Pozor při montáži a demontáži gumokovových dílů

14. září 2020, 14:12

Vliv vadných dílů řízení a zavěšení na systém řízení vozidla, a tím i bezpečnost cestujících, je obrovský. Zejména v případě moderních konstrukcí zavěšení je důležité, aby funkce všech příslušných součástek byla stoprocentní a bezproblémová. Kromě hlavních částí zavěšení je třeba pravidelně kontrolovat a vyměňovat také součástky, jako jsou gumokovové díly.

kontrola gumokovových dílů ZF Aftermarket

V systému odpružení absorbují gumokovové díly (rubber-to-metal čili RTM) nežádoucí vibrace a hluk. Působí jako flexibilní spojení mezi různými komponenty podvozku. Tyto části mají navíc vliv na tlumení vznikajícího a přenášeného hluku, chování systému řízení a jízdní stabilitu. To je patrné zejména v případě jízdy po nerovné silnici, při brzdění nebo vyhýbacích manévrech. Tyto díly s přesně definovanými rozměry a tvary ovlivňují vyladění podvozku: zlepšují chování řízení a jízdní stabilitu svou nezastupitelnou funkcí u horního uložení tlumičů, silentbloků pomocného rámu, ramen zavěšení, stabilizátoru nebo zadní nápravy. V závislosti na značce a modelu vozidla může systém zavěšení obsahovat až dvanáct různých gumokovových dílů.

Dalšími důležitými součástkami – vedle běžných gumokovových dílů – jsou hydraulické silentbloky používané jako uložení motoru, převodovky, nápravy nebo ramene. Kromě gumového jádra obsahují také tekutinu s tlumicí schopností, díky které je dosaženo optimálního snížení vibrací ve vyšším frekvenčním rozsahu.

Ačkoli gumokovové díly nejsou klasickými součástkami podléhajícími opotřebení, jejich komplikovaná funkce způsobuje, že jsou vystaveny vysokému dynamickému zatížení a škodlivým vlivům prostředí, jako jsou vysoké teploty v létě nebo naopak posypová sůl v zimě. Tyto faktory mohou vést k jejich výraznému opotřebení. Poškozené gumokovové díly v zavěšení snižují nejen bezpečnost a pohodlí, ale mohou také negativně působit na další podvozkové díly. Pokud zjistíte závadu, poškozené díly je potřeba okamžitě vyměnit – nejlépe v páru pro větší bezpečnost.

Montáž a demontáž gumokovových dílů

Montáž a demontáž těchto dílů vyžaduje příslušné nářadí. Před demontáží věnujte pozornost poloze silentbloku, abyste správně určili polohu při instalaci – je to důležitá informace v pozdější fázi montáže. Odborníci ze ZF Aftermarket doporučují si místo instalace předem označit. V některých případech umožňují polohovací značky na samotných dílech a/nebo v místě montáže přesné uložení nového silentbloku. Při montáži se důrazně nedoporučuje mazání olejem, protože reaguje s gumou a může ji poškodit. Pokud si potřebujete s montáží pomoct, doporučuje se použít mýdlový roztok. Silentbloky ramen a závěsu kola by se měly utahovat doporučeným momentem, až když je vozidlo spuštěno ze zvedáku na zem. Tím se zabrání deformacím silentbloku a předčasnému opotřebení nových dílů.

Kontrola gumových manžet

Mechanikům se také doporučuje zkontrolovat, zda nejsou gumové manžety kloubů opotřebované, poškozené nebo netěsné. Pokud se částice nečistot dostanou pod ochranu kloubu, mohou úplně zničit vnitřní plastové pouzdro kulového kloubu a tím poškodit celý díl. Dojde k tomu, že vůle čepu už nebude splňovat požadované normy a požadavky. To se také stane, pokud je viditelná koroze na stahovacích páscích manžet. V systému řízení vyžadují zvláštní pozornost tyčky a čepy řízení: kromě gumových manžet čepů také zkontrolujte, zda nejsou poškozeny i manžety na spojovacích tyčkách. ZF Aftermarket doporučuje při demontáži kloubů použití speciálních vytlačovacích nástrojů.

Pro zajištění většího komfortu při jízdě by autoservisy měly zvážit použití kvalitních náhradních dílů v jakosti originálního vybavení. Povede to optimální interakci různých součástek. Značka Lemförder, která je součástí portfolia náhradních dílů ZF Aftermarket, nabízí širokou škálu dílů řízení a zavěšení v OE kvalitě pro dlouhou životnost a maximální jízdní komfort.

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!