Rozvod poháněný řemenem je jedním z nejpopulárnějších řešení, nicméně může zde ve výjimečných případech dojít k jeho prasknutí. Jaké mohou být příčiny a na co je potřeba myslet, když se rozhodnete pro opravu nebo výměnu celého motoru?
Výrobci stanovují dobu výměny rozvodového řemene obvykle po nájezdu několika desítek tisíc kilometrů. Může se však stát, že řidič tento termín překročí, případně že na stav řemene budou mít vliv vedlejší faktory, které způsobí jeho poškození. Jde o velmi nebezpečnou situaci pro každou pohonnou jednotku, u níž – v takových případech – nejčastěji dojde ke zničení.
Rozvodový řemen přenáší pohon z klikové na vačkovou hřídel a synchronizuje práci těchto dvou dílů. Vačková hřídel má tzv. „vačky“, které proměňují rotační pohyb na posuvný a přenášejí jej na ventily pomocí zdvihátek. Ventily se ve správné chvíli otevírají, čímž dojde k naplnění a vyprázdnění každého válce. Synchronizace práce vačkové s klikovou hřídelí se uskutečňuje právě rozvodovým systémem, který se skládá z několika částí: řemene, napínáku, vodicích kladek a někdy také ozubených rozvodových kol. Prasknutí řemene může mít závažné důsledky, takže zásadním pravidlem je zde „prevence je lepší než léčba“.
„Většina moderních motorů je kolizní, což znamená, že v případě prasknutí rozvodového řemene písty narazí na ventily, čímž dojde k jejich nezvratnému zničení. Příčinou poruchy může být např. únava materiálu – musíme si uvědomit, že i ten nejlepší řemen je stejně provozní položka, která vyžaduje pravidelnou výměnu. Překročení tohoto termínu ze strany řidiče může mít za následek to, že v určitém okamžiku materiál pod zatížením prostě nevydrží. Dalším důvodem snížení životnosti řemene mohou být např. tepelné poškození nebo jeho zašpinění motorovým olejem. Z tohoto důvodu bychom neměli podceňovat žádné úniky, které se objeví v blízkosti rozvodů. Odkládání podobných záležitostí může vést k degradaci materiálu a v důsledku toho prasknutí řemene,“ vysvětluje Tomasz Ochman ze společnosti SKF.
K prasknutí řemene může dojít také v důsledku poškození součástek, které s ním spolupracují, jako jsou ložiska ve vodicích kladkách. Důvodem může být také zadření čerpadla nebo opotřebované ložisko vodní pumpy, které je obvykle poháněno právě rozvodovým řemenem. Příčinami těchto jevů není většinou nic jiného než snaha o úsporu času a peněz. Rozvodový systém je bohužel to poslední místo, kde bychom je mohli najít.
V moderních automobilech je také nepřípustné rozjíždění auta ve vleku. Prudké škubnutí uvnitř systému, když naskočí motor, může vést k prasknutí řemene, jeho přeskočení o pár zubů nebo poškození zubů, čímž dojde k obtížně předvídatelnému přestavení rozvodových fází. Taková situace může způsobit, že písty narazí do ventilů, což obvykle zničí motor natolik, že se v mnoha případech přestane oprava motoru vyplácet. Co tedy dělat, aby se tomu zabránilo, a pokud již k tomu dojde – jak postupovat v tomto případě?
„Je nutné především pečovat o motor, nezanedbávat úniky kapalin a rozvodový řemen, společně s propojenými díly, vyměňovat dle doporučení výrobce vozidla. Při výměně rozvodového řemene je vhodné nahradit zároveň i vodní čerpadlo. U nejlevnějších modelů taková služba, včetně dílů, stojí v neautorizovaném servisu do 6.000 Kč. Vyplatí se uvažovat o výměně rozvodu zejména po koupi ojetého vozu, pokud si nejsme jisti, kdy a zda došlo k výměně v doporučený čas. Při rozhodování o výměně je dobré vsadit na díly nejvyšší kvality. Výrobky SKF, nabízené jako sady připravené k montáži, jsou odpovědí na potřeby většiny automobilů pohybujících se na našich silnicích,“ radí Tomasz Ochman.
Stojí za zmínku, že doporučované termíny výměny rozvodového systému jsou pouze doporučeními ze strany výrobců. Velmi významný vliv na stav celého systému mají podmínky během používání vozu, což v mnoha případech (např. vozidla, jejichž motory dlouho běží na volnoběhu – taxíky, policejní nebo asistenční vozy) může výrazně zkrátit životnost a dobrý stav komponentů rozvodového systému.
Rozsah škod po prasknutí rozvodového řemene se může lišit. Náklady na opravu mohou tedy představovat několik tisíc až několik deset tisíc korun, v závislosti na typu a stáří vozidla. Co by mohlo způsobit takovou poruchu a kdy se ještě vyplatí investovat do opravy motoru?
„Při optimistickém scénáři náraz ventilů na písty může být lehký a poškození podlehnou pouze ventily a vodítka. Do nákladů standardní opravy je však nutné přidat zdvihátka ventilů, broušení hlavy, těsnění pod hlavu, šrouby a např. těsnění víka ventilů. Posouzení rozsahu škod a stanovení ceny provede automechanik, který uskuteční vizuální kontrolu motoru před opravou. Stává se však, že se poškodí celá kliková a pístová soustava a oprava se pak už nemůže vyplatit. Levnějším řešením je pořídit použitý motor, který profesionální servis bez problému vloží namísto původního. Kvalitně provedená oprava při použití správných dílů zaručuje, že takový motor nebude způsobovat žádné problémy,“ shrnuje Tomasz Ochman.
Anonym, 14. května 2021, 22:35 0 0
Dotaz,zdravím,co když praskne řemen v autoservisu,při předání auta, které mělo jít na diagnostiku.s autem se přijeli,ale už neodjelo.servis nechce auto opravit pouze se spoluúčastí.jak v tomto případě postupovat, děkuji
Odpověď
Redakce, 16. května 2021, 10:50 0 0
Dobrý den,
Děkujeme za váš dotaz. Nicméně vám v této situaci neporadíme, protože by to chtělo spíše právní pomoc, ke které nejsme kompetentní.
Přejeme úspěšné vyřešení vašeho problému.
S pozdravem.
Redakce
Odpověď
Anonym, 29. dubna 2022, 9:12 0 0
Je možné poškození rozvojového řetězu po nárazu vozidla do překážky? Bez viditelného poškození motoru…
Odpověď