Digitalizaci celých oblastí výroby a služeb zažíváme každý den. Ani nelze sledovat, jaké jsou další a další aplikace využívající digitální revoluci a všude přítomné zpracování dat. K nejznámějším patří jistě, Uber, Air BnB, nebo Trivago, tedy služby které se vztahují k cestování. Jejich úspěch a výkon je obrovský, jsou totiž levné! Levné proto, že šetří peněženku zákazníka odbouráním obchodních mezičlánků.
Všem je společná jedna základní myšlenka, na které je převratný úspěch postaven: Propojuje požadavek konečného spotřebitele s dodavatelem přímo, tedy bez prostředníků, pouze za zprostředkovací poplatek.
V případě služby Uber – řidiče vozu s pasažérem, u AirBnB – majitele bytu s cestovatelem a u Trivaga pak hotel s cestujícím. A to vždy zásadně bez překupníků! Pouze za provizi za zprostředkování. Poskytovatel této služby také nemá vázané žádné finanční prostředky v autech – jako taxislužba, nebo pokojích – jako majitel bytu. Poplatek je vždy zaplacen až po obdržení služby a úhradě zákazníkem, peníze tedy nikde neleží a nic není třeba platit předem.
To je pouze malá ukázka toho, co bude v blízké době následovat v celé oblasti služeb, i v autoopravárenství.
Služby a plánovaná, prediktivní údržba jsou totiž jeden ze základních cílů digitalizace průmyslu a služeb, někdy nazývané průmyslová revoluce 4.0. Cílem je propojení potřeby zákazníka, v našem případě potřeby opravit jeho auto, s dodavatelem této služby a s výrobcem náhradních dílů. Bez prostředníků.
Již dnes mnoho servisů konfrontováno se situací, kdy si majitel auta přinese vlastní díly. Kde je důvod takové situace? Zákazník si prostě pořídí díly výrazně levněji, než mu je prodává servis. Mnohdy dokonce ještě levněji než požadovaný díl servis od velkoobchodu kupuje. Typicky olej, brzdové díly, pneumatiky, ale i sady rozvodů nebo spojky. Nebo si cenu dílů někde na internetu zjistí a v servisu s ní operuje – chce slevu.
Kumulovaná přirážka po cestě od výrobce k zákazníkovi je běžně 300%, často i mnohem více. Produkt z výroby za 1.000,- kupuje zákazník za 3.000,- + DPH = 3.690,- Kč. Kromě DPH, který zůstává státu, se rozdíl 2.000,- Kč spotřebovává na dopravu, skladování a organizaci dodávky – logistiku a to v několika stupních: Výroba – Velkoobchod – Maloobchod – Zákazník, často i s více překupníky.
Co tedy nový systém přinese?
Vypustí všechny mezistupně a dodá zboží od výrobce přímo zákazníkovi. Již dnes si můžete objednat cokoliv třeba v Číně, nebo Americe a přijde Vám to poštou, bez potřeby mezičlánků. Takže je to tady.
Co brání stejnému postupu u oprav vozidel?
Komplikované určení a výběr náhradních dílů a informace kdy a jaký díl bude vlastně potřeba.
Jak to realizovat?
Nástroj je nazýván Predictive Maintenance – Prediktivní údržba, neboli stanovení termínů pro údržbu a výměnu opotřebovaných dílů dopředu – výpočtem kdy se co má na autě opravit a vyměnit. Prediktivní plánování údržby je základem systému JiTiS.
Tento systém počítá každé auto individuálně, pravidelně upřesňuje stav najetých kilometrů a také stav opotřebení dílů při každé návštěvě v servisu. U každého jednotlivého vozidla je tak podle jeho užívání, stavu opotřebení, nastavením řady parametrů určen, třeba na měsíce předem, čas pro výměnu kotoučů, spojky, pneumatik a podobně.
Na základě těchto stále upřesňovaných informací pak systém stanoví termín pro výměnu dílů a čas jejich dodání do servisu. Objednávka dílů je tedy vázaná v čase, lze je objednat předem, a teoreticky i přímo zadat do výroby na požadovaný termín dodávky. Díly tak mohou být dodány do servisu přímo, na konkrétní VIN a to ještě před tím, než auto do servisu přijede.
Servis bude na základě těchto informací také plánovat svoji vlastní práci, objednávat si aktivně zákazníky na opravu a zvýší tak vytížení lidí i produktivitu práce.
A z čeho bude pak servis žít?
Bez prodejních marží na dílech se servis dnes neobejde. Tvoří více než polovinu přidané hodnoty – tedy toho kolik servis na opravě vydělá, druhá většinou menší část je pak za práci.
Bez servisu a jeho práce to ale nepůjde ani po zavedení systémů prediktivní údržby. Servis jen bude muset zásadně změnit přístup k zákazníkům. Převzít za vozidlo zodpovědnost, hlídat za zákazníka technický stav jeho vozidla a zodpovídat za něj. Stejně, jako to je u aut půjčoven, nebo v operativním leasingu. Tyto služby se mimo jiné rozvíjí právě proto, že se řidič auta o něj nechce starat a nechce řešit, co se má kdy opravit. To nechává na zodpovědnosti někoho jiného.
Servis tedy bude muset vydělávat právě na tomto. Nových službách. A to je zmíněny Nový model služeb motoristům s aktivním plánováním a predikcemi údržby a oprav. Převzetí zodpovědnosti za technický stav vozidla a nákladů na jeho držbu a opravy. Bude výrazně levnější. S levnějšími náhradními díly a s vyšší produktivitou páce.
Digitální revoluce odstraní sklady a závozy dílů třikrát denně. Propojí výrobu přímo, bez prostředníků, s konečným odběratelem – Tím může být i servis, do jehož služeb a péče majitel své vozidlo předá.
Ing. Zdeněk Svoboda – JiTiS
Komentáře