Málo jezdíte? Vzduchové odpružení může trpět

22. června 2020, 16:23

Někdy je nutné na nějaký čas z různých důvodů odstavit auto. Takové vyřazení z provozu může mít špatný vliv na některé konstrukční prvky vozidla, například na vzduchové odpružení, které se stává čím dál víc populární. Stojí za to si o tom říct několik faktů.

Za normálních podmínek se vozidlo vybavené vzduchovým odpružením přes noc mírně sníží v důsledku malého úbytku vzduchu ze systému. Co se však stane, když vozidlo nebudete používat delší dobu?

Vzduchové odpružení Arnott

Závisí to samozřejmě na řadě faktorů, jako je uspořádání systému, standardy výrobce, klimatické a povětrnostní podmínky. Navíc s věkem může docházet ke zteření těsnění a úniku vzduchu. Takové poruchy způsobují netěsnosti, díky kterým musí kompresor tlačit vzduch více a častěji. To vše je součástí přirozeného opotřebení komponentů vzduchového odpružení, které má obvykle životnost šest až deset let, a poté se musí opotřebované díly vyměnit.

Efekty, čili co se přesně děje během delší odstávky:

  1. Množství vlhkosti v systému se zvyšuje kvůli horší ventilaci. Koroze ventilových bloků a kompresoru může vést k předčasné poruše.
  2. Mírná koroze, která se již v systému nachází, má více času napadnout další oblasti, aniž by došlo k jejímu včasnému odstranění.
  3. Jak vzduchový měch stárne, pomalu ztrácí svou pružnost a tvrdne. Když vozidlo klesne mnohem níže, než je obvyklé, měch se dostane do nepřirozené polohy. Roste nebezpečí, že již nebude schopen znovu získat svůj původní tvar. Pokus o jeho zpětné nafouknutí může také způsobit, že se vysune zpod těsnicí pásky.
  4. Je možné, že dlouhodobě používaný kompresor již nebude schopen generovat tlak potřebný ke zvýšení vozidla z klidové polohy. Situace se zhoršuje, i když dochází jen k malým únikům. Může se také poškodit relé a v nejhorším případě může kompresor shořet, když se snaží vytvořit potřebný tlak v systému.

První dva efekty urychlují proces opotřebení součástí systému a zkracují dobu jejich používání. Poslední dva mají přímý dopad na fungování systému vzduchového odpružení. Poté se mohou objevit chybové hlášky nebo varování a systém se deaktivuje. V tomto případě není možné bezpečně řídit vůz, který by se měl odtáhnout do servisu.

Co je třeba udělat pro udržení vzduchového odpružení v optimální kondici?

Je-li to možné, najeďte jednou týdně nejméně deset kilometrů. Je to prospěšné také pro další automobilové systémy a součásti, jako je klimatizace, motorový olej, baterie, brzdový systém atd. Pokud to není možné, doporučuje se auto nastartovat jednou týdně, aby se obnovil a udržoval tlak vzduchu v systému na správné úrovni. Je-li vozidlo vybaveno regulací výšky odpružení, doporučuje se, aby se vozidlo nejméně jednou spustilo co nejníže a pak co nejvíce zvedlo. To umožňuje zbavit systém vlhkosti, která se může vysušit horkým kompresorem nebo vysoušečem vzduchu.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!