Kdo by se měl z automobilové branže bát elektromobility?

, 28. září 2020, 19:01

Elektromobilita je trend, který může rozhodně změnit automobilový průmysl. Hromadná elektrifikace vozidel přinese zásadní změny na trhu výrobců automobilových součástek. Který z výrobců působících v automobilovém průmyslu se může, a který nemusí bát elektrifikace aut? Jak ovlivní elektromobilita výrobce a  distributory náhradních dílů a poskytovatelů služeb (včetně autoservisů)?

Hybridní Toyota

Elektromobilita – technologie nařízená shora

Elektromobilita je aktivně podporována Evropskou unií a vládami některých jejích členských států. A také zeměmi, které již v EU nebudou. Velká Británie chce od roku 2035 zakázat prodej automobilů se spalovacími motory a automobilů s hybridním (kombinace spalovacího a elektromotoru) pohonem. Ve Švédsku a Dánsku má takový zákaz platit již od roku 2030. Je to správná cesta? Ne tak docela. Úředníci ukázali na „jediný správný směr pro rozvoj automobilového průmyslu“, a tím je elektrifikace vozidel. Nákup elektromobilů byl zpočátku podporován subvencemi a slevami. Protože to příliš nefungovalo, nastal čas pro zákazy a příkazy.

Při současné úrovni vývoje vědy a techniky by do 10 let mohly být vyvinuty zcela nové technologie pro pohon automobilů. Nebo se mohou vylepšit stávající. To se však nestane, protože úředníci chtějí, aby se automobilový průmysl vrátil ke svým kořenům, tj. k elektrifikaci. Co může být jedním z hlavních důvodů, proč tak úředníci činí? Péče o ekologii? Nejen. Elektřina, stejně jako benzín, nafta a plyn, jsou snadno zdanitelné. Teoreticky je domácí výroba elektřiny možná, vyžaduje však nákladné investice a lze ji také řádně kontrolovat pomocí příslušných předpisů (povolení, poplatky, atd.).

Elektrický vůz bude stále třeba udržovat a opravovat, ale velká část současných výrobců dílů bude muset navždy opustit trh. Ne okamžitě. Ale postupně, jak se bude snižoval počet spalovacích vozů v ulicích. V tomto článku nebudeme uvažovat o tom, zda bude automobilová elektrifikace nakonec skutečně úspěšná. Předpokládáme, že ano. Koho je tedy možné zařadit mezi ty ohrožené?

  • výrobce spalovacích motorů a jejich částí (těsnění, vstřikovače, rozvody),
  • výrobce výfukových systémů a komponentů odpovědných za zpracování výfukových plynů (filtry pevných částic, katalyzátory, senzory),
  • výrobce systémů přívodu paliva (palivová čerpadla, palivová potrubí),
  • většina výrobců systémů přenosu pohonu (manuální a automatické převodovky, spojky, dvouhmotové setrvačníky),
  • výrobce alternátorů, startérů,
  • výrobce dílů systému zapalování,
  • výrobce sacích systémů, chladicích systémů,
  • výrobce motorových olejů, vzduchových, olejových nebo palivových filtrů, atd.

Trh budou muset opustit také automechanici, kteří se specializují pouze na výměnu motorových olejů, opravy spalovacích motorů, systémů přívodu paliva nebo výfukových systémů.

Nabíjení elektromobilu

Kdo se nemusí bát elektromobility?

Elektromobily jsou jejich zastánci prezentovány jako ekologické. Neznečišťují ovzduší, protože nevypouštějí žádné emise. Nevyžadují motorový olej, olejový, vzduchový a palivový filtr, také tak nezatěžují životní prostředí díky menšímu množství použitých kapalin a vznikajícího odpadu. Je to ale tak, že elektromobil nevyžaduje použití filtrů, provozních kapalin nebo spotřebních dílů? Ale potřebuje. A výrobci těchto dílů se nemusí elektromobility bát.

Elektrické auto se neobejde bez kabinového filtru. Pro fungování klimatizace stále potřebuje chladicí médium a olej pro mazání kompresoru. Jediný rozdíl je v tom, že v elektromobilu je kompresor klimatizace poháněn elektromotorem.

Elektromobil může být také vybaven elektrohydraulickým posilovačem řízení s elektrickým čerpadlem, které se aktivuje při otáčení kol. Poté bude zapotřebí hydraulická kapalina. Stejně jako v případě „jedovatých benzínů a dieselů“.

Jednostupňová redukční převodovka, která se používá v elektrických automobilech, nemůže běžet „na sucho“. Musíte tedy použít převodový olej. A po určité době používání bude pravděpodobně nutné jej vyměnit.

Ložiska elektromobilu budou i nadále vyžadovat použití speciálních maziv. Přední a zadní okna se samy nevyčistí. Výrobci kapalin do ostřikovačů mohou také klidně spát. I když v budoucnu mohou nastat i právní změny související s ekologií, které například zakáží používání určitých detergentů obsažených v kapalině do ostřikovače.

Elektromobil stále potřebuje brzdovou kapalinu a jeho brzdový systém nadále používá kotouče a destičky. I když v blízké budoucnosti můžete očekávat nutnost použití filtrů brzdových destiček, které zachytí prach vznikající při tření mezi brzdovými kotouči a destičkami.

Výrobci chladicích kapalin mohou být také v klidu. Elektrické auto vyžaduje použití standardní chladicí kapaliny na bázi glykolu. Proč? K chlazení elektromotoru i k chlazení a ohřívání článků lithium-iontových baterií, aby mohly pracovat s odpovídající kapacitou. Hlavním zdrojem energie pro elektromobil je lithium-iontová baterie umístěná pod prostorem pro cestující. I výrobci standardních 12V baterií se nemusí ničeho bát, protože elektromobil má stále standardní 12V akumulátor. Nenabíjí ho však alternátor, který tam není. Je napájen lithium-iontovou baterií.

Elektromobil bude stále potřebovat pneumatiky (zde můžete očekávat důraz na „zelené“ pneumatiky s nižším valivým odporem nebo vyrobené z ekologických surovin), standardní odpružení, řízení, vnitřní vybavení, aktivní a pasivní bezpečnostní systémy i asistenční systémy pro řidiče. Stále bude mít okna, těsnění, kliky dveří nebo sedačky, ale také zde můžete očekávat důraz na použití ekologických a recyklovaných materiálů. Totéž platí pro výrobu vnitřního obložení nebo čalounění. Výrobci zavěšení mohou být spokojeni. Elektromobil je těžší než vozidlo se spalovacím motorem (díky baterii), takže můžete počítat s tím, že se opotřebuje rychleji než v klasických automobilech.

Elektromotor ZF

Vytvoří elektromobilita nová pracovní místa v automobilovém průmyslu?

Elektrické vozy vyžadují použití elektromotorů, měničů, lithium-iontových baterií, elektronických součástek a součástí nabíjecího systému. To znamená, že teoreticky by měly být postaveny nové továrny na výrobu těchto dílů. Těžko však počítat s mnoha novými pracovními místy. Výroba elektronických součástek (včetně lithium-iontových baterií) je vysoce automatizovaná. Elektromotor je jednoduchý a jeho výroba je také automatizovaná.

A co servis elektromobilů? Rychlé nabíječky jsou samoobslužné a nevyžadují stálý personál. A co autoservisy? Majitelé elektromobilů budou i nadále muset vyměňovat pneumatiky, opravovat brzdový systém, odpružení nebo seřídit geometrii. Elektromobily budou rezavět stejně jako auta se spalovacím motorem. Bude nutné provádět údržbu klimatizace, měnit čepy řízení, poškozené stahovačky oken a snímače rychlosti na kolech. Bude se muset aktualizovat software, kalibrovat systémy aktivní bezpečnosti a opravovat poruchy motorů, měničů a baterií. Majitelé elektromobilů je budou i nadále umývat a voskovat, využívat služeb detailingu. Kupovat nové kola. Elektromobily musí být pojištěny, i když už nikdo nebude vypočítávat pojištění podle objemu motoru.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!