Několik týdnů trvající extrémní teploty zanechaly stopy nejen na přírodě a na lidech, ale i na kondici jejich automobilů. V úmorných vedrech a při celodenním intenzivním slunečním záření trpí nejen lak, ale prakticky všechny součástí vozu – od střechy až po pneumatiky. Odborníci proto při změně charakteru počasí doporučují kontrolu stavu vozidla a odstranění nejhorších následků letošního velmi teplého léta.
„V první řadě je nezbytné provést kontrolu tlaku v pneumatikách, doplnit provozní kapaliny a důkladně vyčistit a poté ošetřit všechny horkem namáhané povrchy. To se týká nejen laku, ale také všech plastových ploch, které byly vystaveny slunečnímu záření a vysokým teplotám během červenec a srpna,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AAA AUTO. Zvláště důležitá je po skončení horkého léta kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách, který při dramatickém zvýšení venkovní teploty odpovídajícím způsobem roste, což může vést k následnému podhuštění při návratu k běžným teplotám. Podhuštěné, stejně jako přehuštěné pneumatiky mohou mít následně negativní vliv na ovladatelnost vozidla a hospodárnost jízdy. „Po extrémních teplotních výkyvech uplynulých týdnů by řidiči nyní měli před cestou zkontrolovat tlak při normální venkovní teplotě. Zároveň by neměli zapomenout ani na kontrolu tlaku u rezervy, jelikož člověk nikdy neví, kdy ji může potřebovat,“ zdůrazňuje Petr Vaněček.
I když zkušený řidič chrání během léta lak vozu před poškozením a vyblednutím vhodným přípravkem s UV filtrem a interiér vozu vhodným zacloněním, ani tak se všem drobným škodám nevyhne. S příchodem chladnějšího počasí proto nastává čas na odstranění jak hrubých nečistot, tak i drobných prachových částic (včetně agresivního letního pylu) a mastných sazí z výfuků ostatních automobilů. „Teprve po důkladném ručním mytí nebo po mytí v tlakové myčce s odmašťovacím přípravkem je možné nanášet leštěnku, v opačném případě hrozí i trvalé poškození laku. Stejně tak je vhodné ošetřit kvalitními přípravky i interiér vozidla,“ doporučuje Petr Vaněček.
Kontrola stavu chladicí kapaliny, motorového oleje a kapaliny do ostřikovačů patří k rutinním úkonům, takže ji bez problémů zvládá většina řidičů. „Po parném létě jsou však tyto úkoly naléhavější než kdy jindy,“ upozorňuje Petr Vaněček. Významnější zásahy jako výměna oleje a chladicí nebo brzdové kapaliny, údržba letos těžce zkoušené klimatizace a výměna filtrů počkají až do termínu pravidelné údržby.
Komentáře