Zajímavost: Kupujete vzduch? Časopis TEST startuje kampaň proti nadměrným obalům

, 16 srpna 2010, 0:00

Kamióny po našich ulicích vozí vzduch a zákazníci si tento vzduch spolu s výrobky nedobrovolně kupují. Sáčky, dózy i krabice, do kterých by se vešlo někdy o polovinu, někdy i několikanásobně více prodávaného obsahu. Nadměrné obaly zbytečně zatěžují životní prostředí a matou zákazníky.

Časopis TEST vyzývá spotřebitele, aby si chování „prodejců vzduchu“ nenechali líbit, a pomohli ukázat na případy nadměrných obalů.

Větší obal je na pultech nápadnější, je na něm více místa pro obchodní sdělení a hlavně budí zdání, že je výrobku výrazně více. Týká se to kosmetiky a drogerie, hraček, potravin i potravinových doplňků a řady jiných výrobků, které běžně nacházíme na pultech našich samoobsluh, lékáren a dalších obchodů. Malé množství výrobku se krčí na dně krabice či sáčku obklopeno velkou masou
obalu.
Problematiku nadměrných obalů řeší v České republice zákon č. 477/2001 Sb., o obalech. Tento zákon mimo jiné stanoví, že osoba, která uvádí na trh obal, je povinna zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší. Zdánlivě je tento problém legislativně podchycen. V praxi je to ovšem obtížnější.

Šéfredaktorka časopisu TEST Ida Rozová vysvětluje: „Porušení této povinnosti u nás může být pokutováno pouze tehdy, dopustí-li se takového deliktu osoba, která na trh uvádí obal, tedy podnikatel, který dováží či vyrábí a prodává samotné obaly, a nikoli již podnikatel, který obal koupí a výrobek dodá do obchodní sítě.“

Časopis TEST se rozhodl nenechat dále praktiky výrobců bez povšimnutí. Spotřebitelé mohou zaslat fotografie výrobku v nadměrném obalu, spolu s názvem výrobku, jménem výrobce či dovozce, cenou a počtem kusů v balení na e-mailovou adresu vzduch@dtest.cz. Nejkřiklavější případy nadměrných obalů budou publikovány v časopise TEST. „Tlak ze strany zákazníků může donutit výrobce a prodejce, aby sami změnili své praktiky a nabízeli své zboží v odpovídajících obalech,“ vyzývá spotřebitele ke sdílení jejich zkušeností Ida Rozová. Pomohou tak zákazníkům v lepší orientaci na trhu, klesne zátěž životního prostředí a menší obaly mohou vést i ke snížení nákladů.

Více se k problematice „prodeje vzduchu“ dozvíte ve vydání časopisu TEST 7/2010.

 

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!