Naše reakce na tiskovou zprávu Dekra o kvalitě servisní sítě v ČR

19. listopadu 2012, 0:00

Již jednou jsme reagovali v našem článku na tiskovou zprávu společnosti DEKRA, která se obdobným způsobem vyzdvihovala autorizované servisy Volkswagen. Dnes reagujeme na další tiskovou zprávu, která činí srovnání autorizovaných servisů Škoda a neznačkových servisů.

Na jedné straně jsou uváděny autorizované servisy Škoda, které fungují podle přísným kritérií výrobce. Na straně druhé máme neznačkové servisy, ale není uvedeno žádné upřesnění. Je to servis obdobné velikosti jako autorizovaný, nebo jen garážová dílna? Pokud je to servis, který je vybaven všemi potřebnými nástroji a dodržuje předepsané postupy, jsou výsledky pro neznačkové servisy špatné. Pokud však byl vybrán servis typu dílna v garáži, která není vybavena na všechny úkony, sráží to kredit všem poctivým neznačkovým servisům.

Není uvedeno, s jakým zadáním auto do servisu přijelo. Bylo zadáním zkontrolovat kompletně auto, nebo odstranit problém, který byl i třeba neurčitě popsán ze strany zákazníka?

Do neznačkového servisu jede zákazník, aby ušetřil a ne proto, aby mu byl „opraven“ nízký tlak v pneumatice a směr trysky zadního ostřikovače. Tady předpokládáme, že každý normálnější řidič je schopen tyto závady odstranit a nemusí za ně platit v servisu. Zavání nám to stejnou praktikou, jako je doplňování nádoby ostřikovače při garančních prohlídkách, ať už je nádoba plná, poloplná nebo prázdná. Cena za doplnění je samozřejmě vždy stejně velká. Pokud by jako neobjevené „závady“ byly právě tyto dvě výše zmiňované, určitě by výsledky vypadaly úplně jinak.

Další zmíňkou je, že autorizované servisy účtují srovnatelné ceny. Rozdíl mezi průměrnou cenou zakázky u autorizovaných servisů (5.918,- Kč) a neznačkových (4.805,- Kč) je nezanedbatelných 18,8%. Což je stále velký rozdíl.

Ceny náhradních dílů – vyvrácení mýtusu přemrštěných cen? Ano, dnes všechny automobilky nabízejí ekonomičtější variantu náhradních dílů. Opět s jakou úrovní dílů v aftermarketu je srovnávat? Když začneme srovnávat OE díly v krabičce automobilky a k tomu úplně totožný díl v krabičce výrobce dílů, určitě nebude cena srovnatelná, ale výrazně dražší varianta automobilky. Pak zde máme další kategorie dílů – stejné kvality jako originál, díly renomovaných výrobců užívané jako levnější alternativa a díly levné, vyráběné náhradní technologií. Pokud je nebudeme vyloženě srovnávat s kategorií levných dílů, můžeme tvrdit, že i vyšší kategorie budou cenově zajímavější. Nemluvě o tom, že všichni prodejci náhradních dílů pravidelně promují tyto díly v různých akčních nabídkách.

Jsme pro více takových srovnávacích akcí, ale měla by být stanovena přesná pravidla hodnocení. Měli by se uvádět kontrolované servisy, jejich velikost, vybavení, procentuální váha jednotlivých hodnocení. Modelem by mohlo být hodnocení automobilů v motoristických časopisech. Jsou snad standardem pro hodnocení vozidel prémiové značky automobilů prošpikované nejmodernějšími technologiemi? I v malém servisu, který provádí základní opravy jako výměna oleje, filtrů nebo brzdařinu, můžu být zákazník spokojen, ale nebude zde hledat pomoc s diagnostickými případy.

Z průzkumu pro někoho může podezřele dobře vycházet servis Škoda, což není vůbec na škodu, ale hází všechny neznačkové servisy do jednoho pytle. Jediná organizace, která zde zastřešuje servisy je SAČR, která by však hájí servisy autorizované i neznačkové. Což je z principu podle nás špatně. Další organizací je SISA, která sdružuje významné dodavatele náhradních dílů na trhu aftermarketu, a tím by měla dbát i na osvětu tohoto segmentu, kde spadají i neznačkové servisy.

Bohužel pro osvětu trhu aftermarketu se nedělá skoro nic. Výjimkou jsou někteří distributoři, kteří na vlastní pěst dělají osvětu prostřednictvím propagace svého servisního konceptu. Chybí nám zde sdružení bránící zájmy neznačkových servisů. Změní se něco? Snad. Necháme to na budoucnosti.

Redakce MotoFocus

PS: Přidáváme ještě jeden odkaz na článek portálu Novinky.cz a pana Martina Žemličky, který se nad výsledky průzkumu také pozastavuje – ZDE.

 
 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Anonym, 20. listopadu 2012, 0:00 0 0

Servisy Škoda jsou trénovány přesně na seznamy závad, které spolu ŠKODA a DEKRA v zákulisí "téměř spolu" definují. Přinejmenším ví ŠKODA přesně o tom, co bude DEKRA kontrolovat. Je to fraška. To by v tom byl čert, aby z povinného seznamu, na co je mechanik školen a co je jeho denní rutinou, něco vynechal. Ty vybrané závady/nezávady v článku do nich všechny patří.

Co je úsměvné je fakt, že "odpojený snímač vačky" se hlásí v paměti závad jako "snímač vačky - chybí signál", takže takhle "zapeklitou závadu" raději nebudu komentovat.

DEKRA se věnuje testům, které jsou nahrané a nepodstatné. Kde byla DEKRA, když Mladoboleslavský servis ŠKODA autorizovaný "ŠKODA-SMLUVNÍ" !!! CARTEC roky vůbec nevyměňoval oleje (ani je nekupoval) a jen je sprostě účtoval zákazníkům a okrádal je! SAČR je "přijímání pod obojí", tam si nemůžete stěžovat a když, neděje se nic. Jsou to uspavači hadů, a SISA ? Ta sama spí, a asi i dlouho bude... Všude jsou vidět jen jejich loga, ale činy žádné. Slovo "zastřešuje" je prázdnou frází a nic neznamená.



Ono je to jednoduché: Představte si, kdo všechno profituje z tohoto stavu, když se prezentují takovéhle věci a když se nikdo neozve? Je to reklama - a co hůř, ohlupovací reklama pro masy, horší než reklama na prášek s uzlem, protože když to takto někdo napíše, tak tomu spousty lidí, co "nevědí", uvěří.

Je to nenápadné, ale přesně cílené: Blokovou výjimkou se ohání kde kdo za řečnickým pultem, ale cílem ŠKODA Auto přece je podle jednoho článku v novinách neskrývaně nahnat všechny majitele Škodovek do smluvních servisů, a dělá pro to všechno. Zlobí Vás Vaše auto?? Přijeďte do autorizovaného servisu a my Vám ho "naflešujeme onlajn" a ono zlobit přestane!! Proč už všechno jen on-line? No aby neautorizovaný servis zase ostrouhal - prostě nemá šanci, protože on tuhle "výjimečnou" příležitost nikdy nedostane!

Jak má tedy organizace SAČR, která zastřešuje "obojí" bojovat a propagovat "nezávislé" servisy? Všude vystavuje loga a vede tedy prázdné řeči, které alibisticky chlácholí a ohlupuje nesmluvní, aby platili příspěvky a na druhé straně podstrojuje smluvním. Zde se spojuje mocný s mocným, aby "neškodný" neautorizovaný byl ještě více neškodný a brzy "odrovnaný". Nikdo nepostřehne, že gauner nebo slušný člověk, hlupák nebo šikula, podvodník nebo poctivec, je vždycky jenom na člověku a je jedno, jestli dělá v autorizovaném nebo v poslední garáži.
- Hrb

Odpověď

Anonym, 20. listopadu 2012, 0:00 0 0

Myslím, že pravda leží někde ve středu střetu, jsou prostě servisy dobré nebo špatné, je jedno jestli značkové nobo nezávislé.Mě osobně vadí nerovný poměr ohledně cen a tím i daní.Znám mnoho majitelů neznačkových servisů, kteří platí zaměstnance jen v základním co možná nejnžším tarifu a zbytek vyplácí bokem.Nikdo se nad tím nepozastaví, nikomu není divné, že člověk v produktivním věku bere 10 000.- a stačí mu to na uživení rodiny.Kde majitel asi vzal na černé výplaty, pak může lehce nabízet jiný hodinový tarif a nerovně konkurovat těm poctivým.Dále bych mohl dlouze polemizovat o častých návštěvách všech možných státních organizací které vlastní razítko. Ty se sesypou jak vosy na med když vidí větší barák a "chudší garážisty " kteří v lepším případě pálí oleje v kotlích a odpady hází kam je napadne nevšímavě přechází.Myslím, že tady je hlavní problém, kdyby se tyto organizace zaměřily rovným dílem na všechny, ceny by se velmi rychle srovnaly.
- miky

Odpověď