Ferodo – jeden z nejstarších výrobců brzdových destiček na světě (více než 100 let tradice!) poukazuje na vývoj ve svém oboru.
Začněme tím, že výrobci brzdových destiček a kotoučů nabízených v EU mají určitá omezení, pokud jde o… brzdnou dráhu. No, musí být stejná jako brzdná dráha konkrétního vozidla, které opustilo výrobní linku na tovární sadě. Mírné odchylky na jednu či druhou stranu jsou přípustné, ale nemůže se stát, že vozidlo, které jako nové ze showroomu potřebovalo po výměně brzdových destiček k zastavení z rychlosti 100 km/h například 40 metrů, zastaví po 60 metrech. Kromě toho jsou nepřípustné i odchylky v opačném směru. Pokud by se nějakým zázrakem podařilo vyměnit brzdové destičky a zkrátit brzdnou dráhu na 15 metrů, nebyly by ani tyto destičky schváleny.
Otázka zkrácení brzdné dráhy se řeší pouze ve fázi konstrukce nových vozů (na úrovni OE) a nemůže do ní zasahovat trh s náhradními díly. Existuje ještě nějaký manévrovací prostor pro výrobce aftermarketových destiček? Ukazuje se, že ano. Zde jsou hlavní směry, ve kterých mohou výrobci, jako je Ferodo, vyniknout.
1. Kvalita spojení třecí vrstvy a podložky
Pevnost spojení mezi třecí vrstvou a destičkou je u brzdových destiček mimořádně důležitá. Diskvalifikující závadou je odtržení třecí vrstvy od destičky. U brzdových destiček Ferodo se díky použitým technikám lepení v laboratorních podmínkách rychleji rozpadá samotná třecí vrstva než spojení s destičkou.
2. Odolnost vůči vysokým teplotám
Díky použití nejkvalitnějších směsí pro třecí vrstvu je tato vrstva odolná proti praskání, drolení nebo tavení při vysokých teplotách, ke kterým dochází při extrémním brzdění. To je jeden z hlavních faktorů, který odlišuje špičkové destičky, jako je Ferodo, od destiček nejnižší kvality.
3. Zachování koeficientu tření v širokém rozsahu teplot
Nejlepší destičky si stabilně udržují koeficient tření ve velmi širokém rozsahu teplot. V případě výrobků Ferodo je přesně vyznačen v celém rozsahu očekávaných provozních teplot a uživatel ví, co kupuje.
4. Kontrola prachu
Ochrana životního prostředí i obavy o zdraví způsobily, že výrobci podložek již dávno vyřadili azbest ze svých směsí a nyní se snaží eliminovat těžké kovy a snížit prašnost. To samozřejmě chrání naše plíce na křižovatkách (kde se prach šíří vzduchem) a v dílnách. Dalším efektem je čistota ráfků, které se mnohem méně než obvykle pokrývají šedým dehtem.
V případě brzdových destiček Ferodo je to realizováno pomocí technologie Eco-friction®, která umožňuje výrobu brzdových destiček s nízkým nebo žádným obsahem mědi, čímž se snižuje obsah těžkých kovů a emise. Tato technologie splňuje požadavky nejnovějších platforem šetrných k životnímu prostředí.
5. Snížení pískání
Skřípání je vždy nežádoucím jevem, ale s popularizací tichých elektromobilů se laťka požadavků ještě zvýšila. Snížení vrzání se dosahuje použitím speciálních nátěrů nebo jiných komponent snižujících vibrace. Společnost Ferodo představila inovativní směrové brzdové destičky. Jedná se o další netradiční způsob boje proti pískání při brzdění.
6. Zkrácení doby záběhu brzdových destiček
Speciální zpracování ve fázi výroby může výrazně zkrátit dobu záběhu destiček po montáži v dílně. Další výzvou, která již byla realizována, bylo zlepšení brzdného účinku během několika prvních brzdění krátce po opuštění dílny.
Souběžné úsilí je vyvíjeno i při výrobě brzdových kotoučů. V případě kotoučů Ferodo se jedná o povrchovou úpravu Coat+, která v kombinaci s brzdovými destičkami Ferodo Eco-friction® eliminuje nutnost odmašťování povrchu kotouče před montáží a poskytuje vynikající ochranu proti korozi.
V případě společnosti Ferodo se jedná o několik řešení, která jsou na obalu označena jako Fuse+ nebo Eco-Friction. Reference pro elektromobily zahrnují také podložky, které splňují specifické požadavky. Ať tak či onak – volba značky Ferodo zaručuje, že kupující dostane vše, co je v oblasti brzdových systémů komerčně možné.
Více informací o brzdových destičkách Ferodo najdete na www.ferodo.com/cs-cz/.
Komentáře