Jak přidat nebo odebrat řídící jednotku

15. prosince 2017, 17:22

V tomto díle technických informací od Auto Kelly a SuperVAGu se budeme věnovat problematice konfigurace řídicích jednotek ve vozidle a možnosti jejich dodatečné montáže.

Před samotnou výrobou nového vozidla dochází k jeho konfiguraci podle přání zákazníka. To zahrnuje nejen viditelné komponenty barvy vozu, velikosti kol a jejich designu, ale také výběr motorizace, převodovky a další výbavy vozidla (například tažné zařízení, tempomat, klimatizace apod.). Z pohledu elektroniky, která nás v diagnostickém seriálu zajímá nejvíce, je to umožněno datovou sběrnicí, jenž umožňuje variabilní zapojení různého počtu jednotek. Jejich počet v moderním automobilu může přesahovat i 100 jednotek v jednom voze. Nejčastěji se můžeme setkat se sběrnicí CAN-BUS, které byl již věnován samostatný díl.

Kódování řídících jednotek pomocí Supervagu
Příklad zobrazení stavu nakódování

Kdy potřebujeme pracovat s konfigurací jednotek ve vozidle?
• při výměně řídicí jednotky Gateway
• při dodatečné montáži dalších jednotek, např. montáž tažného zařízení, tempomatu, nebo navigace
• při přestavbě vozidla, kdy byla část kabelového svazku s jednotkou Gateway a např. motorem použita do/z jiného vozidla

Jak zkontrolovat správnou konfiguraci na vozidle?
Stav nakódování si můžeme SuperVAGem snadno ověřit ve funkci čtení Bloků naměřených hodnot v kanálech Sběrnice CAN, + název řídicí jednotky.

Výsledná hodnota může nabývat hodnot:
„-“ jednotka s tímto názvem není nakódována
„0“ jednotka je nakódována, ale nekomunikuje
„1“ jednotka je nakódována a komunikuje

Ikona datové sběrnice/gateway
Ikona datové sběrnice/gateway

Centrálním místem, kde se tyto sběrnice stýkají, a které tak umožňuje předávání zpráv mezi jednotlivými podsítěmi, je u koncernu řídicí jednotka Diagnostické rozhraní datové sběrnice CAN neboli Gateway. V diagnostickém nástroji SuperVAG nalezneme Gateway v nabídce řídicích jednotek pod adresou 19. Tato jednotka nás také bude nejvíce zajímat, protože nám dovolí konfiguraci jednotek ve vozidle nejen kontrolovat, ale také měnit.

Další možností kontroly jsou paměti závad, zejména pak v řídicí jednotce Gateway. Zde se zobrazí pouze závady v komunikaci jednotek, které jsou nakódovány, tedy pouze stav 0 jako v blocích hodnot.

Příklad zobrazení stavu komunikace v závadách
Příklad zobrazení stavu komunikace v závadách

Pro celkový přehled o komunikaci ve všech jednotkách pak SuperVAG nabízí Automatický test závad, nebo Rychlý test závad. Rozdíl v těchto funkcích je následující: Rychlý test závad navazuje a čte paměť závad pouze v jednotkách nakonfigurovaných v Gateway, oproti Automatickému testu, který projde a nakomunikuje všechny jednotky, které se nacházejí na vozidle.

Výsledek autotestu SuperVag
Výsledek autotestu

Jak konfiguraci změnit?
Existuje několik způsobů, protože spolu s vývojem nových jednotek Gateway se mění i způsob, jak konfiguraci do paměti zapisovat.

Způsoby změny konfigurace jednotek:
• pomocí nakódování řídicí jednotky, jednotky na protokolu KWP
• pomocí Instalation list pro ty KWP jednotky, které nemají konfiguraci ve funkci kódování
• pomocí přizpůsobení řídicí jednotky, jednotky na protokolu UDS (např. Škoda Octavia III).

Zápis pomocí SuperVagu
Se SuperVAGem vše jednoduše rozkliknete na jedné obrazovce, změníte a uložíte

Příklad z praxe: dodatečná montáž tažného zařízení
Celý postup najdete v Diagnostické nápovědě SuperVAG, Montáž tažného zařízení, modely VW 2003 a novější.

Po montáži tažného zařízení je potřeba jednotku tažného zařízení nejprve aktivovat v řídicí jednotce Gateway a jednotku nakódovat. V případě, že je vozidlo vybaveno pomocí při parkování, pak se musí nakódovat také tato jednotka.

Postup:
Kódování jednotky tažného zařízení
– Navažte komunikaci s řídicí jednotkou 69 Tažné zařízení.
– Podle typu řídicí jednotky (uvedeno v nápovědě) nastavte správně hodnotu kódování.
– Zadejte Uložení nové hodnoty.

Kódování Pomoci při parkování
– Navažte komunikaci s řídicí jednotkou 10 Pomoc při parkování II (u modelů do r. v. 2008 adresa 76 Pomoc při parkování).
– V seznamu funkcí Kódování zadejte novou hodnotu podle nápovědy SuperVAG.
– Zadejte Uložení nové hodnoty.

Konfigurace řídicí jednotky Gateway ve funkci kódování:
– Navažte komunikaci s řídicí jednotkou 19 Diagnostické rozhraní datové sběrnice CAN.
– V seznamu funkcí Kódování přejděte na řádek Tažné zařízení.
– obrazená hodnota zřejmě bude Neinstalováno, tak změňte hodnotu na Instalováno.
– Zadejte Uložení nové hodnoty.

Kontrolu provedení funkce uděláte snadno spuštěním Automatického testu závad – viz výše.

Co je ochrana komponent?
Ochrana komponent brání záměně některých komponent mezi vozidly, z důvodu omezení použití kradených dílů. Týká se to zejména jednotek Navigace, Klimatizace nebo např. TV tuneru. Tyto díly lze odblokovat po online kontrole v databázi GeKO a FAZIT.

Pozn.: Podle současné legislativy je nutné změny například u tažného zařízení zapsat do TP vozu. A u nových modelů Octavia III nebo Kodiaq není možné doplnit tažné zařízení bez přípravy vozidla při výrobě, kdy se ještě ve výrobě posílí například chlazení nebo odpružení vozu. Bez této nákladné dodatečné přípravy by nemělo být možné nové tažné zařízení u těchto vozů zapsat.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!