Důležité úkony při výměně termostatu

22. července 2022, 12:34

Termostat nepatří mezi složité a komplikované součástky. Při jeho výměně je však potřeba myslet na některé specifické faktory.

Termostaty s dodatečnou těsnicí hmotou

Termostat chladicí kapaliny plní ve vozidle mnoho důležitých funkcí. Pokud je poškozený, je nutné jej co nejdříve vyměnit. Příliš vysoká nebo příliš nízká teplota chladicí kapaliny často ukazuje na špatnou funkci termostatu. Pokud se termostat neotevře tak, jak má, naruší se chladicí okruh a motor nepracuje při optimální provozní teplotě.

Nejčastější příčinou nefunkčního termostatu je jeho běžné opotřebení. Pokud však u nově namontovaných termostatů dochází k poruchám a netěsnostem, má je často na svědomí použití dodatečné těsnicí hmoty.

Termostaty s dodatečnou těsnicí hmotou

Možné jsou následující zdroje poškození:

Nekompatibilita materiálů

Těsnění termostatu jsou vyrobena ze směsi různých materiálů, z nichž některé nejsou odolné vůči oleji. Pokud se použije těsnicí hmota obsahující minerální nebo syntetický olej, původní těsnění nabobtná, poškodí se a dojde k úniku chladicí kapaliny.

Praskliny

Originální pryžová těsnění jsou navržena tak, aby přesně zapadla do určené drážky. Pokud se při montáži použije další těsnicí hmota, může působením nerovnoměrně rozložené síly při utahování upevňovacích šroubů dojít k prasknutí obalu nebo samotného termostatu, čímž se systém stane netěsný.

Snížený průtok chladicí kapaliny

Často se těsnicí hmoty nanese tolik, že se její částečky dostanou přímo do chladicího systému. Usazují se zde, přičemž mohou zablokovat termostat nebo tenké trubky chladiče, což vede k zablokování průtoku a snížení odvodu tepla.

Důležité!

Termostaty se smí montovat pouze s použitím dodaného těsnění a v souladu s pokyny výrobce. Mezi další příčiny závad chladicího systému patří vzduchové bubliny a usazeniny. Proto je třeba v rámci opravy systém propláchnout, dokud nejsou zcela odstraněny všechny zbytky a cizí tělesa, a po prvním naplnění jej pečlivě odvzdušnit. Pravidelnou výměnou chladicí kapaliny se také předchází tvorbě usazenin a poškození.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Milan, 22. července 2022, 14:14 1 0

Tak za prvé by výrobci měli umět vyrobit kvalitní díly v rozměrech originálu a ne aušus a výrobci aut popřemýšlet nad konstrukcí dílu.
Před lety kupovaný BEHR vypadal 100x kvalitněji už na pohled než stejný typ letos kupovaný pod značkou Mahle. Jehla vyskočená bokem, celé jakési odřené a po takovém zběžném srovnání s jiným ve vařící vodě otevírá mnohem dřív.

Kdyby se dal vyměnit nekomplikovaně jen samotný termostat a nedělal se jeden montážní celek i s čidlem a bůhví čím, bylo by to jednodušší. Nemluvě o tom, že spousta typů má pouzdro z plastu a to se vesele kroutí a netěsní. A proto tam lidé cpou silikon či něco jiného. Těsnění s drážkou, co se navlečou na termostat si vyrábí každý výrobce vyrábí jinak tlustá a některá s bídou přesahují osazení na domku termostatu o 0,2mm, tudíž po čase těsnění "splaskne" a opět protéká. Naopak i to osazení domku termostatu bývá různě hluboké a to je zase problém. Když je půlka z plastu a dosedá na hliník, taky se to každé roztahuje jinak. Tento problém jsem měl a vyřešil to Ebay, kde prodejce z Turecka nabízel hliníkový domek. Lehkým snížením osazení už těsnění vylézá více ven, lépe se zmáčkne, nikde se nic nekroutí a není třeba nic patlat silikonem.

Odpověď