Na konci března francouzským tiskem zarezonovala zpráva o stavu na místním trhu s náhradními díly, vydané sdružením spotřebitelů UFC Que Choisir. Ačkoli se téma přímo nedotýká českého a slovenského trhu, je záhodno si jej přiblížit.
Francie je jediná velká země s významnou výrobou automobilů, která vůbec nevyužívá možnosti, které nabízí „Bloková výjimka“. V důsledku této situace během 5-ti let ceny náhradních dílů v této zemi vzrostly o 26%, když nárůst indexu cen spotřebního zboží a služeb vzrostly o 7,63%. Podle UFC Que Choisir je toto zvýšení v důsledku monopolu výrobců automobilů, kteří dělají vše, aby zároveň kontrolovali jak výrobu, tak distribuci automobilových dílů.
Ze zprávy předložené UFC vyplývá, že automobilové koncerny díky chybějící konkurenci, tlačí ceny nahoru s tendencí stálého zvyšování. V článku "Příliš drahé náhradní díly", zveřejněné na stránkách deníku Le Parisien byl citován Alain Bazot, prezident UFC: "Ceny nikdy nezahrnují snížení cen výrobního materiálů, ani jiné výrobní úspory. Ceny náhradních dílů nejdou nikdy směrem dolů. To jsou tragické důsledky monopolu, který nemůže být odůvodněn ani z bezpečnostních důvodů nebo zachování zaměstnanosti".
Jiný deník „Le Monde“ uvádí příklady: "V období od prosince 2009 do ledna 2011, ceny náhradních dílů ve Francii dramaticky rostly: o 45,8% zrcátka pro Peugeot 307, o 27,5% blatník pro Citroen Xsara, nebo o 68,2% výztuha předního nárazník na Renault Clio II". V "Le Figaro" je možno si přečíst: "Marže na karosářské díly se zvýšili o 26% v letech 2005 a 2010. V některých případech je zdražení ohromující. Podle FEDA ceny některých dílů vzrostly o 515% mezi lety 2006 a 2008 (plastové blatníky na Renault Twingo). Cena nárazníku pro Peugeot se zvýšila o 313%, maska chladiče na Citroën C8 o 226%".
Noviny také citovaly příklady ze zveřejněné analýzy: "Majitel Volkswagenu by ušetřil v průměru 37,3%, pokud by provedl opravy s použitím alternativních dílů v Německu. V Belgii a ve Španělsku o 36,6%. Pro Peugeot (ve srovnání s Německem) je tento rozdíl dokonce 42%. V této zemi je například cena pravého předního blatníku výrobce 99,91 EUR, zatímco u výrobce s díly pro aftermarket stejný díl stojí 57,78 EUR. Pro Clio II je cenové rozpětí od 105,70 po 46,38 EUR za stejné díly."
Jak již bylo uvedeno v analýze, francouzští řidiči využívají výhod pravidel hospodářské soutěže při koupi automobilu, ale jsou o ně připraveni, když chtějí měnit a nahradit díly v automobilu. Výrobci automobilů, jsou jediní, kteří mají právo prodávat díly nesoucí jejich logo. Tímto způsobem je prováděno 55% oprav a mají 95% trhu aftermarketu. Automobilky přiznávají, že trh aftermarketu přispívá k ziskovosti jejich projektů a velká část jejich zisků pochází z prodeje náhradních dílů.
Le Monde píše: "Liberalizace trhu s náhradními díly, by vedla k značným úsporám pro spotřebitele, a to přímo – pokud použijí levnější díly a nepřímo – prostřednictvím snížení pojistného. Pokud by Francie uvolnila trh, ceny by poklesly okamžitě o 20 až 30 procent a ceny pojistných smluv o 10 procent".
Komentáře