Přestože trh nových osobních automobilů v ČR vzrostl v roce 2011 o 2,39%, obnova vozového parku v této kategorii vozidel dosáhla hodnoty 3,85%. V motoristicky vyspělých zemích se přitom tento parametr pohybuje u nových osobních automobilů v rozmezí od 8% do 10%, v dobách ekonomického růstu se přibližuje hodnotě 12%.
I. Obnova vozového parku osobních automobilů
Hodnota obnovy vozového parku novými osobními automobily se tak v roce 2011 dostala na úroveň roku 2003, v letech 2004 až 2008 se pohybovala dokonce pod 3,5%. Tento pokles byl způsoben deformací na trhu osobních automobilů danou nemožností odpočtu DPH při nákupech firemních vozidel. Nejvyšší hodnota obnovy parku novými osobními automobily byla dosažena v roce 1997, kdy činila 5,13%. Vývoj od roku 1993 (včetně vývoje celkových registrací OA) je uveden v grafické příloze.
Zcela opačný vývoj byl zaznamenán v dovozech ojetých osobních automobilů, kde se hodnota „obnovy“ v letech 2004 až 2008 prudce zvyšovala a v roce 2008 dosáhla 5,40%, tedy historického maxima. Vývoj od roku 1993 je rovněž uveden v grafické příloze.
V součtu za nové a dovezené ojeté osobní automobily byly hodnota obnovy vozového parku v ČR vyšší než 8% pouze 4x; v roce 1996 (historické maximum 9,09%) a dále v letech 1997 (8,86%), 2007 (8,41%) a 2008 (8,75%).
Údaje z Centrálního registru vozidel umožňují provést celou řadu zajímavých porovnání. Z dat za rok 2011 vyplývá, že každoročně vzrůstá počet ojetých osobních automobilů v ČR zaregistrovaných a z ČR následně exportovaných. V roce 2011 se jednalo celkem (tedy bez ohledu na stáří vozidel) o 20.040 ks, přičemž v roce předchozím to bylo 16.191 ks (nárůst o 23,77%) a v roce 2009 bylo z ČR exportováno jen 12.041 ks ojetých osobních automobilů.
Nejvíce vyváženou značkou v roce 2011 byla značka Ford (3.717 ks) následovaná značkou Volkswagen (3.074 ks) a Škoda (2.551 ks). Z uvedeného počtu 20.040 ks vyvezených ojetých osobních automobilů bylo celkem 9.928 ks (tedy téměř polovina) ve věku do 1 roku od první registrace (tedy vozidla poprvé zaregistrována v roce 2011).
Na druhé straně bylo v roce 2011 v ČR poprvé zaregistrováno 131.707 ks ojetých osobních automobilů z dovozu. Nejvíce dováženou značkou byla Škoda s celkem 23.498 ks (z toho 588 ks ve věku do 1 roku), následovaly značky Ford s 19.387 ks (z toho do 1 roku 483 ks) a Volkswagen s 16.557 ks (z toho do 1 roku 372 ks). Ojetých osobních automobilů ve věku do 1 roku bylo dovezeno jen 3 841 ks. (ostatní grafy v galerii níže)
II. Výběr z přehledu „nových a zánovních“ osobních automobilů – PDF
K diskuzím k otázce vykazování prvních registrací osobních automobilů v ČR nutno uvést, že statistika prvních registrací vozidel v ČR je tvořena podle stejných pravidel jako statistika prvních registrací v celé Evropské unii. Z těchto údajů je Evropskou organizací výrobců automobilů (ACEA) následně sestavována statistika prvních registrací vozidel v zemích EU27+EFTA.
Pro objasnění podstaty problematiky prvních registrací AutoSAP poprvé a zcela výjimečně zpracoval stručnou analýzu údajů o registracích osobních automobilů ve věku do jednoho roku, tedy přehled zahrnující všechna vozidla ve věku do 1 roku v daném roce v ČR zaregistrovaná a vozidla, od jejichž první registrace uplynul méně než 1 rok a která byla z ČR exportována (dále uváděno jako přehled „nových a zánovních“ osobních automobilů). Vybrané údaje z tohoto přehledu jsou spolu s dalšími uvedeny v grafické příloze.
Další sledovaným údajem jsou osobní automobily vyřazené z provozu. V roce 2011 bylo z registru vyřazeno 172.496 ks osobních automobilů, z toho 20.040 ks bylo exportováno a 152.456 ks bylo zrušeno. Nejvíce zrušených vozidel bylo značky Škoda (66.150 ks, to je 43,39 % všech zrušených), následují značky Ford (15.266 ks), Renault (10.238 ks), Peugeot (8.923 ks) a Opel (8.716 ks).
Osobní automobily vyřazené z CRV – zrušené v roce 2011 (bez rozlišení stáří)
Škoda |
66.150 |
43,39% |
Ford |
15.266 |
10,01% |
Renault |
10.238 |
6,72% |
Peugeot |
8.923 |
5,85% |
Opel |
8.716 |
5,72% |
Fiat |
8.395 |
5,51% |
Volkswagen |
5.631 |
3,69% |
Citroën |
4.456 |
2,92% |
Seat |
2.712 |
1,78% |
VAZ |
2.459 |
1,61% |
Mazda |
2.374 |
1,56% |
Nissan |
2.042 |
1,34% |
ostatní značky |
15.094 |
9,90% |
CELKEM ZRUŠENO |
152.456 |
100% |
III. Propočet věku OA z dynamické skladby vozového parku ŘSD
V roce 2011 byla zveřejněna studie Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) „Zjištění aktuální dynamické skladby vozového parku na silniční síti v ČR a jeho emisních parametrů v roce 2010“. V této studii je uvedeno průměrné stáří vozového parku za rok 2010 ve výši 8,5 roku, což bylo v řadě případů převzato jako argument s tím, že stáří vozového parku osobních automobilů v ČR je vlastně na úrovni motoristicky vyspělých zemí (tedy pod 10 let). K tomu je nutno uvést, že roční proběh km u vozidel starších než 10 let je zhruba poloviční než u vozidel mladších, tedy že starší vozidla jsou v provozu zhruba 2x méně “vidět” a proto byla při šetření logicky zaznamenána v cca 2x menším počtu. Pokud se tento fakt se promítne do výpočtu průměrného věku, vychází průměrný věk osobních automobilů na silnicích v ČR ve výši 13,62 roku. Podle údajů CRV byl průměrný věk vozového parku osobních automobilů k 30.6.2010 na hodnotě 13,65 roku. Studie ŘSD tak vlastně potvrdila, že průměrné stáří vozového parku osobních automobilů v ČR odpovídá údajům z CRV.
Údaje z šetření ŘSD a výpočet AutoSAP:
Počet vozidel starších než 10 let |
15.850 ks |
ze vzorku dle šetření ŘSD |
Průměrný věk těchto vozidel |
14,25 let |
výpočet AutoSAP |
Roční proběh km (viditelnost v provozu) |
52,20% |
cca 10.700 km/rok |
Počet vozidel ve věku do 10 let |
25.039 ks |
ze vzorku dle šetření ŘSD |
Průměrný věk těchto vozidel |
4,96 let |
výpočet AutoSAP |
Roční proběh km (viditelnost v provozu) |
100,00% |
cca 20.500 km/rok |
Průměrný věk “dynamický věk” vzorku |
8,56 let |
výpočet AutoSAP |
8,50 let |
údaj dle studie ŘSD | |
Průměrný věk po přepočtu na proběh km |
13,62 let |
výpočet AutoSAP |
Průměrné stáří vozového parku dle CRV |
13,65 let |
(stav k 30.06.2010) |
Rozdíl: |
-0,03 roků |
Studie ŘSD ČR tedy v podstatě potvrzuje údaje CRV o průměrném stáří vozového parku osobních automobilů v ČR.
K datu 30.6.2011 bylo v České republice registrováno celkem 4.552.158 osobních automobilů a jejich průměrný věk činil 13,76 roku. Více než 60 % registrovaných vozidel bylo starších než 10 let.
Materiál vypracovalo sdružení AutoSAP – autosap.cz
Komentáře