Postpandemické hrozby pro trh aftermarketu: převezmou výrobci OEM trh s náhradními díly? (výsledky)

, 20. července 2020, 15:10

Aftermarket byl pandemickou krizí zasažen méně než ostatní automobilový průmysl. Proto někteří analytici trhu očekávají zvýšenou aktivitu výrobců automobilů v oblasti servisu ojetých vozů. Mají mít hráči na trhu s náhradními díly obavy?

Aftermarketový fragment koláče

Prodej nových aut dramaticky klesl během pandemických omezení. Analytici očekávají, že se prodeje dlouho nevrátí na úroveň před pandemií. Vzhledem k stagnaci ve svém podnikání budou výrobci vozidel hledat nové zdroje příjmů. Za tímto účelem se mohou více soustředit na trh aftermarketu. Ztrátami způsobenými nižší poptávkou po nových vozidlech a tím i snížením úrovně jejich výroby, rovněž utrpí výrobci dílů, kteří dodávají své výrobky pro první montáž. Je také v jejich zájmu zvýšit zapojení výrobců automobilů do aftermarketu.

Automobiloví manažeři z celého světa, oslovení auditorskou a poradenskou sítí KPMG, nepochybují o tom, že se situace na trhu dramaticky změní. Až 42 % z nich uvedlo, že výrobci OEM se plně soustředí na převzetí trhu aftermarketu a 51 %, že na něm budou mít větší vliv. Pouze 6 % respondentů očekává, že si své současné postavení nezávislé subjekty udrží.

Nahradí firmy OEM trh aftermarketu?

Autorizované servisy se sem tam snaží zvýšit svou zákaznickou základnu různými způsoby, ale kampaně týkající se servisu starších automobilů se výrazněji neodráží do revolučních změn trhu. Situace společností, které dodávají své komponenty pro první montáž do automobilů, se mírně liší. Někteří z těchto výrobců jsou stoprocentně orientováni na spolupráci s konkrétní automobilkou a směřují tam svoji celou výrobu. Ostatní dodávají své výrobky i na aftermarket – nejen prostřednictvím sítí autorizovaných služeb výrobců automobilů, ale také prostřednictvím sítí nezávislých distributorů náhradních dílů. Druhá skupina společností byla krizí zasažena méně než ta první.

Jak by mohla vypadat ofenzíva výrobců vozidel na aftermarket? Možná budeme svědky další rozsáhlé propagační kampaně související se snižováním cen určitých služeb. Je také možné, že se výrobci definitivně zaměří na vývoj nabídky náhradních dílů ekonomické řady (někteří výrobci již mají vlastní značky náhradních dílů určených pro starší vozidla). Nezávislý tržní sektor musí také pečlivě sledovat kroky výrobců vozidel, které omezují přístup externích společností k servisu vozidel. Výrobci se mohou snažit monopolizovat trh zavedením omezení přístupu k diagnostice nových vozidel.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!