Audi A8 s LED od společnosti OSRAM Opto Semiconductors

10. února 2010, 0:00

Ve verzi modelu Audi A8 zajišťují světelné diody společnosti OSRAM Opto Semiconductors nejen funkci potkávacích a dálkových světel, ale i jiné osvětlovací funkce.

Diody se kromě ekonomicky úsporného provozu vyznačují delší životností, než je životnost samotného vozidla. Navíc emitují světlo podobné světlu dennímu, čímž přispívají k vyšší bezpečnosti na silnicích.

Současné modely Audi zaujmou denními světly s LED zabudovanými do čelních reflektorů. U nového nejluxusnějšího modelu A8 přebírají LED světelné zdroje další funkce v čelních reflektorech. To znamená, že produktová platforma Ostar – s energeticky úspornými LED – je využita nejen pro potkávací a dálková světla, ale také pro aplikace jako jsou světla dálničního režimu, směrová, mlhová a obrysová světla.

„LED se vymanily ze své úzce specializované oblasti rarit a luxusních vozů a začínají se úspěšně využívat ve velkovýrobě,“ uvádí Peter Knittl, ředitel diodové automobilové divize společnosti OSRAM Opto Semiconductors. „Vzhledem k tomu, že LED splňují veškeré standardy moderního automobilového osvětlení a v mnoha směrech nastolují standardy nové, nebrání nic jejich hromadnému uvedení na trh.“

Lepší světlo po celý život vozu
LED nabízejí výrobcům automobilů oproti klasickým osvětlovacím technologiím značné výhody. Vzhledem k úspornému provozu umožňují podstatnou úsporu energie, která má za následek nižší spotřebu paliva i nižší emise CO2. Navíc se vyznačují dvakrát delší životností, než má samotný vůz, takže se nemusí vyměňovat a majitelům automobilů ušetří další peníze.

Diody přispívají také k bezpečnějšímu provozu. V čelních reflektorech modelu A8 dokonale osvětlují vozovku, ale neoslňují a jejich světlo se podobá dennímu světlu, takže řidič může lépe vnímat kontrast, daleko lépe rozeznává výmoly, překážky a nerovnosti na vozovce. V oblastech periferního vidění, tedy v částech, kde se mohou v noci náhle objevit chodci, zvířata či nedostatečně osvětlená vozidla, se v bílém diodovém světle tyto předměty snáz rozeznávají. Dále šetří řidičovi oči a oddalují jejich únavu, protože se díky své barevné teplotě blíží dennímu světlu. Tato technologie tedy může teoreticky přispět ke snížení počtu nehod za nočního provozu.
Budoucnost osvětlení vozidel
Čelní reflektor Ostar se nabízí jako produktová platforma osazená až pěti LED čipy. Díky technologii konverze vytváří dojem homogenní bílé barvy při maximálních úrovních jasu. Typické hodnoty pro LED čipy jsou 160 lm při proudu 700mA. Podle provozních hodnot proudu nabývá světelný tok hodnot od 125 do 1100 lm. Díky možnosti nastavitelného jasu se reflektory Ostar skvěle hodí k nejrůznějším formám využití, tedy jako potkávací, dálková, směrová, mlhová nebo obrysová světla při běžném denním provozu.

Co umožňuje technologie LED?
Složitý mechanismus s ovládacími prvky, bez nichž by nešlo používat klasické žárovky ve směrových světlech, se dá nahradit patřičně rozloženými diodami. Ze své mechanické podoby se tak čelní reflektory postupně mění v elektronický modul, který se dá napojit na elektronický systém vozu. Neoslňující kužel světla vzniká s využitím údajů z navigačního systému a z informací světelného asistenčního systému řidiče. Osvětlení při zatáčení nebo v případě, že v protisměru jede vozidlo, se tím pádem může omezit pouze na tu část vozovky, kterou je třeba osvětlit. Klíčovou funkci tu hrají i diodová pole. Podle režimu, v jakém se reflektor právě používá, se dají jednotlivé diody vypnout nebo zapnout, a světlo reflektoru tak dokonale přizpůsobit různým situacím.

Více na osram.cz.
 

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!