Cenové války – prokletí trhu s náhradními díly

1. března 2018, 14:52

Z průzkumu provedeného mezi výrobci a distributory vychází, že největším problémem současného aftermarketu jsou cenové války. Odborníci se však domnívají, že brzy budou muset jít marže nahoru.

Těžké podmínky na všech trzích bývalé východní Evropy

Problém nízkých marží se týká nejen České republiky, ale i dalších trhů ve střední a východní Evropě. Pokud se podíváme na marže generované společnostmi v západní Evropě a ve Spojených státech a srovnáváme je se státy střední a východní Evropy, vidíme zde značné rozdíly.

Například americké společnosti se na konci roku 2017 mohly pochlubit následujícími hrubými maržemi: AutoZone 52,7%, O’Reilly Automotive 52,6%, Advance Auto Parts 43,7%. A v Evropě skandinávský Mekonomen dosáhl na konci roku 2016 hrubého zisku ve výši 55%.

Naopak průzkumy provedené na trzích zemí střední a východní Evropy nám umožňují odhadnout, že průměrná hrubá marže generovaná distributory na českém trhu je kolem 23%, na Slovensku 27%, v Polsku 26% a v Rumunsku a Maďarsku okolo 25%. A to přesně nevíme, s jakou marží k nám importují díly zahraniční distributoři, převážně z Polska. Podle našich informací se v některých případech jedná dokonce o jednotky procent.

Navzdory nízké úrovni marží již několik let vzrůstá zájem zaoceánských investorů o evropský trh. Vstupují také do méně rentabilních východoevropských zemí a např. na našem území získala skupina LKQ významný tržní podíl, díky akvizici společností Auto Kelly, Elit a Stahlgruber.

Odkud se bere nízká cena?

Cenová válka jsou způsob, jak získat podíl na trhu. Kdo sníží cenu, je schopen získat nové zákazníky, a to i na úkor zisku. Otázkou ale je, jak dlouho může fungovat na pokraji ziskovosti. Samozřejmě, z dlouhodobého hlediska je to velmi riskantní taktika. Distributor, aby vydělal, musí „otočit“ mnohem více zboží, ale náklady na logistiku rostou. Produkty v nabídce distributorů jsou rozděleny na ty, které musíte mít a ty, na kterých vyděláváte.

Firma, která nevydělává, neinvestuje

Při distribuci dílů se konkurenční boj odehrává nejen na cenové úrovni, ale také v oblasti přidané hodnoty, která je v branži prodeje dílů a opravárenství stále důležitější.

Stále častěji vyhrává společnost, která dodá ne ten nejlevnější díl, ale ta, která to udělá nejrychleji. Je až s podivem, že distributoři ve východní Evropě jsou v průběhu dne schopni (a ochotni) i několikrát denně bezplatně dovézt díly do dílny. V západní Evropě se za takové služby platí.

Autoservisy očekávají od svých distributorů také technickou podporu a doplňkové služby. To všechno stojí peníze. V blízké budoucnosti aftermarket čekají nové výzvy a situaci mimo jiné neulehčuje ani nedostatek zaměstnanců, což obecně vede také k vyšším nákladům.

Marže servisů na dílech se narovnávají, budou muset zvýšit ceny za služby

Nezávislí odborníci předpovídají, že v blízké budoucnosti budou distributoři dílů nuceni zvyšovat ceny, aby zvýšili ziskovost a připravili se na změny, které budou vyžadovat další investice. To by však mělo být považováno za normalizaci trhu, který dozrává a přibližuje se západním trhům.

Zvýšení cen může mít vliv na peněženky řidičů. Nebude to způsobeno ani tak zvýšením „velkoobchodní“ ceny dílů. Servisy, které již dnes na prodeji dílů vydělávají méně a méně, budou muset zvýšit ceny služeb. Jakýkoli další zisk z dílů bude pouhou třešničkou na dortu.

Autoservisy nejsou tak velké společnosti jako velkoobchodní prodejci dílů a nemůžeme očekávat, že jejich majitelé budou plánovat rozvojové strategie na několik let dopředu. Nicméně i oni by měli mít na paměti investice, které budou muset udělat, aby se udrželi při životě.

Výrobci automobilů se vehementně snaží, aby autoservisy musely vynaložit obrovské prostředky do znalostí a vybavení, aby byli schopni servisovat moderní automobily.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

JARDA, 6. března 2018, 8:43 1 -3

velkoobchodní" ceny dílů. Servisy, které již dnes na prodeji dílů vydělávají méně a méně, budou muset zvýšit ceny služeb
Kellly dává 40-60 Intercars 65 Elit 40-60 Chudáci v servisech

Odpověď

Dejv, 7. března 2018, 15:21 3 0

A vy si myslíte, že marže na dílech,kterou dá distributor servisu mu zůstává? Blázínku...

Odpověď

David, 15. března 2018, 18:35 1 0

Za poslednch 5-6 let jsem nenaúčtoval katalogovou cenu Kelly/Elit/Intercars za náhradní díly zákazníkovi. Zákazník je o cenách dílů a práce většinou informován velice dobře...kdejakej e-shop nabízí díly s marží 5-6%...

Odpověď

Faboš, 17. ledna 2019, 22:06 0 -1

Pro mě jako zákazníka je hlavně důležité, aby náhradní díly na moje vozidlo byly kvalitní a vydržely tak co nejdéle. Dost často nakupuji na https://vo.... a musím říct, že tento obchod splňuje jak kvalitu, tak i nízkou cenou. Díky tomu jsem se tak stal jejich věrným zákazníkem.

Odpověď