Prvními sériově vyráběnými motory vybavenými multifunkčním termostatem jsou motory TFSI o zdvihovém objemu 1,8 l a 2,0 l od koncernu VW (čtyřválcový řadový motor EA888 gen. 3). Tento modul vyvinuly společně společnosti Audi a Schaeffler.
Ve fázi zahřívání motoru je modul termo managmentu schopen zcela uzavřít přívod chladicí kapaliny do motoru nebo nastavit její minimální průtok. Po zahřátí na provozní teplotu lze teplotu chladicí kapaliny rychle a plně variabilně nastavit na různé úrovně v závislosti na požadavcích na výkon a dalších podmínkách. Modul termo managementu má dvě spojená otočná šoupátka, která ovládá pouze jeden hnací motor. Jedno z těchto otočných šoupátek je na výtlačné straně vodního čerpadla a je určeno k uzavření průtoku chladicí kapaliny.
Druhé otočné šoupátko se používá k distribuci chladicí kapaliny na straně sání. Celý chladicí okruh má také přepínací ventily, které umožňují cílené zapínání a vypínání průtoku chladicí kapaliny topením a tepelným výměníkem převodového oleje. Dvě mechanicky spojená otočná šoupátka řídí průtok chladicí kapaliny uvnitř modulu otočného šoupátka. Elektromotor pohání otočné šoupátko 1 šnekovým převodem s vysokým redukčním poměrem. Otočné šoupátko 1 je spojeno s otočným šoupátkem 2 pomocí pastorku.
Otočné šoupátko 1 nahrazuje běžný voskový termostat a může velmi rychle a plně variabilně nastavit teplotu chladicí kapaliny mezi 80 °C a 110 °C v závislosti na požadavcích. Kromě toho otočné šoupátko 1 přepíná zpětné vedení chladicí kapaliny z chladiče motorového oleje (obrázek 2). Chladicí voda se ohřívá o 30 % rychleji ve srovnání s předchozím motorem s voskovým termostatem. Čas potřebný k dosažení cílové teploty oleje se sníží přibližně o 50 %.
Podívejte se také na video o demontáži a montáži modulu tepelného managementu.
Komentáře