňovali několik dlouhých týdnů laickou i odbornou veřejnost. To vše vedlo k jednání a zpřísnění  pravidel v rallye u nás.

Žijeme v zemi, kde láska k automobilu sahá a prolíná společnost od samého jeho vzniku. Vždyť první  automobil Praesident na území česka vyjel z kopřivnické továrny v podstatě necelých 10 let po patentu německého Benz Velo, prvního automobilu na světě! Tento český, vnášel několik originálních prvků do soudobého pojetí a bez zaváhání můžeme říci, že byl mezi průkopníky prvních. Jsme pevnou neodmyslitelnou součástí evropské společnosti, která je úzce spjata s automobilem od prvopočátku jeho vzniku a musíme si klást otázku: „Stojí to všechno za sedm vyhaslých životů v motorsportu, má to smysl?“

Tvrdím-li , že ano, pak odpověď není jednoduchá, krátká a dostačující v tomto prostoru, který mi byl dán. Je pouze jisté, že v poměru s ostatními nejenom adrenalinovými sporty je úmrtnost mezi nejnižšími!

Motorsport v Čechách se vyvíjel a podléhal vždy těm nejpřísnějším pravidlům v rámci zabezpečení. Mnozí dokonce tvrdili: „jsme papežštější než papež“ , padala slova o servilitě vůči FIA. Slyšeli jsme zkušenosti našich předních jezdců o situaci ve světě, kde bezpečnost na podnicích není tak úzkostlivě střežena jako u nás. A přesto je to právě Česká republika, kde souhra velmi nešťastných událostí vystaví tragický účet. 

Za celou naši rallye je začátek sezony 2013, který se odbyl o prvním dubnovém víkendu v jihočeských Slavonicích a okolí pod názvem Rally Vrchovina. Podmínky pro závod byly extrémní, především kvůli počasí, které dokazuje všem, co vládne našim životům. Soutěž novináři s trochou nadsázky označili za „malé Monte Carlo“ Byl to první podnik na našem území, který podléhal novým zpřísněným pravidlům a můžeme konstatovat, že proběhl velmi úspěšně.

S Ondřejem jsme se premiérově svezli ve voze Škoda Fabia R2. Vzhledem k velmi opatrnému začátku způsobeném především neznalosti vozu a velmi náročnými podmínkami,  jsme se do tempa dostali a nakonec vybojovali  16té místo absolutně, 4té v předních náhonech a 3tí místo ve třídě. Na úvod velká spokojenost na naší straně. Chtěl bych poděkovat Mariánovy Uličnému z pobočky Autobenex Jihlava za vstřícnou, velmi rychlou a profesionální  pomoc při shánění pneumatik do podmínek, které nás čekaly. Naši zákazníci se mohou spolehnout na perfektní servis.

Přejme si vše dobré nejen v rallye sezoně 2013, ale i v budoucnosti. Přejme si úspěch navzájem a ve všem.„

David Zachar
 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!