Cebia summary 1/2022

, 25. dubna 2022, 15:00

Na trhu ojetých aut dochází letos k řadě podstatných změn. Jednou z nejdůležitějších je, že z trhu velice rychle mizí ojetá auta s českým původem. V prvním kvartálu došlo k meziročnímu snížení jejich podílu o 20 %, tedy o celou pětinu! Tradičně přitom česká auta vykazovala většinový podíl na trhu, letos však tvořila „jen“ 40 % trhu. Spolu s tím také mírně narostlo průměrné stáří českých ojetých aut z 6,8 na 7,1 roku.

Česká auta na trhu nahradily vozy ze zahraničí. Jen v letošním roce se jich dovezlo 44 071 ks, což je meziročně o 9 794 aut více a nárůst o 28,6 %. V únoru a březnu se dokonce přivezlo nejvíce aut od roku 2008. Každé čtvrté až páté auto (22,29 %) však bylo starší 15 let. Jejich podíl se mírně navyšuje, například v roce 2020 tvořila takto stará auta v rámci dovezených aut 19,84 %.

Stáří aut však narostlo napříč trhem. Průměrně za všechny vozy činilo 9,5 roku, což je zhruba o sedm měsíců více než před rokem. Průměrné stáří všech prodávaných ojetých aut ze zahraničí bez ohledu na rok dovozu se zvýšilo o pět měsíců na 11,5 roku. I přes nárůst stáří aut se letos opět zvýšila průměrná cena. Meziročně se vyšplhala o 16 % na 271.950 Kč. Zdražování ale probíhalo během celého loňského roku, za poslední tři měsíce se cena zvýšila o 5 %.

Spolu s větší nabídkou ojetých aut ze zahraničí se trh diverzifikoval také z pohledu zemí, odkud se auta dovezla. Mírně se navýšil také podíl aut z Německa (z 20,6 na 23 %), Rakouska, Francie, Belgie, Holandska či Slovenska. U poslední uvedené země došlo dokonce k čtyřnásobnému nárůstu. Došlo také ke zvýšení podílu inzerátů, u nichž nebyl původ auta uveden.

Kompletní tiskovou zprávu naleznete ve formátu PDF. 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!