Růst výroby motorových vozidel v ČR stále pokračuje

, 16. července 2012, 0:00

V České republice bylo za 1. pololetí 2012 vyrobeno celkem 675.754 ks silničních vozidel, z toho 666.034 motorových a 9.720 přípojných. Výsledný růst produkce vozidel za 1. pololetí je však nižší než růst vykázaný za 1. čtvrtletí t.r.

„Vývoj na evropských trzích, na které je směřována většina produkce vozidel vyráběných v České republice, není příznivý. Za první pololetí došlo na těchto trzích (EU27 + EFTA) k poklesu prvních registrací osobních automobilů o více než 6%, což představuje pokles prodejů zhruba o 460.000 ks. Je logické, že této situaci se musí pružně přizpůsobovat i evropská výroba vozidel“, uvádí prezident AutoSAP Ing. Martin Jahn.

Osobních automobilů bylo za 1. pololetí 2012 na území ČR vyrobeno celkem 662.529 ks, což oproti stejnému období 2011 představuje nárůst produkce o 4,8%. „I přes relativně nižší růst výroby než vloni se stále jedná o dosud nejvyšší výrobu osobních automobilů dosaženou za 1. pololetí roku. Důležité je, že nedochází, tak jako v řadě jiných zemí, k poklesu produkce“, poznamenává dále prezident AutoSAP.

Diferencovaný vývoj zaznamenávají i jednotlivé tuzemské automobilky. Zatímco u společnosti ŠKODA Auto a HMMC Nošovice stále dochází k nárůstu produkce, u TPCA Czech se výroba snižuje.

Autobusů bylo za leden až červen 2012 v ČR vyrobeno 1.477 ks. V souhrnu došlo k mírnému růstu produkce (o 0,54%, to je o 8 ks autobusů více). Na uvedeném celkovém počtu se podíleli tři výrobci – Iveco Czech Republic (1.273 ks), SOR Libchavy (184 ks) a KH motor Centrum Opava (20 ks).

K nárůstu výroby došlo u nákladních vozidel, kterých bylo v souhrnu vyrobeno o 15,0% (o 96 ks) více než za 1. pololetí loňského roku. Růst výroby je dán zejména pozitivním vývojem u společnosti AALM (Avia Ashok Leyland Motors), jejíž výroba se zvýšila téměř o 80%. Celkem bylo v ČR za 1. pololetí 2012 vyrobeno 734 ks nákladních automobilů. Nutno však konstatovat, že produkce našich výrobců nákladních automobilů (AALM a TATRA) se v žádoucí míře neuplatňuje na domácím trhu.

K relativně vysokému růstu výroby došlo u motocyklů, kde firma JAWA Moto zvýšila produkci na celkem 1.294 strojů, což je téměř o 120% více než vyrobila za stejné období roku 2011.

K růstu produkce došlo též v kategorii přípojných vozidel kategorie O3 a O4, kde byl zaznamenán nárůst výroby o 41,7% na celkem 789 ks. Ke zvýšení došlo u obou hlavních výrobců těchto vozidel, jak u firmy PANAV (+80,5%), tak u společnosti SCHWARZMÜLLER (+20,7%). Malých přípojných vozidel kategorie O1 a O2 bylo vyrobeno 8 931 ks, což představuje meziroční pokles produkce o 22,5%.

„Výsledky za 1. pololetí roku 2012 nasvědčují, že český automobilový průmysl by si mohl udržet mírnou růstovou dynamiku. Samozřejmě přitom bude záležet na dalším vývoji zejména na evropských trzích a též na rozvoji exportu do dalších zemí“, uzavírá Ing. Martin Jahn.

 

autosap.cz

 

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!