dTest: Zvrhlá logika financování auta přes úvěr

7. září 2011, 0:00

Češi na slevové akce slyší a obzvlášť prodejci aut to dobře vědí. Proto se spojují s různými úvěrovými společnostmi a lákají spotřebitele na slevy v řádech desetitisíců v případě, kdy auto budou financovat přes úvěr od jejich partnera.

Spotřebitel pro vidinu významné slevy nevidí, že zde musí být háček. Neexistuje důvod, proč by měl být zvýhodňován za odloženou platbu. Vezme-li si auto na úvěr, nejenže neušetří, ale cenu vozu nakonec často přeplatí i dvojnásobně.

Tuto zkušenost má i jeden z klientů Poradenské linky časopisu dTest, který se rozhodl pro koupi vozidla v bazaru Auto ESA. Kupní cena vozidla byla prezentována ve výši 165.000 Kč. Ovšem v případě, kdy se rozhodne auto financovat úvěrem, dostane na vůz v rámci marketingové akce slevu celých 35.000 Kč. Zákazník na návrh přistoupil, uzavřel úvěrovou smlouvu se společností Home Credit a zaplatil akontaci ve výši 26.000 Kč. Z ceny vozu tedy zbývalo doplatit 104.000 Kč.

Po prostudování podmínek úvěru se zděsil, když zjistil, že namísto 104.000 Kč má za dobu trvání úvěru zaplatit více než 270.000 Kč! „Roční procentní sazba nákladů dosahovala neuvěřitelných 48 %,“ říká Martina Vernerová, právní poradce časopisu dTest. Když se dotyčný pán po poradě s naší poradenskou linkou 299 149 009 rozhodl pro nejlepší z možných řešení – tedy využít svého práva a od úvěru ve 14-ti denní lhůtě odstoupit, následoval další šok: společnost Home Credit vyčíslila částku, kterou má klient vrátit, na více než 180 000 Kč, do kterých si započítala i poskytnutou „slevu“ a další údajné náklady.

S vyčíslením vrácené částky právníci spotřebitelského časopisu dTest zásadně nesouhlasí. S ohledem na nezákonná ustanovení ve smlouvě o úvěru jsou toho názoru, že vrácená částka má dosahovat hodnoty o téměř 80.000 Kč méně. Problémem je, že spotřebitel sám není schopen neplatnost takovýchto ustanovení posoudit. „Vzhledem k obtížím s těmito smlouvami spojenými proto důrazně doporučujeme nahlížet na podobné slevy a akce značně kriticky a nabídnuté podmínky i případné postupy a problémy konzultovat s odborníkem“, konstatuje Vernerová.

Pracovníci Poradenské linky časopisu dTest se s touto praktikou nejčastěji setkávají u autobazarů, není ale výjimečná ani při prodeji nových vozů. Uvádění spotřebitele v dojem, že výrobek dostane za nižší cenu je možno považovat za klamavou, a tudíž zakázanou praktiku. „Bohužel jedná se o oblíbený systém, do kterého je neinformovaný zákazník snadno vlákán a ze kterého profitují všichni kromě něj. Proto je třeba mít se na pozoru, zvláště u podobných nápadně výhodných nabídek,“ varuje závěrem Vernerová.

 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!