Jak pracuje turbodmychadlo s elektronickým ventilem chlazeným vodou

, 10. dubna 2017, 18:04

Downsizing, tedy snižování objemu motoru, který se stal v posledních letech módním mezi výrobci automobilových motorů, se dotýká všech částí pohonného systému včetně turbodmychadla.

Generování stále většího výkonu a točivého momentu menšími jednotkami se promítá do vzniku mnohem vyšších teplot kolem motoru. Kromě toho kryty motoru, které zakrývají motor ze spodní  i z horní strany jsou příčinou, že nejnižší teplota v oblasti turbodmychadla je až 180 stupňů Celsia. To znamená, že je třeba věnovat zvláštní pozornost choulostivým komponentům spolupracujících s turbodmychadlem, jako je např. elektronický ventil řídící provoz turbodmychadla.

Maximální provozní teplota elektronického ventilu, při které nehrozí zničení součástky, je asi 140 stupňů Celsia. Aby ventil nepracoval při vyšších teplotách, bylo dodáno další kapalinové chlazení. První exempláře nového typu ventilu (aktuátoru) jsou v současné době ve výrobě.

Popsaný ventil je typ sUTA (Simple Universal Turbo Actuator) – na obrázku níže. Chladicí systém ventilu je připojen k systému chlazení motoru. Použití elektrického čerpadla odpovědného za cirkulaci chladicí kapaliny pomáhá udržovat bezpečnou teplotu, a to i v případě náhlého vypnutí motoru. V tomto případě chladicí systém pokračuje v činnosti, dokud se nedosáhne požadované teploty uvnitř aktuátoru.

Za účelem zajištění bezpečného pracovního prostředí elektronických zařízení nemůže maximální teplota chladicí kapaliny být větší než 110 stupňů Celsia.

 

Související články

Voda v turbodmychadle Fiatu Ducato
Voda v turbodmychadle Fiatu Ducato

U vozidel Fiat Ducato 2,3JTD/3,0JTD (Euro 5), vyráběných od roku 2010, se do turbodmychadel může dostávat voda. Působení vody může způsobit poruchu turbodmychadla.

Chladič turba je pod tlakem – a bude hůř
Chladič turba je pod tlakem – a bude hůř

Podle studií Nissens je 43% současného vozového parku vybaveno turbodmychadlem – a očekává se, že do konce roku 2019 toto číslo vzroste o dalších 30%. Se vzrůstajícím důrazem na životní prostředí, jakožto i snaha o zmenšování objemu motorů a spotřeby paliva, dosahuje mezichladič svých limitů jako nikdy dříve.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!