Náhradní autodíly stále zdražují. O kolik a proč?

8. ledna 2021, 9:13

V poslední době došlo na trhu k nárůstu cen zboží dováženého z asijských zemí. Problém se mimo jiné týká automobilových produktů, a to včetně náhradních dílů. Rychlá kalkulace ukazuje, že můžeme očekávat další, i několikanásobný nárůst cen.

Dopravní kontejnery

Proč jsou importované díly z Asie dražší?

Problém se týká v podstatě všech skupin produktů dostupných na evropském trhu, které jsou vyráběné na asijském kontinentu. A to bez ohledu na to, zda jsou tyto produkty baleny v krabičce s více či méně renomovaným logem, což platí i pro náhradní díly privátních značek distributorů. Je to způsobeno rostoucími cenami dopravy, přesněji nedostatkem přepravních kontejnerů.

V současné době je přeprava zboží z Asie na jiné kontinenty obtížná z důvodu nedostatku přepravních kontejnerů v přístavech. Co se s nimi stalo? Mnoho zemí ohlásilo lockdown a spousta továren nebo velkoobchodů objednávajících zboží z Asie přestalo fungovat. A to samozřejmě neplatí jen o automobilovém trhu. Předobjednané kontejnery, které se během pandemie dostaly do svých cílových přístavů, v těchto přístavech uvízly a čekaly na vyložení. Během pandemie se také snížil pracovní potenciál přístavů a ​​silniční dopravy. Výsledkem je, že prázdné kontejnery se nevrátily do Asie, a ta pak rychle pocítila jejich nedostatek.

V jednu dobu se dokonce stalo, že lodě směřující do Evropy nebo Ameriky vypluly ne zcela naložené (kvůli nedostatku kontejnerů). Majitelé dopravních linek poté začali snižovat počet mezikontinentálních spojů, protože vyslání lodí na cestu, které nejsou plně naložené, nepřináší dostatečné zisky. Mezitím nadále rostla výroba v Číně, která se s problémy pandemie vypořádala nejrychleji. Stále více společností z celého světa totiž zadávalo výrobu v Číně kvůli omezením na jejich kontinentech. Krizi navíc prohloubila balíková sezóna, která je s Vánoci vždy spojena. Zásilek do Evropy nebo Ameriky tak bylo mnohem více, než je obvyklé.

Jak si můžete domyslet, v důsledku rostoucí poptávky po kontejnerech a zároveň díky jejich výraznému nedostatku začaly růst ceny dopravy. A to o několik set procent během několika měsíců. Podle zdrojů nyní vzrostla průměrná cena za přepravu standardního námořního kontejneru o délce 40 stop, která před krizí činila přibližně 1.500 až 2.500 USD, na téměř 10.000 USD.

Krize navíc ještě neskončila. Odborníci na mezinárodní přepravu očekávají, že situace s nedostatkem kontejnerů se může začít zlepšovat až v březnu, po čínském novém roce, kdy místní továrny na týden výrazně sníží produkci, čímž se sníží počet zásilek a mezitím se některé prázdné kontejnery vrátí do Asie.

O kolik a proč mohou ceny dílů tak vzrůst?

Zvýšení nákladů na dopravu je samozřejmě pouze část celkově vzniklých nákladů, ale u některých produktů může mít významný dopad na konečnou cenu.

Problém se nejzávažněji dotkne zboží s velkým objemem nebo rozměry, které jde obtížné zabalit, stejně jako zboží s vysokou hmotností a současně malou jednotkovou hodnotou. V případě těchto produktů je podíl nákladů na dopravu na konečné ceně nejvyšší. Na zboží, které je jednotkově drahé a zabírá méně místa v kontejnerech, se toto zvýšení tolik neprojeví. V případě automobilového průmyslu předpokládejme, že hodnota zboží přepravovaného ve standardním kontejneru se pohybuje od pár tisíc až po více než 100.000 dolarů. Lze vypočítat, že v případě nejlevnějších velkoobjemových produktů cena dopravy osciluje kolem 10 tisíc. dolarů. Během krize může mít významný dopad na konečnou cenu, protože dosahuje dokonce 40 % kupní ceny. U jednotkově drahých produktů to bude přibližně 5 % kupní ceny.

Tím však problémy nekončí. Nedostatek kontejnerů se také promítá do zpoždění při přepravě zboží. Nakonec se to může projevit v regálech skladů distributorů dílů. V nejhorším případě tedy můžeme očekávat také další zvýšení cen zboží, a to kvůli jeho klesající dostupnosti. V tuto chvíli jde o hypotetickou situaci, každopádně distributoři a výrobci s velkými zásobami se nachází v lepší situaci.

Kdy bude nárůst cen dílů patrný?

Problém, o kterém dnes mluvíme, má dlouhou setrvačnost, protože je určen zpožděním tržních mechanismů. V současné době dostávají evropské přístavy kontejnery objednané za ceny přibližně o 100 % vyšší než před krizí. Uplyne nějaký čas, než se zboží, které obsahují, dostane na trh. Mezitím, jak víme, narostly ceny dopravy dokonce o 400 %. Než se zboží přepravované za tuto cenu dostane do Evropy a začne se prodávat, uplynou další týdny a měsíce. Dopady toho, co se v současné době děje v asijských přístavech, proto můžeme v našich peněženkách pocítit na jaře, a možná až v létě.

Někdo by řekl, že v konkurenčním boji se společnosti často nerozhodnou zvýšit ceny, i navzdory zvýšení provozních nákladů. Bude to však i tentokrát?

Zaznamenali jste již zvýšení cen náhradních dílů, které by mohlo být způsobeno problémy s přepravou z Asie? Napište o tom v komentářích.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!