Za jízdu za zimních podmínek bez zimních pneumatik hrozí v zahraničí pokuty a body a také při špatném obutí mohou pojišťovny zpětně vymáhat náhradu škod.
Jízda bez vhodného obutí přizpůsobeného povětrnostním podmínkám se může prodražit: Kdo bude v Německu přistižen za zimních podmínek s letními nebo celoročními pneumatikami bez označení M+S, může počítat s pokutou nejméně 60 eur a jedním bodem v registru způsobilosti k jízdě ve Flensbugu (FAER). Navíc je policie oprávněna zakázat pokračování v jízdě, dokud nebudou namontovány vhodné pneumatiky nebo může nařídit odtažení vozidla, jež nevyhovuje požadavkům na bezpečnost silničního provozu. Ten, kdo je na cestách v Rakousku, by se měl zaměřit hlavně na zimní pneumatiky: Je-li hloubka jejich dezénu menší než čtyři milimetry, považují se za letní pneumatiky a nesmí se na sněhu a náledí používat.
Pokud se na sněhu nebo náledí stane bez zimních pneumatik nehoda, může pojišťovna, u které má pojistník sjednáno povinné ručení, od něj regresně vymáhat až 5.000 eur, pokud pojistník zavinil nehodu. Za určitých okolností může pojišťovna u druhého účastníka nehody částečně odmítnout pojistně plnění z pojistky řidiče bez zimních pneumatik, oznámila nedávno pojišťovna HUK-Coburg.
Použití zimních pneumatik se však doporučuje ještě před příchodem typicky zimních povětrnostních podmínek. Jak ukázala pokusná měření brzdné dráhy na studených mokrých cestách provedená společností Continental, dochází k výraznému zkrácení brzdné dráhy ve srovnání s letními pneumatikami. Při brzdění z rychlosti 100km/h se vozidlo se zimním obutím zastavilo po 65 metrech. Osobní automobil s letními pneumatikami se na tomto místě ještě pohyboval zbytkovou rychlostí 24km/h.
Komentáře