Zajímavost: Dvojité výročí ve společnosti Bosch

17. ledna 2011, 0:00

V roce 2011 slaví Bosch Group 125. výročí a taktéž 150. výročí narození svého zakladatele.

15. listopadu 1886, založil R. Bosch ve Stuttgartu „Dílnu pro jemnou mechaniku a elektrotechniku“. Položil tak základy toho, z čeho se později stal přední světový dodavatel v oblasti technologií a služeb. Narozen 23. září 1861 v Albecku u Ulmu, Robert Bosch byl průkopníkem v oblasti technologií a poháněl svoji společnost k mezinárodnímu úspěchu již během svého života. Robert Bosch zemřel ve věku 80 let, 12. března 1942 ve Stuttgartu.

Společnost Bosch působí prostřednictvím více než 300 dceřiných a regionálních společností ve více než 60 zemích a zaměstnává na 280 000 lidí po celém světě. Mezinárodní síť prodejních společností a partnerů zahrnující přibližně 150 zemích se stará o to, aby výrobky a služby společnosti byly i nadále důležitou součástí rozvíjejících se trhů.

"Naši zákazníci, stejně jako každý, kdo někdy používal výrobky Bosch, hráli rovněž svojí roli v tomto úspěšném 125letém příběhu společnosti," říká Franz Fehrenbach, předseda představenstva společnosti Bosch.

Hermann Scholl, předseda valné hromady a dozorčí rady, souhlasí a dodává: „Mnoho z našich úspěšných průkopnických technologií bylo výsledkem naší úspěšné interakce s našimi zákazníky. A inovační duch prostupuje naší společností dodnes – neustálé hledání nových obchodních oblastí, trhů a technologií.“

Činnosti spojené s výročím odrážejí minulost, přítomnost a budoucnost společnosti a pro Bosch Group bude dvojité výročí dominantní událostí roku 2011. Společnost Bosch oslaví během tohoto roku dvě výročí, a to formou četných aktivit po celém světě, včetně zhruba 200 akcí pro zaměstnance. Prvními z aktivit jsou interaktivní výroční webové stránky, které jsou již spuštěny. Na www.125.bosch.com se vše točí kolem „Glóbusu Bosch“, který láká návštěvníky, aby jej prozkoumali a sami se zapojili. V tomto multimediálním světě Bosch se mohou návštěvníci vydat na cestu časem, kde se setkají nejen s historií společnosti, ale také s novými technologiemi ze současnosti. A jestliže pootočí glóbus do budoucnosti, mohou na mapě zanechat svoji „stopu“ v podobě představ a přání. „V jubilejním roce, chceme jít po stopách od našich počátků až k budoucnosti. K dosažení tohoto cíle jsme pro naše zákazníky, obchodní partnery a spolupracovníky připravili mnoho aktivit,“ říká Uta-Micaela Dürig. Jako viceprezident senior korporátní komunikace společnosti Bosch, je v jubilejním roce zodpovědná za koordinaci všech těchto činností po celém světě.

Výborná pozice pro budoucnost
S 3 800 patentovými přihláškami podanými každý rok a s více než 3,5 miliardami eur ročně investovanými do výzkumu a vývoje, se chce společnost Bosch nadále zaměřovat na inovace v budoucnosti, a tím položit základy pro další udržitelný růst. V souladu se svým strategickým principem jsou výrobky a technologie „Stvořené pro život“ ze tří obchodních oblastí společnosti Bosch: automobilová technika, průmyslová technika, spotřební zboží a technika budov. Takto se společnost Bosch stala jedním z předních světových výrobců systémů vstřikování pro vznětové a zážehové motory a bezpečnostních systémů pro vozidla, jako je protiblokovací brzdový systém (ABS) a elektronický program stability (ESP ®). Společnost Bosch je také jedním z největších výrobců elektrického nářadí, tepelné techniky, domácích spotřebičů a bezpečnostních systémů. V obchodní oblasti průmyslové techniky je Bosch uznávaným specialistou na pohony a systémy řízení. Zároveň k této obchodní oblasti patří také balicí technika a solární energie.

Vysoké investice do produktů, které chrání životní prostředí a šetří přírodní zdroje
S promyšlenými dlouhodobými plány, investuje společnost Bosch do perspektivních trhů, jako jsou obnovitelné zdroje energie a elektromobilita. V důsledku toho je asi 50 procent ročního rozpočtu na výzkum a vývoj dáváno na produkty, které šetří energii a zdroje. Současně již po desetiletí společnost vyvíjí inovace, jejichž každodenní použití šetří značné množství energie na celém světě – v automobilových pohonech, v domácích spotřebičích a při vytápění, chlazení a klimatizování.

Zásadní průlom s magnetoelektrickým zapalováním Bosch pro motorová vozidla
I dnes je klíčem k úspěšnosti produktů společnosti Bosch jejich vysoká úroveň inovace a vysoká kvalita. Byly to právě tyto vlastnosti, které umožnily zakladateli firmy Robertu Boschovi získat pevné místo na mezinárodních trzích již koncem 19. století. Z dílny ve Stuttgartu se společnost rychle rozvinula do mezinárodní firmy. Zkonstruování nízkonapěťového magnetoelektrického zapalování pro motory vozidel v roce 1897 je začátkem dlouhého seznamu inovačních novinek Bosch. V roce 1902 následovalo vysokonapěťové magnetoelektrické zapalování. Byl to rozhodující komerční průlom v cestě společnosti k úspěšnému a přednímu dodavateli automobilového průmyslu.

Mezinárodní vedoucí pozice na trhu díky inovacím a kvalitě
Od samého začátku hrála společnost Bosch rozhodující roli ve formování rozvoje automobilů do masového dopravního prostředku 20. století. Sortiment byl postupně rozšiřován. V roce 1913 byl představen automobilový osvětlovací systém Bosch s vlastním napájením z generátoru a baterie. Následovaly novinky jako jsou elektrické startéry, klaksony, stěrače čelního skla, posilovače brzd a směrovky. Tyto výrobky Bosch udělaly z aut té doby mnohem vhodnější prostředky pro každodenní jízdu a významně přispěly k většímu pohodlí a bezpečnosti. Se vznikem Bosch autoservisu v roce 1921 a rozvojem sítě svých prodejen a zahraničních poboček, vytvořil Bosch rozsáhlý opravárenský servis pro své zákazníky. Zároveň tím byly položeny základy pro mezinárodně komplexní trh náhradních dílů a příslušenství pro automobilovou techniku. V roce 1927 byla pro sériovou výrobu připravena průlomová technologie: dieselové vstřikovací čerpadlo. Zpočátku pro nákladní automobily a v roce 1936 bylo poprvé instalováno v osobním vozidle se vznětovým motorem. V roce 1951 uvedla společnost Bosch na automobilový trh vstřikování benzínu, zpočátku pro dvoutaktní motor kompaktního vozidla Gutbrod Superior. Tím se otevřela cesta pro vývoj motorů osobních automobilů se zážehovým motorem, které kombinovaly vyšší výkon s nižší spotřebou paliva a emisemi. O tři roky později bylo poprvé představeno vstřikování benzínu pro čtyřtaktní motor v legendárním automobilu s „křídly racka“ – Mercedes-Benz 300 SL.

Společnost Bosch také postupně rozšiřovala své portfolio v oblasti automobilové elektroniky. V druhé polovině 20. století se klíčovou součástí nových elektronických systémů staly polovodiče, které se objevovaly ve všem od systémů řízení motoru až k asistenčním systémům pro řidiče. První produkt z vlastní dílny společnosti Bosch byl alternátor regulátor Bosch, představen v roce 1958. V roce 1967 následoval systém vstřikování paliva Jetronic, vůbec první elektronický systém na vstřikování paliva vyráběný v průmyslovém měřítku. Jak automobilová elektronika hrála stále důležitější roli, otevřela společnost Bosch v roce 1970 nový závod v Reutlingenu u Stuttgartu. Toto zařízení bylo výhradně zaměřeno na výrobu polovodičů. Vše by bylo nemyslitelné bez inovační polovodičové technologie Bosch, Bosch lambda sondy (1976), díky níž tvořil katalyzátor mnohem čistější výfukové plyny. Nevznikl by ani ABS – protiblokovací brzdový systém (1978) ani ESP ® – elektronický program stability (1995). Od svého uvedení, jak ABS tak i ESP ®, pomohli výrazně zvýšit bezpečnost silničního provozu a snížit počet úmrtí na silnicích. Díky neustálému soustředí společnosti na budoucnost orientované technologie mohl být v roce 2010 otevřen nový, ultra-moderní polovodičový závod v Reutlingenu. Tento nový závod je největší samostatnou investicí, kterou kdy Bosch Group ve své 125leté historii udělala – investice ve výši přibližně 600 milionů eur.

Paralelní plně hybridní pohon Bosch v sériové výrobě
Nové systémy vyvinuté společností Bosch pomáhají snižovat spotřebu paliva a emise motorových vozidel poháněných spalovacím motorem. Zároveň Bosch prosazuje další elektrifikaci pohonů. Současná paralelní plně hybridní technologie Bosch, která umožňuje vozidlu chod pouze na elektřinu, se dostala v již do sériové výroby v německých automobilkách VW a Porsche a nyní jsou ve vývoji všechny elektrické pohony pro automobily. Obchodní oblast automobilové techniky i nadále vytváří v Bosch Group nejvyšší tržby. V roce 2009 vynaložila společnost téměř 3 miliardy eur na výzkum a vývoj v tomto odvětví.

Společnost Bosch je nadále věrna svému dědictví a stále se stará o potřeby nadšenců do automobilových veteránů. „Bosch Automotive Tradition“ nabízí výběr z více než 50.000 náhradních dílů pro klasická auta i veterány. Je to jeden ze způsobů, jakým Bosch pomáhá udržovat historii mobility naživu.

Úspěch díky internacionalizaci a diverzifikaci
Robert Bosch byl tak úspěšný, protože si uvědomil, jak je důležité expandovat i mimo Stuttgart a prorazit v podnikání v mezinárodním měřítku. Rychle si uvědomil výhody odbytu svého zboří po celém světě a v roce 1898 zřídil ve Velké Británii svoje první zahraniční obchodní zastoupení a o rok později založil v Paříži obchodní společnost pro francouzský a belgický trh. Během příštích několika let společnost založila další dceřiné společnosti ve Spojených státech (1906), Jižní Africe (1906), Austrálii a Novém Zélandě (1907), Číně (1909), Brazílii (1910) a Japonsku (1911). V dekádách, které následovaly, vytvářela společnost Bosch četné inovace v reakci na obrovský růst automobilového průmyslu a začala vytvářet celosvětovou síť vývoje, výroby a odbytu. Místní produkce na klíčových trzích v Evropě, Americe a Asii zaručuje konkurenceschopnost společnosti a zároveň poskytuje pevný základ pro dlouhodobý úspěch.

Průkopnické produkty a služby znamenaly, že Bosch také získal vedoucí postavení v jiných průmyslech. V důsledku krize v evropském automobilovém průmyslu v roce 1926 se společnost začala rozvíjet i mimo automobilový průmysl a koncem 20. let začala vstupovat do jiných odvětvích. Cílem bylo vytvořit širší podnikatelský základ, aby byla společnost méně citlivá na ekonomické cykly – prověřený vzorec, který Bosch stále používá pro výzvy, před nimiž dnes stojí. Franz Fehrenbach, předseda představenstva společnosti Bosch, pokračuje ve strategii zaměřenou diverzifikaci, která má za cíl podněcovat takové akvizice, které jsou v souladu se zásadními kompetencemi společnosti. Během několika posledních let rozšířila společnost Bosch své podnikání o systémy, které používají obnovitelné zdroje energie – strategie, která nesla ovoce v době nedávné celosvětové finanční a hospodářské krize v letech 2008 a 2009. Společnost Bosch se poprvé pustila do diverzifikace v roce 1928, kdy vstoupila na trh pro přenosné elektrické nářadí se svým zastřihovačem vlasů Forfex. Forfex byl následován produkty, jako jsou vrtací kladivo Bosch v roce 1932 a řada elektrického nářadí v roce 1950. Dnes je společnost Bosch předním dodavatelem nářadí pro kutily a profesionály nabízející široké portfolio, které zahrnuje bezdrátové přístroje založené na lithium-iontové technologii. Za ta léta bylo také nutné některá obchodní odvětví a některé produktové skupiny opustit.

Stvořeno pro život v širokém spektru oborů
Společnost Bosch úspěšně uvedla nové produkty i v oblasti domácích spotřebičů. První chladnička od společnosti Bosch přišla na trh v roce 1933 a v roce 1950 přišly na trh kuchyňští roboti, pračky a myčky nádobí. V roce 2010 získaly myčky Zeolite ® a jejich nový systém využití energie německou cenu "Innovationspreis für Klima und Umwelt" (Cena za inovaci pro ovzduší a životní prostředí), která je udělována německým Spolkovým ministerstvem pro životní prostředí a Federací německého průmyslu (BDI). Myčky Zeolite ® symbolizují vysokou kvalitu vývojového standardu, kterou společnost v této oblasti uplatňuje, a nabízí je společnost BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH. Akvizicí jiných firem, v tomto případě BSH, nebo prostřednictvím společných podniků, Bosch stabilně rozšiřuje své produktové portfolio. Pokaždé se však Bosch drží zásady integrovat do své sítě jen ty nejvíce inovační obchodní oblasti.

Jedním z mnoha příkladů je akvizice firmy na plynové kotle od průmyslníka Huga Junkerse v roce 1932. Tato akvizice přenesla Bosch na trh s výrobou horké vody pro domácnosti a firmy, do odvětví, na jehož zlepšení Bosch od té doby pracoval. Dnes je Tepelná technika je jednou z nejúspěšnějších divizí společnosti Bosch, která nabízí široké portfolio produktů od plynových a naftových kotlů ústředního topení přes tepelná čerpadla a solární systémy až po kombinované teplárny a elektrárny. Od roku 2002 dosáhla obchodní oblast spotřebního zboží a techniky budov úspěšné role celosvětového poskytovatele bezpečnostních a komunikačních systémů. Diskrétně skryté moderní technologie Bosch například zajišťují bezpečnost malebného zámku Neuschwanstein v Bavorsku a jeho nesčetných návštěvníků.

Průmyslové technologie a nové „zelené" obchodní oblasti
Již v roce 1902 začal Robert Bosch stavět své vlastní výrobní zařízení k výrobě součástek magnetoelektrického zapalování – jako odpověď na špatnou kvalitu strojních zařízení dostupných v té době. Tento aktivní přístup vedl v roce 1932 k zavedení vnitropodnikové obchodní jednotky pro jednoúčelové stroje. Z této jednotky se následně v roce 1974 stala divize Průmyslová zařízení a v témže roce začala vyrábět výrobní zařízení pro externí zákazníky. Mezi inovace této divize například patří první robot na světě s otáčivým ramenem, který byl uveden na trh v roce 1984. V roce 2001 se stala automatizační technika součástí dceřiné společnosti Bosch Rexroth AG. Ta se nyní skládá z divize Technologie pohonů a řídicích systémů a je součástí oblasti průmyslová technologie. Dnes nabízí společnost Bosch Rexroth široké portfolio produktů od moderní jevištní techniky – pro budovu norské státní opery (Oslo Opera House) a jezerní jeviště v Bregenzu, Rakousko – až po velké převodovky pro větrné turbíny. Bosch Rexroth dodává některé z nejvíce inovační pohonů a řídicích systémů na světě.

Akvizicí výrobce solárních článků Ersol v roce 2008se označuje den vstupu společnosti Bosch na fotovoltaický trh. Od té doby Bosch rozšiřuje své portfolio služeb v tomto klíčovém odvětví prostřednictvím řady dalších akvizic. Bosch nyní vyvíjí, vyrábí a distribuuje široké spektrum fotovoltaických produktů založených na křemíku, stejně jako nabízí kompletní řešení výstavby elektrárny. Kromě toho, společnost Bosch vyvíjí inovační obalové technologie pro zákazníky, mezi které patří známí výrobci potravin a farmaceutické společnosti. Je to obchodní oblast, která má zvláště mimořádný úspěch na asijském trhu.

Odpich k budoucím příležitostem
Udržení konkurenční pozice Bosch Group je v dalších letech předurčeno mezinárodní činností v nových technologiích. Megatrendy jako je změna klimatu, obnovitelné energie, demografické změny, mobilita přátelská k životními prostředí a rostoucí propojení v důsledku internetu se stávají stále důležitějšími. Ke zvládnutí těchto podnikatelských a ekologických výzev současnosti, které tyto megatrendy představují, bude Bosch spoléhat na svou inovační sílu a mezinárodní postavení na trhu. Společnost záměrně klade důraz na vývoj zelených technologií a využití příležitostí. Tyto příležitosti představují pro udržitelný růst v řadě oblastí, včetně elektrifikace vozidel a tepelných čerpadel pro stavební technologie a obnovitelné energie ze slunce a větru. Hodnověrnost, efektivita a spolehlivost – základní hodnoty zakladatele společnosti Roberta Bosche – jsou i nadále základními prvky firemní kultury a obchodní strategie firmy. V duchu svého zakladatele, Bosch Group stále klade důraz na svou sociální a ekologickou odpovědnost. Ekologicky přátelský přístup k vedení přinesl Franzi Fehrenbachovi v roce 2009 dvě ocenění. ADAC, německá automobilové asociace, ho jmenovala „Osobnost roku 2009“ a udělila mu cenu „Yellow Angel“ („Žlutý anděl“) za ekologicky zaměřené inovace Bosch Group. Rovněž přijal cenu za životního prostředí, kterou získal od německé ekologické asociace B.A.U.M.. Ve stejném roce jménem společnosti Bosch, přijal Cenu za porozumění a toleranci od Židovského muzea v Berlíně.

Více na bosch.cz.

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!