Příprava na zimní motoristickou sezónu se nerovná pouze koupi libovolných zimních pneumatik. Mezi jednotlivými modely pneumatik jsou velké kvalitativní rozdíly (při výběru se doporučuje řídit výsledky odborných magazínů či auto-moto klubů). Velký vliv na to, jak se pneumatika vypořádá se zimními podmínkami, má i pravidelná údržba ze strany řidiče.
Vzorek
Kvalitní vzorek snáze a rychleji odvádí břečku či sníh pryč, čímž zvyšuje bezpečnost jízdy. V okamžiku, kdy se v běhounu pneumatiky začnou hromadit nečistoty, dochází k rizikům, jež hrozí u pneumatik s nízkým tlakem, tj. náchylnost k aquaplanningu i při pomalé jízdě a celkově horší jízdní vlastnosti.
Řidič pak může jízdní vlastnosti pneumatik udržovat na vysoké úrovni tím, že z pneumatiky bude pravidelně odstraňovat usazené nečistoty v podobě štěrku, popela či kousků ledu, které jinak brání v odvodu vody, břečky či sněhu pryč.
Hloubka dezénu
Zásadní je i hloubka dezénu, kdy platí, že čím menší hloubka dezénu, tím více je pneumatika náchylná k aquaplanningu a má horší grip na povrchu pokrytém sněhem či břečkou.
Nahuštění
Tlak vzduchu v pneumatikách má zásadní vliv na kvalitu jízdy. Podhuštěné pneumatiky nejenže mají tendenci zvyšovat spotřebu vozidla, ale také zhoršují odvod břečky či vody směrem ven a zvyšují tak riziko aquaplanningu. Jednou z největších chyb, které se dopouští řidiči, je kontrola vzduchu pouze v době nazutí zimních pneumatik, ke kterému často dochází v době, kdy se teploty stále pohybují nad bodem mrazu. S poklesem venkovních teplot však klesá i tlak v pneumatikách, někdy i výrazným tempem. Proto je nutné pneumatiky pravidelně kontrolovat tak, jak se vyvíjí aktuální povětrnostní podmínky.
Continental dále upozorňuje na rizika, kterým se můžete vystavit při řízení přetíženého automobilu.
Delší brzdná dráha
Zákony fyzicky nepřelstí žádný řidič. Brzdy přetíženého vozu nejsou schopny fungovat s takovou intenzitou, jako u vozu bez nákladu. Kromě toho, brždění silně zatíženého auta brzdy více namáhá a je tedy nutné brzdit opatrněji, jinak riskujete deformaci brzdových destiček.
Poškození pneumatik
Pokud dodržujete doporučení výrobce automobilu, nemělo by se stát, že pneumatiku zatížíte nad hmotnostní index. Nicméně, jistě bude docházet k nadměrnému opotřebování pneumatik, plus zvýšené náchylnosti na poškození od překážek na vozovce (kameny, výmoly apod.).
Pneumatiky přetíženého vozu se rovněž více zahřívají a je tak nutné přizpůsobit rychlost vozu, která by měla být ideálně s větším odstupem od rychlostního indexu, v opačném případě hrozí až exploze pneumatiky.
Horší ovladatelnost vozu
Při nakládání vozu nepřeceňujte své řidičské schopnosti, tj. dbejte na to, abyste měli při jízdě dostatečný výhled všemi směry a náklad Vás zároveň neomezoval v řízení.
Zároveň počítejte s tím, že pneumatiky přetíženého automobilu hůře drží směr v zatáčkách. Motor vozu pak není schopen takového zrychlení, pečlivě tedy važte předjíždění.
Komentáře