Zajímavost: Ford na veletrhu CES oznámil plán Smart Mobility a 25 globálních experimentů v oblasti dopravy

12. ledna 2015, 15:17

Nový plán Smart Mobility umožní Fordu dosáhnout vyšší úrovně v oblastech jako konektivita, mobilita, autonomní vozy, zákaznická zkušenost a „big data“. Během letošního roku spustí Ford po celém světě 25 různých dopravních experimentů, zaměřených na zlepšování zákaznické zkušenosti, vyšší flexibilitu vlastnických modelů a společenskou spolupráci.

„I když zde vystavujeme propojené automobily a informujeme o plánech na autonomní vozy, veletrhu CES se účastníme z vyšších pohnutek,“ řekl Mark Fields, prezident a generální ředitel Ford Motor Company, ve své prezentaci na globálním veletrhu spotřební elektroniky v Las Vegas. „Podporujeme inovace ve všech složkách našeho podnikání, abychom se stali společností zaměřenou jak na produkty, tak na mobilitu – a v konečném důsledku změnili způsob, jímž se svět přepravuje, stejně jako to před 111 lety udělal náš zakladatel Henry Ford.“

25 dopravních experimentů
Prvními kroky plánu Smart Mobility je 25 experimentů – devět v Evropě a Africe, osm v Severní Americe, sedm v Asii a jeden v Jižní Americe. Všechny mají za cíl předvídat požadavky zákazníků v transportních ekosystémech budoucnosti.

„Představujeme si budoucnost, v níž spolu auta komunikují, řidiči i auta jsou propojení s městskou infrastrukturou a lidé při každodenním dojíždění běžně sdílejí automobily nebo více způsobů dopravy,“ řekl Fields. „Experimenty, které nyní zahajujeme, povedou v horizontu deseti let a dál k vytvoření nových modelů dopravy a mobility.“

Všech 25 experimentů je zaměřeno na čtyři globální megatrendy – explozivní růst populace, celosvětově rostoucí střední třída, kvalita ovzduší a měnící se priority zákazníků. Všechny tyto trendy vedou k omezení osobní mobility, zejména ve velkých městech.

Čtrnáct projektů z pětadvaceti vede Ford, zbývajících 11 patří do soutěžní série Innovate Mobility Challenge.

Londýnské experimenty
    – Londýn se stane dějištěm několika pilotních projektů, v jejichž rámci Ford vyzkouší různé způsoby efektivnější organizace dopravy v oblastech s nejhustším provozem. Bude se jednat o sdílení aut, parkování nebo přepravu osob na vyžádáníCity Driving On-Demand: Cílem projektu je pochopit, co je zapotřebí pro kvalitní, flexibilní a integrovaný program sdílení automobilů ve velkých aglomeracích. Zájemci si mohou rezervovat elektromobil Focus Electric nebo úspornou Fiestu 1.0 EcoBoost prostřednictvím aplikace nebo po telefonu. Vozy se odemknou pomocí aplikace nebo členské karty a k dispozici jsou nepřetržitě. Platí se po minutách a v ceně je zahrnuto palivo, pojištění i poplatek za vjezd do centra Londýna.        
    – Data Driven Insurance: Tento program spočívá v monitorování jednotlivých aut s cílem dosáhnout snížení pojistných nákladů pro provozovatele. Aplikace v chytrém telefonu umožňuje na dálku zkontrolovat polohu vozu, stav paliva v nádrži a další údaje. Získaná data by navíc mohla pomoci úřadům předcházet vzniku kolon.
    – Dynamic Social Shuttle: Nová služba jednosměrných jízd na vyžádání. Měla by být komfortnější než autobusy a dostupnější než taxi.
    – Painless Parking: Aplikace vyvinutá ve spolupráci s místními úřady pomůže řidičům nalézt vhodné parkovací místo na základě jejich preferencí, polohy a aktuální situace na parkovištích.

Celkem 56 procent Evropanů uvedlo v průzkumu sponzorovaném Fordem, že by uvažovali o sdílení aut. Jeden sdílený automobil by mohl nahradit až 13 jiných vozů. Náklady vzniklé v souvislosti s dopravními zácpami dosahují podle Evropské komise výše přibližně 100 miliard eur ročně.

Sdílení aut v Německu
Za prvních 12 měsíců fungování se program Ford Carsharing rozšířil do 55 německých měst a více než stovky lokalit. Po vstupní registraci u prodejce Ford si zákazníci mohou rezervovat vůz prostřednictvím mobilní aplikace, webové stránky nebo telefonu. Kromě nejrůznějších modelů značky Ford, od Ka až po Transit, je uživatelům služby k dispozici i více než 3.600 aut společnosti Flinkster. Ve srovnání s průměrem za první polovinu roku se počet rezervací v posledních měsících zdvojnásobil.

Autonomní vozy Ford
Ford má již v provozu částečně autonomní vozy a vyvíjí modely, které budou plně autonomní.

„Již dnes vyrábíme a prodáváme částečně autonomní vozy, jež prostřednictvím softwaru a senzorů parkují podélně i kolmo, upravují rychlost podle okolního provozu nebo v případě nebezpečí samy brzdí,“ řekl Raj Nair, hlavní technický ředitel Fordu a viceprezident odpovědný za globální vývoj produktů. „Do budoucna počítáme i s plně autonomními vozy Ford a jejich vývoj bereme velmi vážně.“

Současné modely značky Ford disponují například systémem udržování v jízdním pruhu, adaptivním tempomatem, detektorem bezpečné vzdálenosti, předkolizním asistentem s ochranou chodců, hlídáním mrtvých úhlů, aktivním parkovacím asistentem, rozpoznáváním dopravních značek, automatickým přepínáním dálkových světel nebo automatickým zapínáním stěračů. Brzy přibude také asistent pro jízdu v koloně.

Zároveň probíhají jízdní zkoušky plně autonomního Fordu Fusion Hybrid. Tento výzkumný prototyp využívá systémy zmíněné výše a také čtyři senzory typu LiDAR, jejichž prostřednictvím si v reálném čase vytváří 3D mapu okolního prostředí.

„Naší prioritou není vypouštět marketingová tvrzení či závodit o to, kdo uvede autonomní vůz na trh jako první. Naší prioritou je přivést na trh autonomní vůz značky Ford, který bude dostupný širokým masám a skutečně přispěje ke zkvalitnění životů našich zákazníků,“ dodal Fields. „Henry Ford nás již dávno naučil, že dobrá firma vyrábí excelentní produkty a dosahuje zdravého zisku. Skvělá firma dělá obojí a k tomu navíc vytváří lepší svět. A to nás stále žene vpřed.“

Tisková zpráva Ford Motor Company

Související články

Zajímavost: Pokročilý systém filtrace vzduchu v novém Mondeu může zabránit kýchnutí a následné jízdě „poslepu“
Zajímavost: Pokročilý systém filtrace vzduchu v novém Mondeu může zabránit kýchnutí a následné jízdě „poslepu“

Snaha odolat nutkání kýchnout za volantem může být pro cestující ve voze zdrojem pobavení, ale pro řidiče se jedná o nepříjemnost s potenciálně nebezpečnými následky. Alergiemi dnes trpí stále více lidí. Kýchnutí při jízdě rychlostí 95 km/h znamená, že řidič ujede až 20 metrů se zavřenýma očima. Společnost Ford Motor Company nyní uvádí na trh […]

Ford vyrobil v Evropě již tři miliony maloobjemových vznětových motorů
Ford vyrobil v Evropě již tři miliony maloobjemových vznětových motorů

Společnost Ford Motor Company vyrobila v Evropě již tři miliony maloobjemových vznětových motorů s nízkými emisemi CO2. Jubilejním exemplářem se stala jednotka 1.5 TDCi z nové řady motorů Ford splňujících Euro VI, vyrobená v motorárně Fordu v britském Dagenhamu. „Je mimořádně příhodné, že jsme tohoto milníku dosáhli zrovna s naším nejúspornějším a technicky nejvyspělejším dieselem – jednotkou […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!