Cebia SUMMARY: Statistiky prodeje ojetých vozidel za rok 2011

9. prosince 2011, 0:00

Grafy a statistické sestavy jsou vytvořeny analýzou dat z veřejně dostupných zdrojů uváděných na internetových portálech MDČR, MVČR, SDA, dále zpracováním dat získaných z prověření více než-li 250.000 vozidel v systému AUTOTRACER v roce 2011 a analýzou dat zpracovaných v rámci systému Zkontroluj si bazar.

Cebia se zaměřila na situaci v prodeji ojetých vozidel na českém trhu v roce 2011. Základní statistické údaje charakterizující tento druh obchodu z několika úhlů:

Jaké jsou tedy nejprodávanější značky? Málokoho překvapí, že na 1. pozici je domácí Škoda s 30% podílem, následovaná značkami VW a Ford, které mají shodně 10% podíl – další pořadí viz graf 1.

 

Graf 1klikni pro zvětšení

Nejprodávanější modely – opět suverénně vede Škoda se svou Fabií a Octavií, v dvacítce nejprodávanějších má 4 zástupce (a z toho 3 na „stupních vítězů“), stejně tak zde najdeme 4 modely značky Ford (včetně Transitu). Těchto 20 modelů je více než polovina všech prodaných vozidel – graf 2.

Graf 2

Jaké je stáří prodávaných vozidel a kolik mají najeto? Průměrné stáří je o něco více než 7 let, průměrný počet najetých kilometrů pak 124.000. Více na grafech 3 a 4:

Graf 3

Graf 4

 

Průměrná cena prodávaných vozidel byla v letošním roce 150.000,- Kč a vozidlo se průměrně prodávalo více než 2 měsíce (72 dnů). Přesto se skoro polovina prodávaných vozidel vešla do 100.000 Kč. A existuje také více než 50% pravděpodobnost, že se vůz prodá v autobazaru hned 1. měsíc. Viz grafy 5 a 6.
 

Graf 5

Graf 6

A jakou zajímavost přidáme k těmto statistikám? Dle dlouhodobých údajů Cebia vycházejících z provedených kontrol stavů tachometru nám na českém trhu vychází bohužel tento neradostný výsledek o stavu tachometru – 42% vozidel má stav tachometru upravený!!! – graf 7.

Graf 7

Na závěr malé shrnutí:
– trhu s ojetými vozy poměrně významně vévodí domácí Škoda se svou Fábií a Octavií, pravděpodobně i díky přetrvávající krizi je stále velmi obchodována i Felicia. Přestože její výroba byla ukončena již v roce 2001, jedná se stále o 3. nejprodávanější model v segmentu ojetých vozů!
– dle údajů z prověrek Cebia se ukazuje, že trh v ČR je silně ovlivněn mnoha negativními vlivy – omlazování vozidel, stáčení tachometrů – bohužel u této kategorie to vypadá, že se zde nabídka uměle přizpůsobuje poptávce. A protože lidé mají stále pocit, že auto s více než 150.000 km je již pro nákup neperspektivní, najdeme pak v segmentu 100-150 tis. km skoro třetinu vozidel.

Zatímco vozidlo s najetými více než 200 tis. je pouze každé desáté. Tyto údaje zcela neodpovídají stáří vozového parku v ČR.
– cenová poptávka je zřetelně největší v relacích do 100.000Kč, zde se pravděpodobně projevuje jak odcházející, tak další očekávaná krize. A možná i to, že v segmentech dražších už řada lidí více váží, zda si zvolí prostornější a vybavenější ojetý vůz, či sice menší či méně vybavený vůz nový. Možná by jejich volba byla jiná, pokud by bylo v nabídce více důvěryhodnějších ojetin s garantovanou historií.

Zpracovala cebia.cz


 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!