Česko vyjádřilo svou nespokojenost s nově zahájeným strategickým dialogem Evropské komise o automobilovém průmyslu s odkazem na vyloučení klíčových hráčů z regionu.
Automobilový průmysl je nejdůležitějším výrobním odvětvím v České republice a přispívá téměř 10 % k národnímu HDP.
Ministr dopravy Martin Kupka sice iniciativu přivítal, ale vyjádřil zklamání z omezeného zastoupení regionálních hráčů.
“Je škoda, že středoevropští výrobci automobilů nebyli na čtvrtečním jednání přítomni také v silnější sestavě,” napsal.
Europoslanec ECR Alexandr Vondra šel ještě dál a ukázal prstem na Komisi, že pozvala zástupce automobilek “převážně z Německa a Francie”.
Kritizoval také zasílání pozvánek nevládním organizacím a společnostem s významným podílem ze třetích zemí, jako je Volvo.
“Komise tím riskuje, že ohrozí konkurenceschopnost Evropy a zradí své vlastní průmyslové ambice,” řekl Vondra.
Čeští europoslanci vyjádřili spokojenost se zahájením dialogu, ale také zdůraznili potřebu zohlednit obavy dodavatelů.
“Schůzku nejvyšších šéfů automobilek s Komisí vnímám jako první fázi, která by měla vyústit v konkrétní kroky na začátku března,” uvedla Danuše Nerudová.
“Komise musí v průběhu celého procesu naslouchat všem hráčům, včetně dodavatelského řetězce, který je v České republice klíčový,” dodala.
Podle českého ministra dopravy je v EU potřeba provést systematické změny, včetně snížení cen energií a úprav emisních sankcí EU, které by mohly být uvaleny na firmy, které nesplní cíle pro podíl prodaných elektromobilů.
Aby byly obavy České republiky vyslyšeny, pozval Kupka komisaře pro dopravu Apostolose Tzitzikostase, aby navštívil zemi a setkal se s místními výrobci.
“Budeme maximálně aktivní, abychom ovlivnili výslednou podobu tohoto dokumentu,” uvedl Kupka s tím, že je přesvědčen, že Česko by mohlo pomoci formovat připravovaný akční plán EU pro automobilový průmysl, který má být předložen do 5. března.
Komentáře