Není filtr jako filtr – které části ovlivňují kvalitu filtrace paliva?

, 10 září 2019, 7:47

Stále vyšší požadavky na čistotu spalování způsobují, že na čerpacích stanicích tankujeme palivo s vysokým obsahem biosložek. Tyto přísady způsobují, že palivo má lepší rozpouštěcí vlastnosti, ale současně způsobují rychlejší zanášení palivového filtru usazeninami z palivového systému.

Moderní palivo má vysokou kyselost a stabilní obsah vody v emulzi, což způsobuje zvýšenou korozi a při nízkých teplotách (pod -5 stupňů Celsia) také srážení krystalů parafinu. To vše přímo ovlivňuje zvyšování požadavků na kvalitu filtrace. Ne vždy máme vliv na kvalitu toho, co tankujeme, ale můžeme palivovému systému pomoci díky použití těch nejkvalitnějších palivových filtrů.

Palivové filtry jsou důležitým prvkem, který chrání motor, zejména se vstřikovacími systémy Common Rail. I když filtr hromadí ve svých pórech nečistoty, tak musí stále zajištovat dostatečně velký průtok paliva, dokud není vyměněn. Animace níže ukazuje srovnání procesu filtrace paliva pomocí filtrů nízké a vysoké kvality:

Výroba filtrů by se měla provádět velmi pečlivě, při zachování co nejvyšší čistoty a kvality všech jeho součástí. Každý filtr Hengst se skládá z vysoce kvalitních dílů a je vyroben důkladně propracovaným procesem, který byl navržen s využitím zkušeností získaných při výrobě filtrů a filtračních modulů pro prvovýrobu. Filtry od různých výrobců se mohou zdát stejné, takže se nyní podívejme, které podrobnosti ovlivňují rozdíly v kvalitě filtrace paliva.

Filtrační materiál

Výběr filtračního média je pro výrobce filtrů základ, který vyžaduje odborné znalosti. Na kvalitu filtrace má vliv struktura a kvalita filtračního média a jeho impregnace – ty určují životnost filtru, schopnost zachytávat nečistoty a jeho odolnost vůči agresivním kapalinám. Hengst je výrobcem nejen filtrů, ale i celých filtračních modulů a řešení pro prvovýrobu, díky čemuž umí perfektně přizpůsobit filtrační médium provozním podmínkám, způsobu použití filtru a požadavkům výrobce vozidla. Inovativní filtrační médium Meltblown s třídou filtrace menší než 2μ zajišťuje, že palivový filtr Hengst poskytuje optimální ochranu proti opotřebení vstřikovacího systému a zaručuje vysokou provozní spolehlivost během dlouhých servisních intervalů, čímž se snižují náklady na údržbu.

Foto 1: Rozdíly v průměru a tloušťce filtračních vláken

Proces výroby

V továrnách firmy Hengst se nejdříve filtrační papír odvine a nahřívá v peci, poté se složí a nařeže. První a poslední záhyb se spojuje pomocí speciální techniky, která zajišťuje těsnost filtru. Při nízké kvalitě spojení by mohlo nefiltrované palivo filtrem nekontrolovaně pronikat a poškozovat vstřikovací systém, takže přesnost a spolehlivost při výrobě filtru hrají významnou roli. Při výrobě šroubovaných, kovových filtrů se kontroluje těsnost jejich obalu – provádí se pomocí helia, kterým se filtr tlakuje. Jakékoli netěsnosti jsou detekovány ve vakuové komoře. Vzhledem k malé velikosti částic helia se měření vyznačuje vysokou přesností.

Foto 2 a 3: Proces zpracování filtrů Hengst

Testování

Věděli jste, že během výroby, čerpání paliva a používání vozidla se do paliva dostává vlhkost? Nefiltrované částice vody mohou vážně poškodit motor a pokud se dostanou do vstřikovacího systému – mohou jej dokonce zničit. Výzkumné oddělení společnosti Hengst testuje řadu faktorů, které ovlivňují výkon filtru ve standardních i extrémních provozních podmínkách. Během laboratorního testu se do motorové nafty přidává voda, což umožní zkontrolovat účinnost filtrace molekul vody. Tyto testy se opakují, dokud se nedosáhne uspokojivých výsledků.

Rychlost výměny

Modul palivového filtru pro GM - platforma D1xx a Epsilon. Vznětové motory o obsahu 1,2-2,0
Modul palivového filtru pro GM – platforma D1xx a Epsilon. Vznětové motory o obsahu 1,2-2,0

Jako mechanik nebo majitel autoservisu jistě víte, že čas jsou peníze. Čím méně času strávíte na jednotlivých opravách nebo výměně náhradních dílů, tím více zákazníků můžete obsloužit, což se promítá do zisků pro vás a váš tým. Šetřit čas pomáhají např. integrované moduly pro filtraci paliva používané v automobilech s naftovým nebo benzínovým motorem.

V jednom obalu se tak nachází: palivový filtr, účinný ohřívač paliva s funkcí „quick connect“, řídící elektromagnetický ventil, sběrač vody, tlakové senzory a regulační ventily průtoku a teploty. Příkladem takového řešení je palivový filtrační modul používaný ve vozidlech GM s výměnným filtrem Hengst E640KPD185, který najdeme u modelů Opel Astra nebo Insignia.

Vložka palivového filtru Hengst E640KPD185
Vložka palivového filtru Hengst E640KPD185

Jediná činnost, jakou musí v servisu při údržbě tohoto modulu udělat, je výměna filtrační vložky. Ventily a pouzdro filtru obsahující správnou vložku palivového filtru, zůstávají vždy pevně připevněny k bloku motoru. Konstrukce filtru ENERGETIC®, která usnadňuje výměnu a je zároveň ekologická, využívá technologii „Clip-in“. Při výměně filtru se přes vypouštěcí ventil vypustí palivo do nádrže, celý proces je rychlý a „čistší“ pro mechanika i životní prostředí.

Palivové filtry Hengst jsou vyráběny v souladu s parametry OE, díky čemu dokonale pasují pro daný model automobilu, čímž chrání motor před nejmenšími částečkami nečistot a vodou rozpuštěnou v palivu. Hengst není jen dodavatelem náhradních dílů, ale také výrobcem komplexních filtračních řešení, který se těší důvěře největších světových výrobců osobních a užitkových vozidel. Navštivte naše webové stránky a podívejte se, co pro vás, vaši firmu a vaše klienty můžeme udělat. www.hengst.com

Palivové filtry od Hengst Filter
Palivové filtry od Hengst Filter

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!