Před výjezdem z továrny je chladicí soustava automobilu vždy naplněna chladicí kapalinou. Ta je nezbytnou součástí chladicí soustavy vozidla. Jedná se o směs nemrznouc směsi a demineralizované vody a jejím úkolem je chladit motor vozu. Cirkuluje chladicí soustavou a pohlcuje teplo generované motorem. Pomáhá tak motoru udržovat optimální teplotu a brání přehřívání.
Chladicí kapalina obsahuje speciální přísady, které zabraňují rzi (korozi), pěnění a zamrzání. Výrobci automobilů v současnosti předepisují více než 10 různých typů chladicích kapalin. Je to proto, že se k výrobě motorů a chladicích soustav využívají různé typy kovů i rozdílné technologie. Jako příklad lze uvést hybridní technologie, u nichž se často volí chladicí kapalina s nízkou vodivostí.
Nemrznoucí směs je naproti tomu koncentrát. Před použitím je proto nutné ji naředit demineralizovanou vodou. Obecně platí, že při směsném poměru 1:1 lze zajistit optimální vyvážení aditiv a bod tuhnutí v rozmezí -36 až -40 stupňů Celsia.
Pokud nemrznoucí směs naředíte demineralizovanou vodou na více než 50 %, naruší to její ochranné vlastnosti a sníží ochranu proti mrazu.
Lze ředit nemrznoucí směs vodou z kohoutku?
Ředění nemrznoucí směsi kohoutkovou vodou vede k narušení rovnováhy v chladicí kapalině. Zvyšuje riziko kontaminace například vápennými usazeninami, které mohou způsobit ucpání chladicí soustavy. Kromě toho dochází ke zvyšování vodivosti, což způsobuje velké problémy u hybridů a elektromobilů. Vždy se tedy doporučuje používat demineralizovanou vodu.
Proč je důležité pravidelně měnit chladicí kapalinu ve vozidle?
Zde je několik hlavních důvodů:
V průběhu času mohou aditiva v chladicí kapalině degradovat, čímž se snižuje jejich ochranné antikorozní vlastnosti. To může vést k tvorbě rzi (koroze) a poškození vnitřních součástí chladicí soustavy. Pokud výrobce automobilu neuvádí interval výměn, je vhodné měnit chladicí kapalinu jednou za 5 let nebo po každých 150 000 km. Zůstává tak zachována ochrana proti korozi a prodlužuje se životnost chladicí soustavy a motoru.
Kontrola pH
Hodnota pH (kyselost) chladicí kapaliny se může v průběhu času měnit v důsledku chemických reakcí a nečistot. Nesprávné pH kapaliny může vést k poškození těsnění a následným netěsnostem. Pravidelná výměna tak pomáhá udržovat správnou hodnotu pH a předcházet vzniku netěsností.
Udržení správného směsného poměru
Vždy je důležité udržovat správný poměr demineralizované vody a nemrznoucí směsi. Příliš mnoho nemrznoucí směsi může zhoršovat přenos tepla a snižovat účinnost chladicí soustavy. Na druhou stranu příliš nízké procento nemrznoucí směsi může vést k zamrzání při nízkých teplotách.
Prevence problémů s motorem
Dobře udržovaná chladicí soustava a včasné výměny chladicí kapaliny snižují riziko přehřátí motoru. Přehřátí způsobu je vážné poškození motoru spojené s nákladnými opravami. Pravidelnými výměnami tak snižujete riziko problémů s motorem a prodlužujete životnost motoru.
Při nadměrném znečištění chladicí soustavy se vždy doporučuje soustavu nejprve důkladně propláchnout (kohoutkovou) vodou a přípravkem na proplach chladiče (MPM AD25250).
Shrnutí
- Výrobci automobilů v současnosti předepisují více než 10 různých typů povinných chladicích kapalin.
- Pro autoservisy jsou nejjednodušší volbou chladicí kapaliny připravené k okamžitému použití, protože je u nich garantován optimální směsný poměr s demineralizovanou vodou.
- Nemrznoucí směs je vždy potřeba nejprve naředit v doporučeném směsném poměru (1:1).
- Nemrznoucí směs vždy míchejte s demineralizovanou vodou (nikoli s kohoutkovou vodou!), protože kohout ková voda výrazně snižuje ochranné vlastnosti chladicí kapaliny.
- Chladicí kapalina své ochranné vlastnosti časem ztrácí, a proto by měla být měněna v souladu s pokyny výrobce vozidla.
- V případě, že výrobce neuvádí žádné pokyny, měňte kapalinu jednou za 5 let nebo po každých 150 000 km.
- Při opravách chladicí soustavy vyměňte chladicí kapalinu vždy.
- Při znečištění chladicí soustavy nejprve přidejte do staré chladicí kapaliny přípravek na proplach chladiče (MPM AD25250 ) a poté soustavu propláchněte vodou.
Kompletní informace najdete v časopise INFOMAG.
Jan Skolil, 1. dubna 2025, 10:03 0 0
Tento text tvořila AI? Má to divný jazyk a spoustu nepřesností:
Nemrznoucí směs nemusí být a priori koncentrát, je to obecný termín pro kapaliny do ostřikovačů a chladicí kapaliny. Stejně tak je nesmysl, že by chladicí kapalina naředěním pod -40°C ztratila své ochranné vlastnosti. Téměř všechny tyto kapaliny jsou nadopovány inhibitory koroze tak, aby zvládly i naředění 1:2 s vodou, tedy -18°C. Dřívější interval výměny byl 5 let a 250 000 km, 150 tis. km je nějaký překlep. Hodnota pH není kyselost, kyselost je to jen, když je pH 7 je to naopak zásaditost. Hodnota pH má vliv na korozi nikoliv na těsnění. Odolnost pryže ovlivňuje pouze kvalita/čistota použitého alkoholu - glykolu. Většina chladicích kapalin naředění kohoutkovou (lepší je termín vodou z řádu) snese. Není to sice žádoucí, ale jsou v nich na tvrdou vodou obsažena aditiva, která její vliv eliminují. Voda z řádu navíc neovlivňuje primárně ochranné vlastnosti chladicí kapaliny, ale primárně spíše zhoršuje přestup tepla. Mimochodem, tohle je článek o chladicí kapalině a za celou dobu tam nepadlo ani jednou slovo glykol?! To už je skoro umění...
Odpověď