BRISK: Prezentace firmě Jaguar Land Rover

10. listopadu 2015, 10:05

Aktuální „emisní“ kauza vyvolává velkou pozornost a řadu diskuzí, ale na zájmu o ojeté automobily se vznětovými motory se nijak zvlášť neprojevuje. V souvislosti s problematikou turbodieselových motorů odborníci z AAA Auto doporučují při výběru vozu věnovat zvýšenou pozornost spíše než emisím filtru pevných částic.

Filtr (označovaný zkratkou DPF z anglického Diesel Particle Filter) je významná součást moderních turbodieselových motorů, pro vozy vyrobené od roku 2009 dokonce povinná. Zachycuje pevné karcinogenní nečistoty ve výfukovém systému, a to s účinností od 90,00 do 99,99 procenta všech emisních částic. Nejobvykleji se skládá ze dvou těles – samotného filtru a předřazeného oxidačního katalyzátoru, který ve fázi regenerace působí jako hořák, v němž nespálená nafta vzplane a zapálí přitom i saze ve filtru.

Samočistící cyklus filtru za normálních okolností probíhá v pravidelném intervalu několika set ujetých kilometrů, regenerace však nikdy není stoprocentní. V zařízení zůstávají nespálené zbytky usazenin a s každým dalším, opakujícím se cyklem dochází k vrstvení sazí, až nakonec filtr přestane fungovat úplně. V takovém případě už je návštěva autoservisu a výměna filtru naprosto nezbytná.

„Na autoservis by se měli řidiči obrátit již při prvních příznacích omezené funkčnosti filtru. Ta se nejčastěji projevuje tím, že se filtr příliš často regeneruje. Motor pak má například vyšší volnoběžné otáčky a vyšší spotřebu. Nebo se rovnou na palubní desce rozsvítí signalizace poruchy filtru, případně auto vyžaduje jízdu ustálenou vyšší rychlostí, aby měl filtr čas se vypálit,“ vysvětluje provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček. „Pokud by řidiči tyto projevy ignorovali, hrozí jim postupem času i velmi vážné poškození dalších součástí motoru,“ zdůraznil.

Filtr pevných částic je přitom obvykle poměrně drahá součástka. Jeho poškození většinou laik nepozná a nákup neprověřeného vozu s dožívajícím filtrem pevných částic tak pro nového majitele do budoucna představuje poměrně zásadní investici do opravy zpravidla v řádu desítek tisíc korun. „V poslední době se dramaticky množí případy, že technici při výkupní kontrole vozu zjistí, že filtr je zcela nefunkční, protože ho někdo vyřízl, vykuchal, jeho vnější obal pak zase navařil zpátky a upravil řídící jednotku motoru, aby laik nic nepoznal. V AAA Auto proto při výkupu vozidel velice pečlivě sledujeme stav tohoto zařízení. Chceme, aby se naši zákazníci mohli na techniku od nás plně spolehnout,“ zdůraznil Petr Vaněček.

V této souvislosti AAA Auto také raději varuje řidiče, kteří hodlají využít některou z četných nabídek mechanického čistění DPF. „Některé metody čištění filtru sice mohou být účinné, ale většina autoservisů není schopna ucpaný DPF opravit. Často ho pouze nenávratně poškodí například chemickým čištěním, při němž naleptají povrch oxidačního katalyzátoru nebo filtr prorazí tlakovou vodou. Takto ‚opravený‘ filtr pevných částí již není opět dlouhodobě provozuschopný,“ vysvětluje Petr Vaněček. „Z technického pohledu nefunkční filtr pro samotný vůz v podstatě problémem není. Jde zejména o zdravotní riziko, protože takový vůz vypouští do ovzduší mikroskopické částice sazí, které se usazují na sliznicích v dýchacích cestách. Tyto zplodiny jsou mnohem škodlivější než emise CO2 nebo NOx.“

V řadě případů vycházejí problémy s filtrem pevných částic ze špatného výběru motorizace vozidla s ohledem na jeho způsob využití. „Řidiči by měli mít na paměti, že pokud jezdí hlavně na krátké vzdálenosti a ve městě, moderní dieselový motor pro ně není vůbec vhodný. Filtr pevných částic se totiž nejvíc ucpává právě při krátkých jízdách po městě,“ připomíná Petr Vaněček. „Naši prodejci jsou ovšem vyškoleni a klientům vždy poradí nejoptimálnější auto pro jejich způsob využití,“ uzavírá. 

Související články

Mezinárodní setkání obchodních partnerů firmy BRISK Tábor a.s.
Mezinárodní setkání obchodních partnerů firmy BRISK Tábor a.s.

V rámci oslav významného výročí firmy, 80 let výroby zapalovacích svíček v Táboře, se uskutečnilo 14.8.2015 Mezinárodní setkání obchodních partnerů firmy Brisk Tábor a.s. Setkání vybraných partnerů se zúčastnilo 44 hostů z 26 firem, 17 zemí, včetně tuzemských zákazníků. Všichni naši partneři prodávají a prezentují výrobky BRISK po celém světě, čehož si velmi ceníme. V […]

Brisk – svíčky GARDEN v novém balení
Brisk – svíčky GARDEN v novém balení

S jarní sezónou přichází čas výměny zapalovacích svíček v motorech malé zemědělské a lesní techniky. Firma BRISK Tábor a.s. již řadu let úspěšně vyrábí speciální řadu „GARDEN“ – typy zapal.svíček s různými zástavbovými rozměry pro travní sekačky, křovinořezy, zastřihávače, zahradní traktůrky či motorové pily. Klasické balení v jednotkových krabičkách jsme u typů DR17YC, J19, JR19, […]

BRISK: Nové webové stránky
BRISK: Nové webové stránky

Společnost Brisk Tábor a.s. spustila zbrusu nové webové stránky. Kromě vylepšeného moderního designu zde najdete i obnovené produktové katalogy, převodní katalogy a různé informace a letáky o montáži stavbě a systému značení svíček. Přesvědčte se sami na www.brisk.cz

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!