Odborník na brzdy Ferodo® radí, jak účinně bojovat s jevem pískání při brzdění.
Hluk nebo pískání při brzdění je problém, se kterým se potýká mnoho řidičů i automechaniků. U většiny osobních automobilů může znamenat jednu ze dvou věcí.
Buď indikátor opotřebení brzd signalizuje, že je čas na nové brzdové destičky, nebo je zde nějaký jiný zdroj vysokofrekvenčních vibrací, protože právě ten je vnímán jako pískání. V prvním případě stačí vyměnit destičky. Ve druhém není věc vždy tak jednoduchá, protože příčinu hluku nelze vždy jednoznačně určit.
Podezřelé jsou obvykle následující oblasti:
- místo, kde se stýkají brzdové destičky a kotouče,
- oblast, kde se destička stýká se třmenem,
- součásti brzdového třmenu,
- pružinky zajišťující destičku.
Diagnostika samozřejmě začíná celkovým posouzením stavu brzdového systému. Je třeba ověřit stav brzdových destiček a kotoučů. Pokud splňují podmínky pro výměnu – problém se tím s největší pravděpodobností vyřeší.
Vyplatí se důkladně prohlédnout všechny brzdové destičky. Pokud je patrný výrazný rozdíl v tloušťce, může to znamenat, že jeden ze třmenů je zapečený, což obvykle vede k přehřátí na něm namontovaných destiček. Pokud je destička ve třmenu zapečená, může to také způsobit zeskelnatění její třecí vrstvy (krystalizaci povrchu materiálu destičky).
Nečistoty jsou nepřítelem brzdového systému
V mnoha případech si můžete všimnout, že držáky a vodítka třmenů jsou pokryty nečistotami, rzí nebo jinými nečistotami, které brání správnému pohybu brzdových destiček vpřed a vzad při sešlápnutí/uvolnění pedálu. Tento problém by mělo vyřešit důkladné vyčištění a následné použití vhodného antikorozního prostředku (např. Alu-Zinc). Rovněž je vhodné nanést silikonové mazivo na všechna místa, kde se kov dostává do kontaktu s pryžovými těsněními. Důležité upozornění: nepoužívejte mazivo na povrchy třmenu, protože přitahuje nečistoty, které se tam hromadí a připalují.
Po vyčištění brzdových třmenů naneste před montáží destiček na vybraná místa malé množství brzdového maziva, například Ferodo®. Je však důležité nanášet toto mazivo velmi přesně. Musí se dostat pouze na místa tření kov na kov na zadní straně destiček. Vnější část třmenu ani třecí plocha destiček jím nesmí být znečištěna.
Shrnutí
Boj proti pískání obvykle znamená buď výměnu destiček (nebo destiček a kotoučů), nebo důkladné vyčištění brzdových třmenů a promazání příslušných součástí. K čištění brzdových třmenů, kotoučů a dalších součástí by se samozřejmě měly používat pouze spreje/kapaliny speciálně určené k tomuto účelu. Stejná zásada platí i pro maziva. Musí být nejen značková, ale také správně vybraná a správkomně aplikovaná. Mazivo nesmí přijít do styku s přední částí (třecím materiálem) brzdových destiček. Měděné mazivo se nesmí používat ani tam, kde by mohlo přijít do styku s hliníkem. Značková plastická maziva – jako například maziva řady Ferodo® – jsou vždy pečlivě označena, aby nebylo pochyb o jejich použití. Nanášení plastického maziva by se nikdy nemělo přehánět. Maziva jsou sama o sobě viskózní, takže při použití ve znečištěném prostředí přitahují a zadržují nečistoty, čemuž se koneckonců chceme vyhnout.
Více informací na https://www.ferodo.com/cs-cz.
Komentáře