Méně a méně bezpečnosti na silnicích? - Další pohled na nezávislý trh

, 20 února 2012, 0:00

Technologický pokrok v automobilovém průmyslu přispívá ke snížení počtu obětí dopravních nehod, ale nejprve je nutné splnit jednu podmínku - řidič musí být schopen servis a opravy stále složitějších vozidel zaplatit.

Éra, kdy uživatel i bez odborného vzdělání s knihou koupenou v odborném knihkupectví a pomocí běžně dostupného nářadí, byl schopen provést větší opravu, je pryč. Dnes musíte mít přístup k technickým informacím, tj. mít detailní znalost o tom, jak provádět opravy, což automobilky dlouhou dobu v rozporu s právem EU, omezují. Bez přístupu k těmto informacím nejsou schopni pracovníci nezávislých servisů zvládnout stále složitější vozidla a jejich opravy. Řidič by pak byl odsouzen spoléhat se na drahé služby, někteří z nich by opravy neřešili vůbec.

"Ještě nedávno se problém týkal pouze mechaniků, kteří se specializovali na opravy dražších vozidel" - říká Witold Rogowski, zástupce obchodního ředitele společnosti Moto-Profil a expert Fórum "Motorizace pro všechny". "Dnes se situace na trhu výrazně změnila. Jednoduchá auta, ve kterých bylo možné mnoho věcí opravit pomocí jednoduchých a běžně dostupných nástrojů a bez připojení k diagnostickým přístrojům, mizí z oběhu. Dnes i relativně jednoduchá oprava, jako je výměna brzdových destiček, často vyžaduje specializované vybavení a odpovídající znalosti" - dodal.

Pozitivní příklad toho, jak by to mohlo fungovat, je historie rozhraní EOBD. Evropská směrnice 98/69/ES nařídila monitorování emisí. Vozy s benzinovými motory vyrobené od 1. ledna 2001 (a vznětové motory od roku 2004) musí mít EOBD podle konkrétní normy pro záznam a čtení dat týkajících se motoru a výfukových emisí. Díky jednotným protokolům a jednotné přípojce, na trhu existuje spousta testerů, které je podporují. Informace a vysvětlení těchto kódů je dostupné přes internet. Stačí pouze zadat číslo do vyhledávače a máte k dispozici několik stránek vysvětlující tato chybová hlášení.

Dnes bez testeru s aktuálním software není servis schopen provádět řádné opravy. Jak vyplývá z průzkumu Witolda Rogowského, mají nezávislé servisy horší přístup k informacím o systémech přímého vysokotlakého vstřikování nafty (common rail) a automatických převodovkách DSG.

Právní předpisy EU ukládají výrobcům automobilů sdílet technické informace, teoreticky by tedy měl být přístup k nim bezproblémový. Někdy však výrobci automobilů podmiňují poskytnutí těchto technických informací nákupem celé sady informací. Konkurenční a kvalitní nezávislý servis by měl mít informace o všech, nebo alespoň většině aut jezdících po našich silnicích. Servisy jsou nuceny si informace kupovat, kdy sada informací pro jednu značku stojí cca 2,5 tisíce euro. Investice do technických specifikací pro většinu typů vozidel již obnáší částku okolo 93.000 euro, což je zhruba 2,4 miliónů korun. Tyto výdaje se už nikdy nevrátí, často je ze zakoupeného balíčku použit pouze zlomek dat a po roce je zde opět více nových modelů. To je důvod, proč je tak důležitý (a za rozumnou cenu) přístup k datům pro jednotlivé opravy všech značek automobilů.

Tyto servisy, které provádějí komplexní opravy, těží z odborné pomoci výrobců a distributorů automobilových dílů na nezávislém trhu. Tyto společnosti poskytují školení a jsou často také výrobci diagnostických zařízení. "Kromě hotových zařízení poskytují rovněž přístup k technickému helpdesku." - říká Piotr Maciejewski, Strategic Business Development Manager společnosti Robert Bosch a expert fórum "Motorizace pro všechny."

Pro tuto chvíli však může nedostatek všeobecného přístupu k technickým informacím vést ke zhoršení bezpečnosti na našich silnicích. "Pokud budeme mluvit jen o bezpečnosti, je třeba poznamenat, že brzdové systémy ABS a ESP vyžadují diagnostické zařízení, aby bylo možno správně provádět opravy. Totéž platí pro airbagy" - říká Piotr Maciejewski.

Nejstarší vozy s ESP byly jsou již registrovány před 14-ti lety. U těchto starších vozů je nepravděpodobná návštěva autorizovaného servisu, ale návštěva servisu nezávislého. „Pokud by byla technická informace k dispozici pouze pro autorizované servisy, údržba těchto vozů by byla problematická a zvyšovalo by se riziko nesprávného fungování celého brzdového systému" - varuje Maciejewski. Systémem ESP bylo v roce 2010 vybaveno již 63% nových automobilů v Evropě. Tento systém snižuje riziko nehody mimo město způsobené smykem asi o 40-60% v závislosti na studii. Podle pravidel EU všechny vozy, které získaly homologaci po 1. listopadu 2011, musí být vybaveny tímto systémem. Časem tyto vozy nahradí ty nejstarší na trhu.

Problém přístupu k technickým informacím se může v příštích letech stát významnější, vzhledem k plánovanému rozšíření rozsahu pravidelných technických prohlídek ve stanicích technické kontroly. "V současné době mají všechny STK nezbytné informace pro řádný výkon kontroly. Nicméně v několika následujících letech možná zjistí, že musí mít přístup k údajům, které určí, zda systémy jako ABS a ESP nebo jiné, mají vliv na bezpečnost a budou součástí kontroly“ - říká Marcin Barankiewicz, ředitel polské komory STK a expert fórum "Motorizace pro všechny". Přístup k těmto informacím by měl pomoci odstranit neefektivní a nebezpečná vozidla z našich silnic.

Tyto předpoklady a vhodné mechanismy jsou již v přípravě. Jsou nevyhnutelné a směrnice 2010/48/UE harmonizuje postupy pro kontroly vozidel v zemích EU a měly by být zavedeny od příštího roku. Sjednocení postupů pro technický výzkum bude znamenat možnost provést kontrolu svého vozidla v kterékoliv zemi EU. V druhé fázi je třeba počítat zařazení kontroly bezpečnostních systémů do standardních postupů.

"To zde jasně ukazuje, že přístup k technickým informacím nemůže být zadržován. V opačném případě budeme mít co do činění s monopolem automobilových společností při opravě našich vozidel" - shrnuje Alfred Franke, předseda Sdružení distributorů a výrobců motoristických dílů (SDCM).

Redakce MotoFocus dodává:
Tento článek je překladem článku vydaného v polské verzi portálu MotoFocus.pl a zpracovaný lidmi, kteří jsou důležitými představiteli polského nezávislého trhu výrobců a distributorů dílů. Ukazuje, jak je důležitý nezávislý trh a hlavně informovanost o této problematice. Dáte nám jistě za pravdu, že vše, co je v článku uvedeno, platí i pro český trh. A nejenom český, ale je vypovídající pro celou Evropu. Náš portál se bude snažit takových článků a informací přinášet více a dělat osvětu o nezávislém trhu.

 

 

 

Komentáře

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!