Motoristický trh – Evropa vs. Polsko 2011

10. října 2011, 0:00

Dne 29.09.2011 proběhl ve Varšavě kongres evropského sdružení Figiefa a polského sdružení SDCM. Během tohoto kongresu byl představen zajímavý materiál, který porovnává evropský a polský trh. Věříme, že bude zajímavý i pro Vás.

Trh s automobilovými náhradními díly je nerozlučně spjat s vozovým parkem, proto při hodnocení výsledků prodeje náhradních dílů automobilů nelze opomíjet strukturu vozového parku. Během evropského automobilového kongresu byl představen zajímavý souhrn čísel, takže si můžete porovnat prodeje výrobců a distributorů jak v Evropě, tak v Polsku.

Velikost vozového parku v Polsku a Evropě
Vozový park osobních vozů v Evropě se odhaduje na 242 milionů vozidel. Z toho přibližně 14,5 milionu jsou osobní automobily v Polsku. To znamená, že polský vozový park představuje asi 6% parku evropského. Průměrný věk vozů v Evropě se odhaduje na 8,2 roků, v Polsku přes 11 roků. Počet automobilů na 1.000 obyvatel se Polsko neliší od Evropy, kde na 1.000 připadá v průměru 460 automobilů. V Polsku je to 382 vozů.

 

Velikost trhu s náhradními díly v Polsku a Evropě
Hodnota trhu s náhradními díly v Evropě je okolo 100 miliard euro. Trh Polska se odhaduje na více než 3 miliardy euro, což představuje 3% celého evropského trhu. Protože polský vozový park činí 6% trhu evropského, je snadné odvodit, že částky vynaložené řidiči v Polsku na náhradní díly jsou dvakrát nižší, než je evropský průměr. Proto je celková tržní hodnota dílů a služeb v Polsku asi 7,75 miliard euro.

Pokud se prognózy růstu vozového parku potvrdí a výdaje na náhradní díly se přiblíží Evropě, trh dílů a opravy v Polsku i nadále rychle poroste. Je třeba zdůraznit, že Polsko je významným výrobcem automobilových dílů v Evropě. Hodnota produkce automobilových dílů a příslušenství v Polsku je asi 9,25 sedm miliard euro.
 

Rozsah činnosti firem, které představují nezávislé segmenty automobilového trhu v Polsku, je tak velký, že tvoří významnou část polské ekonomiky. Příjmy státu z daní firem působících v nezávislém automobilovém trhu je až 1,43 miliardy euro ročně.

Investice do rozvoje a zaměstnanosti
Jak je známo, automobilový průmysl značně investuje do výzkumu a vytváří mnoho pracovních míst. Co je však třeba zdůraznit, velkou roli v tomto hraje také nezávislý automobilový průmysl. Podle dostupných studií nezávislý trh v Evropě vydal na investice v roce 2010 až 13 miliard euro. V Polsku částka pro investice činila téměř 0,6 miliardy euro. Počet pracovních míst, které nezávislý trh v Evropě tvoří se odhaduje na 4,6 miliónu, v Polsku více než 220.000 míst.

Výsledky distributorů a výrobců dílů – předpověď pro 3.Q.2011
Po stručném přehledu, je užitečné analyzovat prognózy distributorů a výrobců dílů.

Výsledky v Evropě
Shrnutí ukazuje předpokládané změny v příjmu evropských distributorů a výrobců v prvních třech čtvrtletích roku 2011.

Jak je vidno celkem 18% dotázaných výrobců očekává v tomto období pokles. Zbývajících 82% firem očekává zvýšení obratu (od 0 do 5% – 19,7% firem, od 5 do 10% – 30,6% firem, atd.). Mezi evropskými distributory je situace obdobná, protože 83% z nich očekává, že jejich výsledky budou pozitivní.

Výsledky v Polsku
Podívejme se také na předpovědi pro polský trh. V analýze jsou zohledněny předpovědi téměř 60-ti výrobců a 40-ti distributorů.

Situace v Polsku je o něco lepší než v Evropě. Mezi výrobci pokles tržeb za první tři čtvrtletí letošního roku (od 0 do -5%) předpokládá pouze 12,5% firem.

Je zajímavé, že mezi polskými distributory jsou nálady ještě optimističtější, protože žádná z firem neočekává pokles a dokonce 4% firem očekává lepší výsledek až o 20%. Pozitivní výsledky na polském trhu lze vysvětlit velmi dobrým začátkem roku 2011, po kterém však tempo růstu začalo klesat. Proto na výsledný pohled roku 2011 budou mít význam údaje o prodeji ve třetím a samozřejmě čtvrtém čtvrtletí tohoto roku.

Situace v polských nezávislých servisech
Při prezentaci na kongresu FIGIEFA a SDCM byli prezentovány zajímavé údaje o předpokládaných výsledcích nezávislých servisů.

Průzkum MotoFocus ukazuje, že v roce 2011 téměř 48% servisů očekává nárůst tržeb. 29% předpokládá, že se tržby v tomto období nezmění, zatímco 23% servisů se obává, že tržby budou nižší než loni.

Podobně optimistický je přístup k otázce ziskovosti, kdy 45% z nich věří, že ziskovost se zvýší, zatímco pouze 19% z nich očekává pokles.

Servisy: přístup k elektronickým identifikačním údajům
Servisy, aby mohli kvalitně provádět svou činnost, kalkulovat náklady své práce a služeb, potřebují speciální programy.

Alarmující je, dle výsledků studie, že až 63% servisů nemá žádný přístup k těmto údajům.

Vlastní značky výrobců automobilů
Originálním dílem dle definice EU je jak balení výrobce automobilů (např. Škoda), tak v balení skutečného výrobce (např. Monroe). Pro odlišení těchto dvou skupin náhradních dílů, jsou díly v balení výrobce automobilů většinou označovány jako OE díl.

Doufáme, že byl tento přehled trhu a srovnání Evropy s Polskem pro Vás zajímavý a budeme se snažit Vám co nejdříve přinést tento přehled obohacený i o český trh.

Prezentace v PDF.

Redakce
MotoFocus.eu

 

Související články

Polští výrobci pečují o renomé polských automobilových dílů
Polští výrobci pečují o renomé polských automobilových dílů

Skupina polských výrobců automobilových dílů se rozhodla společnými silami bojovat o pověst svým výrobků na domácím trhu. Za tímto účelem připravili kampaň „Montuję polskie części” – „Používáme polské díly”. V době globalizace prohrává spotřebitelské vlastenectví s efektivními marketingovými aktivitami. Polští výrobci automobilových dílů mají úspěch na zahraničních trzích, ale jsou stále podceňováni zákazníky na domácím […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!