Cebia varuje před zaplavenými auty

30. září 2024, 16:01

Cebia varuje před zaplavenými auty, která by se v následujících týdnech mohla začít na trhu s ojetinami objevovat. Pozor by si lidé měli dávat zejména na auta dovezená ze zahraničí, ale obezřetnost se vyplatí i v případě aut, která byla provozována v České republice. Zaplavená auta je prakticky nemožné uvést do původního stavu a problémy se mohou projevit až po několika měsících, kdy si výměny dílů mohou vyžádat i desetitisícové sumy.

Letošní povodně zasáhly několik evropských zemí a zničily tisíce vozidel. Kromě České republiky se prohnaly také Polskem, Slovenskem, Německem, Rakouskem či Rumunskem. Zatímco některá vozidla byla zničena zcela, mnoho z nich ale bylo pouze zaplaveno či částečně mechanicky poškozeno.

„Zaplavená auta se často vyvážejí z dané země a prodávají jinde. Je pravděpodobné, že se k nám některá auta z těchto zemí dostanou, a dokonce se mohou falešně tvářit jako vozy s německým původem,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. U aut ze zahraničí je obzvlášť důležité vybírat si seriózní prodejce.

„Vidíme to po každých záplavách. Tato auta jsou zlatým dolem pro nepoctivé prodejce, kteří si díky nim přijdou na desítky i stovky tisíc korun. Zaplavené auto buď vykoupí levně v aukci po pojistné události, nebo přímo od majitele v případě, že nebylo pojištěné. Vysuší ho a uvedou do stavu, kdy na první pohled nejsou stopy po zaplavení patrné,“ varuje dále Martin Pajer s tím, že pro běžného kupujícího je téměř nemožné předchozí zaplavení odhalit.

Auta nejsou většinou viditelně poškozena na karoserii, často se dají poměrně dobře vyčistit a vysušit. A to je ten hlavní problém, že na první pohled mohou tato auta vypadat jako velmi dobrá koupě. Riziko zakoupení takového vozu navíc zvyšuje také skutečnost, že ne vždy musí jít přímo o podvod. Někteří prodejci mohou vykoupit již opravené vozidlo bez znalosti jeho minulosti a nabízet ho zákazníkům bez informace, že bylo zatopené.

Proč jsou zatopená auta riziko?

U novějších aut jsou přitom důsledky záplav vážnější.

„Nejnáchylnější je především elektroinstalace a emisní systémy. Pokud se do katalyzátorů či filtrů sazí umístěných ve výfukovém potrubí anebo do nádrží na palivo dostane kalná voda nebo bahno, často není vůbec možné tato místa vyčistit natolik, aby postižené systémy nadále spolehlivě fungovaly,“ vysvětluje dále Martin Pajer ze společnosti Cebia.

Voda s bahnem se při povodni dostane do všech zákoutí karoserie, do všech kabelových svazků a řídících jednotek. I přes veškerou snahu auto vyčistit a vysušit není obvykle v lidských silách auto uvést do stejného stavu jako před zaplavením. Auta po povodni mohou mít velké problémy s nejen s elektroinstalací, ale také s korozí karoserie či mohou mít sníženou životnost filtru pevných částic a katalyzátoru. Nehledě na to, že špinavá voda většinou zaplaví i celý interiér.

Závady spojené se zaplavením auta se mohou začít projevovat až několik měsíců od jeho vyčištění a zprovoznění, v čemž je tento typ poškození záludný. Budoucího majitele pak mohou čekat závady elektroniky, předčasné opotřebení motoru a podvozku či nadměrná koroze. Při nákupu ojetého vozu se zejména v příštích týdnech a měsících vyplatí být obzvláště opatrný.

Co může na zaplavení ukazovat?

Ačkoli je pro kupující složité a často až nemožné odhalit předchozí zatopení, přesto by se měli při prohlídce vozu zaměřit na stopy po blátě v interiéru, a to hlavně pod čalouněním a na koberci. Varováním může být i zatuchlý zápach v interiéru či snaha zamaskovat jej vůní do auta. Právě sedačky, do kterých se kalná voda nasákne, mohou šířit zápach. Proto se v těchto případech často vyměňují za jiné například z vrakoviště. Vyplatí se také zkontrolovat, zda není uchycení sedaček zoxidované či rezivějící. Samozřejmostí je kontrola funkčnosti elektrických částí a všímat by si měli kupující také případného nepravidelného chodu motoru.

Kompletní informace a fotografie naleznete v tiskové zprávě.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!