Bridgestone doporučuje, jak pečovat o pneumatiky

9. dubna 2010, 0:00

Většinou pouze dvakrát ročně řeší motoristé, co s pneumatikami: s příchodem jara a v období před zimními měsíci. Co si o tom myslí ředitel společnosti Bridgestone CR Robert Koutný? „O pneumatiky se musí pečovat pravidelně. Je to snadné a často to může zachránit i život!“.

Jeden ze šesti motoristů jezdí na pneumatikách, které jsou opotřebeny pod zákonnou mez. Osm z deseti motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách a jeden z jedenácti jak na příliš opotřebených tak příliš podhuštěných pneumatikách. To je jen několik zjištění při více než 52 400 bezplatných kontrolách bezpečnosti pneumatik, provedených firmou Bridgestone v 15 evropských zemích v posledním roce.

Každý rok zahyne na evropských silnicích víc než 40 000 lidí. Spolu s Evropskou chartou pro bezpečnost silničního provozu se společnost Bridgestone zavázala snížit toto číslo na 25 000 zvýšením povědomí o důležitosti pneumatik pro bezpečnost provozu. Firma Bridgestone chce dosáhnout vyšší úrovně bezpečnosti na silnicích. Spolu s výrobou pneumatik, které nabízejí vynikající přilnavost a odezvu při brzdění v různých podmínkách, obnovila firma Bridgestone svůj závazek provést v letošním roce ještě více bezplatných kontrol pneumatik po celé Evropě. Podobnými aktivitami přispívá i Bridgestone CR. „Jsme rádi, že jsme součástí společnosti, které nejsou lhostejné zbytečně zmařené lidské životy a která se aktivně podílí i na ochraně životního prostředí“, dodává Robert Koutný, ředitel společnosti Bridgestone CR.

V jakých oblastech mohou být opotřebené nebo podhuštěné pneumatiky nebezpečné a co mohou vlastně způsobit:
– prodlužují délku brzdné dráhy
– nepříznivě ovlivňují jízdní vlastnosti
– zvyšují riziko smyku nebo akvaplaningu
– významně snižují životnost vašich pneumatik
– zvyšují valivý odpor
– způsobují vyšší spotřebu paliva
– produkují více emisí CO2

Čtyři malé pruhy gumy, každý o velikosti pohlednice, je to, co stojí mezi posádkou vozu a situacemi na silnici potenciálně ohrožujícími jejich život. Je proto důležité věnovat pneumatikám dostatečnou péči. Udržovat správný tlak, vyměnit je, když jsou opotřebené nebo poškozené a kontrolovat hloubku dezénu pneumatiky. Hlubší dezén znamená lepší přilnavost na mokru. Zatímco stanovená minimální hloubka dezénu v EU činí 1,6 mm (asi šířka zápalky), firma Bridgestone doporučuje výměnu vašich pneumatik mnohem dříve. Každá hloubka pod 3 mm – v případě zimních pneumatik 4 mm – může vážně ohrozit výkon a bezpečnost.

Při péči o pneumatiky je nezbytné se věnovat třem následujícím oblastem.

Kontrola hloubky dezénu:
– pomocí speciálního měřidla hloubky dezénu
– na všech čtyřech pneumatikách
– v každé hlavní drážce
– v nejméně dvou bodech podél drážky
– pomocí indikátoru opotřebení dezénu na pneumatikách
– pomocí samostatného indikátoru hloubky 4 mm na zimních pneumatikách
Zákonný limit 1,6 mm je dosažen, když je pneumatika sjeta na úroveň indikátoru opotřebení běhounu v hlavních drážkách.

Kontrola tlaku v pneumatikách
Udržování správného tlaku v pneumatikách je důležité jak pro bezpečnou jízdu, tak pro spotřebu paliva vozu. Protože se tlak v pneumatikách časem přirozeně snižuje, musí se pravidelně dohušťovat. Správný tlak v pneumatikách pro konkrétní vozidlo je uveden v návodu k použití a ve většině případů buď pod krytem víčka nádrže, na vnitřní straně dveří nebo v přihrádce. Správné hodnoty tlaku jsou často jiné pro přední a zadní pneumatiky a jsou vyšší pro plně naložené vozidlo. Kontrola pneumatik by měla probíhat v době, kdy jsou pneumatiky studené, nejméně jednou za měsíc, před dlouhými cestami, při převážení těžkých nákladů.

Kontrola poškození nebo nepravidelného opotřebení
Pneumatiky jsou vyrobeny tak, aby vydržely poměrně hrubé zacházení. Ale nejsou nezničitelné. Špatná geometrie, dlouhodobé podhuštění nebo přehuštění a špatný stav silnic mohou způsobit poškození, které výrazně zkrátí životnost vašich pneumatik. V každém případě firma Bridgestone doporučuje výměnu pneumatik starších než 10 let.

Je potřeba pravidelně kontrolovat: nerovnoměrné opotřebení (a to na obou stranách pneumatiky), zářezy, natržená místa, trhliny nebo vyboulení na boční stěně, poškození nárazem, obzvláště po jízdě na hrubém povrchu, kameny nebo jiné ostré předměty, zachycené v pneumatice, poškození ráfků (které mohou následně poškodit i pneumatiky), stárnutí pneumatik.

Rady pro nákup pneumatik
Pro nákup pneumatik je nejdůležitější jejich rozměr, a to včetně indexu nosnosti a rychlostního symbolu. Všechny tyto informace lze nalézt na bočnici pneumatiky. Pokud si řidič není jistý správným rozměrem, např. při nákupu staršího auta, lze tyto informace najít ve velkém technickém průkazu vozidla. Použitím jiného rozměru, nebo jen pneumatik s nižším indexem nosnosti nebo rychlostním symbolem řidič de facto provozuje vozidlo nezpůsobilé provozu a riskuje např. pokutu nebo odmítnutí či omezení plnění ze strany pojišťovny v případě nehody. Povolená výjimka umožňující použití nižšího rychlostního symbolu, je v pouze případě zimních pneumatik a to většinou o jeden stupeň, než předepsaný rychlostní symbol letních pneu. Na skutečnost použití takových pneu by měl být řidič vozidla upozorněn nálepkou umístěnou v jeho zorném poli uvnitř vozidla.

Jinak pro nákup pneumatik platí podobná pravidla, jako pro nákup ostatního zboží. Tzn. nakupovat ve značkových servisech a pneuservisech a vyhnout se nákupu v podezřelých a neprověřených internetových obchodech. Dobrý prodejce by se neměl ptát pouze na rozměr, ale měl by vyžadovat i informace o typu vozidla, jeho stáří, charakteru provozu, apod. Tyto informace hrají roli při výběru konkrétní značky a druhu pneumatiky.

Na pneumatikách lze najít spoustu užitečných informací. Následující tipy mohou pomoci rozluštit většinu důležitých detailů.

 

Popisek k obrázku:
A – Rozměr pneumatiky – Kód určující šířku vaší pneumatiky (235 mm), výšku (55 % jmenovité šířky) a průměr ráfku (17 palců).
B – Index nosnosti – Kód, který udává maximální zátěž, kterou je pneumatika schopna nést při rychlosti udané rychlostním symbolem (99 = 775 kg).
C – Rychlostní symbol – Rychlostní symbol udává maximální povolenou rychlost pneumatiky (W = 270 km/h). Ta by měla být obecně vyšší než nejvyšší rychlost vašeho vozidla. Existují však výjimky pro zimní pneumatiky a úlevy v některých zemích.
D – Datum výroby – Týden a rok výroby vaší pneumatiky (v tomto případě, 5. týden roku 2001). Firma Bridgestone doporučuje výměnu pneumatik starších než 10 let. V případě pochybností, nechejte pneumatiky zkontrolovat odborníkem.

Víte, že……? 

– každý osmý motorista jezdí s vysokým rizikem poškození pneumatiky v důsledku jejího podhuštění.
– 1 ze 6 motoristů jezdí na pneumatikách, které jsou opotřebeny pod zákonnou mez.
– opotřebené nebo podhuštěné pneumatiky prodlužují délku brzdné dráhy a nepříznivě ovlivňují jízdní vlastnosti.
– udržování správného tlaku v pneumatikách je důležité jak pro bezpečnou jízdu, tak pro spotřebu paliva vozu.
– životnost pneu se v důsledku podhuštění výrazně zkracuje.
– hlubší dezén znamená lepší přilnavost.
– při jízdě v automobilu vás s povrchem vozovky spojuji pouze čtyři malé pruhy gumy, každý o velikosti pohlednice.
– na pneumatikách můžete najít spoustu užitečných informací.
 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!