Na začátku motorkářské sezóny přináší pneumatikářský gigant Bridgestone a Pepa „Sršeň“ Šiler, testovací jezdec motocyklů a instruktor motoškoly, několik rad pro ty motorkáře, kteří by si chtěli zkusit jízdu na okruhu.
Výběr vhodné agentury
„Bezpečnost je na prvním místě. Proto radím všem zájemcům o jízdu na okruhu oslovit nejprve kvalitní agenturu, která nabízí jízdu pod dohledem instruktorů, rozděluje účastníky do skupin podle výkonnosti a dokáže také poradit s vhodným výběrem pneumatik a tlakem vzduchu pro okruhovou jízdu,“ říká Pepa Sršeň. Co se týče možností jízdy na okruzích v České republice, mají milovníci jedné stopy na výběr například akce pořádané společností Racetrack, jimž vévodí populární Bridgestone Bikers Cup. Pepa Sršeň dodává: „Výborná záležitost je například motoškola na brněnském Masarykově okruhu, kde se dozvíte o okruhovém ježdění všechny důležité informace a pod dohledem zkušených instruktorů posunete své schopnosti v jízdě po okruhu o notný kus dopředu!“ Začátečníci a méně zdatní jezdci zde mohou získat důležité informace, návyky, dovednosti a zkušenosti. Motoškola Masarykova okruhu nově nabízí také kurzy Motoškoly SPORT. Její zkušený instruktorský tým vede společně s jezdcem MotoGP Karlem Abrahamem Pepa „Sršeň“ Šiler, který své zkušenosti předává zájemcům z řad veřejnosti také v kurzech bezpečné jízdy na silnici ve své Motoškole Sršeň za podpory značky Bridgestone.
Pneumatiky
„Na pneumatikách NIKDY nešetřete!“ radí Pepa Sršeň. Začátečníkům se také rozhodně nedoporučuje nákup použitých „slicků“ od zkušenějších okruhových závodníků. Pro používání hladkých pneumatik je nutné před každou jízdou používat nahříváky, které ne každý začínající okruhový jezdec má. Začátečník také pravděpodobně nebude schopný svojí jízdou hladké pneumatiky náležitě zahřát na provozní teplotu. Důležitým aspektem pak je, že hladká okruhová pneumatika již po předchozím používání není pro další jízdu uzpůsobilá. Kritériem zde totiž není jen dostatečné zbývající množství pryže, ale změny ve struktuře, směsi a profilu pneumatiky vzniklé předchozími jízdami. Daleko více z hlediska jízdních vlastností, životnosti i celkového zážitku z jízdy získá začínající okruhový jezdec ze standardních silničních sportovních pneumatik. Obráceně pak platí zákaz ježdění na okruhových pneumatikách na běžné silnici. Kromě pokuty od policie totiž takový jezdec ohrožuje bezpečnost svoji i ostatních účastníků provozu. „Závodní pneumatiky jsou koncipovány pro jízdu na okruhu a jízda s nimi v běžném provozu na silnici je nebezpečná. Na silnici je totiž prakticky nemožné udržet závodní pneumatiky v rozsahu optimálních provozních teplot,“ upozorňuje na skrytá úskalí vhodné volby pneumatik Pepa Sršeň.
Sportovními silničními pneumatikami v sortimentu Bridgestone, se kterými je možné jezdit v běžném silničním provozu, i se s nimi svézt na okruhu, jsou Battlax Hypersport S20 a S20 EVO. Jedná se o pneumatiky pro skutečné okruhové začátečníky, kteří míří na okruh poprvé, nebo chtějí na okruhu jezdit výjimečně. Na okruh přitom jedou s motorkou po vlastní ose a nemusí řešit přezouvání, ani nahřívání pneumatik na okruhu.
Pro motocyklové nadšence, kterým se okruhové ježdění zalíbilo a kteří získali už nějaké zkušenosti a míří se svými motocykly na okruhy pravidelně, jsou určeny závodní pneumatiky Bridgestone Battlax Racing R10, respektive jejich letošní vylepšení – R10 EVO. Cílem modernizace pneumatiky Battlax Racing R10 bylo umožnit rychlejší časy na kolo zvýšením rychlosti, kterou je přední kolo schopno projíždět zatáčkou, jakož i zvýšením trakce, přilnavosti a konzistence výkonu u zadního kola. Jedná se už o pneumatiku, která není určena pro jízdu na běžných silnicích.
Špičkoví „okruháři“ pak sáhnou po hladkých pneumatikách Bridgestone Battlax Racing V01 nebo V02, které zaručují nejlepší časy na kolo. Battlax Racing V02 je letošní novinkou a evolucí pneumatiky Battlax Racing V01. Jezdcům na motocyklech kategorie superbike slibuje rychlejší časy na kolo a delší životnost díky nejmodernějším technologiím konstrukce a směsi značky Bridgestone pro MotoGP. Příkladem využití těchto technologií jsou např. nárazníkové pásy GP Belt, které zvětšují styčnou plochu zadního kola.
Patřičné vybavení
Pro jízdu na okruzích se jako nejvhodnější volba jeví sportovní silniční motocykl se silničními nebo sportovními pneumatikami. Jezdec potřebuje kompletní bezpečnostní vybavení, od motocyklových bot a rukavic, přes integrální helmu a kombinézu až po chránič páteře. Přínosem může být také kombinéza, resp. kalhoty se slidery.
Komentáře