Až 85% lidí využívá při koupi automobilu Internet, nejvíce rozhoduje cena a stáří vozu. V nejbližších měsících si plánuje koupit automobil 35% návštěvníků vybraných serverů české internetové jedničky Seznam.cz.
Vyplývá to z výsledků průzkumu, který si udělal server Sauto.cz mezi svými uživateli. Nejčastěji hledají automobil pomocí Internetu (85% dotázaných) a rozhodují se zejména podle ceny a stáří vozidla. Průzkum potvrdil i dominanci tří značek na českém trhu – domácí Škody a Volkswagenu spolu s Fordem.
Podle průzkumu serveru Sauto.cz se při nákupu vozidla 88% Čechů nejvíce orientuje podle ceny vozu. Druhým nejdůležitějším parametrem výběru je pro 86% dotázaných rok výroby. Každý třetí rovnou vybírá z nabídky nových aut (další třetina pak mezi vozy se stářím 3-9 let). Ruku v ruce s rokem výroby jde i stav najetých kilometrů. Toto jsou pro většinu zájemců základní parametry, které rozhodují o koupi automobilu. Velkou roli při výběru pak samozřejmě hraje také značka automobilu (až pro tři čtvrtiny zájemců), méně již pak rozhoduje konkrétní model z dané značky (61%).
Patrný je i rozdíl v chování zástupců obou pohlaví na on-line serverech zaměřených na prodej automobilů. Nákup automobilů je totiž v České republice stále větší doménou mužů. Zatímco jen tři z deseti žen navštívily Sauto.cz, protože zrovna o koupi auta uvažují, u mužů je to až 42%.
Zajímavým výsledkem průzkumu je posun vnímání automatické převodovky českými řidiči. Ještě před několika lety by o „automatu“ uvažovala jen velmi úzká skupina lidí. Dnes je téměř čtvrtina z nich ochotna pořídit si automobil s automatickou převodovkou. Drtivá většina Čechů ale stále preferuje dojem větší kontroly nad vozidlem a jako nutnou podmínku koupě až 77% uvádí manuální převodovku.
Věčný boj vládne také v nekonečných hospodských diskuzích českých automobilistů, zda je lepší vznětový, nebo zážehový motor. A jak se nakonec Češi v praxi rozhodují? 45% procent by na pumpě raději tankovalo benzín, u stojanu s naftou by se naopak chtělo zastavit 35% lidí. Jen dvěma z deseti na typu motoru vůbec nezáleží.
Kromě těchto specifik se Češi zajímají i o technické parametry vozu, na které začínají být stále více nároční. Naprostou samozřejmostí je pro nákup auta posilovač řízení (98%), airbagy (84%) a ABS (78%). Navíc se stáváme čím dál pohodlnějšími – už 22% lidí požaduje ve výbavě parkovací senzory. Naopak většině respondentů nezáleží na tom, zda bude mít jejich budoucí auto navigaci nebo vyhřívaná sedadla.
Jaké značky automobilů Češi preferují nejčastěji?
pořadí | TOP 10 – Značky |
% |
1. |
Škoda |
50% |
2. |
Volkswagen |
25% |
3. |
Ford |
18% |
4. |
Audi |
11% |
5. |
Renault |
10% |
6.-8. |
Hyundai |
9% |
6.-8. |
Peugeot |
9% |
6.-8. |
BMW |
9% |
9. |
Opel |
8% |
10.-11. |
Citroën |
6% |
10.-11. |
Kia |
6% |
Poznámka: Průzkum probíhal v období od 25. května do 15. července 2012 mezi uživateli vybraných služeb Seznam.cz starších 15 let.
Zdroj: Sauto.cz
Komentáře