Evropské štítky na pneumatiky jsou zde. Neříkají však zdaleka vše, upozorňuj&ia

1. listopadu 2012, 0:00

Dnešním dnem vchází v platnost povinné používání nových štítků, které upozorňují spotřebitele na výkonnostní a bezpečnostní parametry pneumatik. Odborníci z pneumatikářského odvětví však poukazují na to, že štítek obsahuje příliš málo kritérií, aby mohl dostatečně charakterizovat vlastnosti pneumatik.

Evropský štítek na pneumatiky byl navržen jako hodnotící systém, jenž má spotřebitele vést k nákupu bezpečných a k životnímu prostředí šetrných pneumatik za pomoci zobrazení tří výkonnostních parametrů – valivého odporu, přilnavosti na mokru a hlučnosti. Od dnešního dne všechny pneumatiky na osobní automobily, lehké nákladní vozy a nákladní vozy musí být prodávány s tímto informačním štítkem.

Výrobce pneumatik společnost Goodyear tuto iniciativu vítá, ale současně zdůrazňuje, že evropský štítek postihuje pouze několik z mnoha důležitých výkonnostních parametrů pneumatiky.

Jean-Pierre Jeusette, generální ředitel inovačního centra společnosti Goodyear v Lucemburku to komentuje slovy: „Štítek má velký potenciální vliv – a to z hlediska finančního, ekologického i z hlediska bezpečnosti na silnicích napříč celou Evropou. Naše analýza ukazuje, že pokud by všechna vozidla jezdila na pneumatikách s hodnocením A, mohlo by to ušetřit až 27 miliard Euro ročně na pohonných hmotách a emise CO2 by mohly být sníženy až o 20 miliónů tun.“

„Volba osobních pneumatik s hodnocením A v přilnavosti na mokru ve srovnání s pneumatikami s hodnocením G může znamenat o 30% kratší brzdnou dráhu na mokru, tedy zastavení až o 18 metrů dříve, což odpovídá délce tří až čtyř automobilů.“

„Nicméně štítek může spotřebitelům a správcům vozových parků sloužit pouze jako počáteční bod, jelikož při výběru by měli hledět dále i na ostatní parametry, které ovlivňují celkové vlastnosti pneumatiky. Podíváme-li se na to z hlediska naší společnosti, Goodyear testuje více než 50 různých prvků ovlivňujících vlastnosti pneumatiky během jejího vývoje, včetně ovladatelnosti na suchu a na mokru, boční stability a stability ve vysokých rychlostech. Klíčové bezpečnostní parametry, jako jsou aquaplaning při zatáčení a při jízdě po rovině, na štítku rovněž nejsou uvedeny.“

Také nezávislá testovací organizace TÜV upozorňuje na to, že informace uvedené na novém evropském štítku jsou omezené.
Michael Staude, produktový manažer oblasti pneumatiky a kola ve společnosti TÜV SÜD Automotive uvádí: „Evropský štítek je něco jako svíčka, jelikož vnáší do oblasti parametrů pneumatik trochu světla, bohužel se však nejedná o pochodeň. Mnoho důležitých výkonnostních parametrů na něm jednoduše není uvedeno a zimní pneumatiky jsou toho velmi dobrým příkladem. Na tuto skutečnost byste si jako kupující měli dávat pozor. Na vaše další dotazy byste se při výběru pneumatik měli ptát přímo vašeho prodejce a neočekávat, že štítek vám poví vše, co potřebujete vědět.“

„Úspěch nového značení bude rovněž velmi záviset na kvalitě jeho prosazování, což má za úkol všech 27 členských států, každý na svém území. Zároveň musí existovat efektivní systém pokut v souvislosti se zaváděním tohoto předpisu, čímž se zvýší důvěryhodnost štítku. Efektivním prosazováním štítků by se měla vytvořit srovnatelná základna pro všechny společnosti na trhu, což by zajistilo, že veřejnost, prodejci pneumatik i ostatní zainteresovaní lidé nebudou oklamáni a navedeni k nákupu nekvalitních pneumatik, které byly buď náhodou, nebo záměrně nesprávně označeny,“ dodává Staude.

Jedny z největších úspor se projeví u flotil nákladních vozů, vysvětluje Emmanuel Robner, ředitel hodnocení pneumatik ve společnosti Goodyear. „U nákladních vozů se valivý odpor podílí na spotřebě přibližně z 30%, takže volba správné pneumatiky může spotřebu automobilu zásadně snížit.“

„Vliv na potenciální snížení ekologického dopadu by mohl být enormní a odhadované finanční úspory by se mohli rovnat 7.000 Euro během celé životnosti pneumatik – tedy dost na to, aby správce flotily nakoupil nové pneumatiky.“

Zdroj: Tisková zpráva Goodyear

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!