Úroveň prací v autoservisech se v minulém roce nevrátila na předkoronavirovou kvalitu

, 21. února 2022, 11:30

Úroveň prací v autoservisech se v loňském roce nedostala na předkoronavirovou kvalitu. Přesto se ale zlepšila nad úroveň roku 2020 a dosahovala vysoké kvality. Úroveň prací v autorizovaných a neautorizovaných servisech byla srovnatelná, kde však docházelo k větším rozdílům, byly jednotlivé kraje a roční období.

V loňském roce došlo také ke snížení četnosti využívání služby pick-up, kdy zaměstnanec servisu odveze opravené vozidlo zákazníkovi domů či do zaměstnání. Důvodem byla chybějící kapacita servisů, ale také obava majitelů vozů z nákazy koronavirem. Údaje vyplynuly z ročního hodnocení služby AUDIT SERVISŮ, kterou poskytuje společnost Cebia už více než čtyři roky. Cebia nabízí pět druhů auditů servisů: Po opravě, Před opravou, Po pojistné události, Mystery Repair a Pick-up. V rámci auditu si objednatel může nechat zkontrolovat také kvalitu oleje či paliva.

Kvalita odvedených prací v autoservisech dosáhla v uplynulém roce průměrně 96 % (před pandemií koronaviru dosahovala 98 %). Zhoršila se však ve čtvrtém kvartálu, naopak nejvyšší úroveň prací byla zaznamenána mezi dubnem a červnem. Zatímco v jarních měsících dosahovala průměrná kvalita 98 % – přičemž v autorizovaných servisech došlo k nejvyššímu možnému hodnocení 100 % a neautorizované vykazovaly 96 %, ke konci roku byla situace odlišná. Průměrná kvalita klesla na 92 %, přičemž na vině byly zejména autorizované servisy (97 vs. 88 %). Celková úroveň prací byla na konci roku mírně horší než předloni. O zakázky přitom servisy nouzi neměly.

Autorizované servisy si z hlediska krajů nejlépe vedly v Jihomoravském kraji s průměrnými 98 %. Naopak nejhorší kvalita prací byla v autorizovaných servisech zaznamenána v Moravskoslezském kraji, kde dosáhla „pouhých“ 85 %. V případě neautorizovaných servisů na tom byly nejlépe ty v Jižních Čechách s 98 %, nejhůře pak dopadly neznačkové servisy v Plzeňském kraji, které i tak ale získaly 91 %. Autorizované servisy v Praze, která z hlediska kvality prací patří dlouhodobě ke špičce, vykázaly kvalitu ve výši 97 %. Neautorizované opravny aut v hlavním městě získaly hodnocení kvality 96 %. Z pohledu značek velké rozdíly nebyly, autorizované servisy značky Škoda dosáhly stejně jako předloni 95 %.

Mezi nejčastější pochybení patřilo nepředložení všech vyměněných dílů a fakturování opravy součástí vozidla, které nebyly poškozené. Velice časté bylo mezi objevenými chybami nekvalitně provedené lakování, případně i špatné spasování vyměněných dílů karoserie a nepřiměřeně dlouhá doba opravy. Z hlediska administrativních chyb šlo zejména o špatně vyplněné zakázkové listy, v nichž nezřídka chyběla informace o stavu pohonných hmot a počtu najetých kilometrů. Problémem, který se vyskytoval zejména ke konci roku, byly chybějící zkušební jízdy nebo naopak bezdůvodně dlouhé zkušební jízdy přesahující 10 km.

„Přestože jsme u drtivé většiny zakázek nezjistili významné pochybení, klienti servisů by měli být opatrní a vyžadovat zejména předložení vyměněných dílů, čímž minimalizují riziko, že si autoservis účtuje peníze za něco, co nevyměnil. Ačkoli to dle našeho zjištění není velmi časté pochybení, naše analýza servisů potvrdila, že k němu někdy dochází,“ varuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už více než tři desítky let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám na trhu ojetých vozidel.

Kompletní tiskovou zprávu naleznete ve formátu PDF.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!