Včera byla poslední šance na přihlášení auta, které zůstává v tzv. polopřevodu, tedy původní majitel ho už odhlásil, ale nový ještě nepřihlásil. Pokud majitelé doregistraci nestihli, vozidlo ztratí technické oprávnění pro provoz, úřad ho nadobro vyřadí z registru a auto úředně zanikne. S takovým vozidlem pak jeho majitel nemůže jezdit a vůz už nikdy nepůjde přihlásit.
Zhruba jedna desetina ze všech automobilů v ČR je v režimu tzv. polopřevodu. Téma pro hosty moderátorky Renaty Kropáčkové mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda a předsedu Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR Petra Přikryla. Jeho majitel ale bude muset platit povinné ručení, pokud auto fyzicky nezničí.
Kolik vozů je vůbec v režimu polopřevodu?
„Počet je ke včerejšímu dni 688 tisíc. Pokles je zhruba 90 tisíc od začátku února nebo o téměř 100 tisíc od začátku roku. Toto číslo je spíše formální, nejsou to již z velké většiny auta v provozu, ačkoliv některá tam určitě zůstat mohla. Většina z nich ale je taková, která se tam historicky za ta léta dostala, a dávno je někdo nelegálně zlikvidoval,“ odpovídá mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Téměř 670 vozidel je desetina z celkového počtu aut, u kterých úřady neznaly vlastníka a nevěděly tak, ke komu je přiřadit.
S tím nesouhlasí předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR Petr Přikryl. Jak tvrdí, stát mohl vždy vozidla v polopřevodu vyhledat a mohl konkrétně vědět, kdo polopřevod nedokonal.
Neřold namítá, že novela, která ruší polopřevody a platí od ledna, přinesla zjednodušení.
„Škrtli jsme jeden krok, kdy druhý člověk už na úřad nemusí, respektive mohou to řešit jednou návštěvou. To zase nese nároky: musí spolu trochu více kooperovat, než museli dříve, musí si vyřídit plnou moc, pokud tam jeden z nich nechce jít, ale není to nijak zásadní problém.“
Podle Přikryla se prodejci k novele postavili čelem.
„Od pana Neřolda slyšíme, že pro normálního občana je to jednodušší. V tomto případě bych se zastal hlavně občanů: to není pravda, tady se mrhá i s jejich časem, protože navštívit CzechPoint, svěřit někomu, koho neznám, doklady od vozidla a nechat ho odjet do Ostravy, to je skutečně nešťastné řešení,“ myslí si předseda asociace.
Komentáře