Volnoběžná řemenice alternátoru. Úlohou volnoběžné řemenice (také řemenice alternátoru s volnoběžkou) je odpojení alternátoru od nerovnoměrného otáčení klikového hřídele motoru. Alternátor představuje v pohonu agregátu největší setrvačný moment.
Hlavní přednosti volnoběžné řemenice • Nižší průměrná spotřeba paliva
• Snížení hladiny vibrací při nízkých otáčkách
• Zkracuje napínací dráhy
• Zvyšuje životnost drážkového řemene
• Zvýšení počtu otáček alternátoru při volnoběhu
• Snížení prokluzování a vibrací řemene na řemenici alternátoru při změnách rychlostí
• Prodlužuje životnost a významně snižuje hlučnost ložisek váčkového hřídele a dalších poháněných jednotek (vodní pumpa, kompresor klimatizace, …)
• „Šetří“ regulátor alternátoru tím, že snižuje hodnoty kolísání napětí
• Celkově prodlužuje životnost alternátoru
Odpojovací funkce
Volnoběžná řemenice odpojuje rotor alternátoru od nerovnoměrných otáček klikového hřídele, a to až do doby, kdy motor točí cca 2000 otáček/min. Funkce odpojení volnoběžné řemenice závisí na zatěžování motoru (amplituda torzního kmitání), na setrvačnosti a na stupni zatěžování alternátoru. Kromě toho také volnoběžná řemenice odpojuje setrvačnost alternátoru během podstatného snížení počtu otáček motoru, např. změna rychlosti při řazení.
Konstrukce
Volnoběžná řemenice se skládá z oběžného kotouče, který na svém vnějším průměru vykazuje potřebný „V“ profil k použití klínového žebrovaného řemenu, z jednotky volnoběhu s dvojím ložiskovým uložením, vnitřního a vnějšího kroužku a dvou těsnění. Na ochranu proti silnému přítoku vody a případně jiných nečistot se na přední stranu řemenice upevňuje zaklapnutím ochranná krytka.
Volnoběžná řemenice je konstrukčně jednoduchý stavebnicový systém, který umožňuje rychlé řešení pro každou další novou aplikaci.
Startér – jeho funkce, nejběžnější poruchy.
Startér (nebo také často užívaný název spouštěč) je mechanismus, který slouží k roztočení motoru na minimální otáčky, během kterých se motor nastartuje. Jde vlastně o opak alternátoru, protože spotřebovává vyrobenou elektrickou energii, kterou přemění na pohybovou energii umožňující roztočení motoru. V automobilech se používají elektrické startéry. Otáčky potřebné k nastartování motoru jsou obvykle u zážehových motorů kolem 40-150 ot/min, u vznětových motorů pak 80-200 ot/min.
Funkční startér musí mít tyto základní vlastnosti:
• Musí roztočit motor za jakýchkoliv klimatických podmínek
• Po úplném zasunutí pastorku do věnce setrvačníku musí startér dávat maximální točivý moment
• Musí být schopen vydržet zpětný zážeh motoru a musí být chráněn proti vysokým otáčkám při nevysunutí pastorku ze záběru
• Po nastartování se musí navrátit do výchozí polohy, aby byl připraven pro další starty
Princip činnosti startéru s výsuvným pastorkem
• Otočením klíčku zapalování sepne spínací skříňka proud a spínací cívka startéru (elektromagnet) je napájena proudem. Spínací cívka vtáhne dovnitř své jádro. Přitom dochází k pohybu páky – vidličky startéru, která vysouvá pastorek s volnoběžkou do záběru ozubeného věnce setrvačníku motoru.
• Po plném vysunutí pastorku do záběru dojde k mechanickému sepnutí kontaktů na elektromagnetu a dochází k roztočení jak samotného startéru, tak také celého motoru vozu. Pokud je vše v optimálním stavu, motor by měl nastartovat.
• Po dokončení startování dojde k rozpojení elektrického obvodu stratéru a pružina mezi jádrem a elektromagnetem zajistí zasunutí pastorku do výchozí polohy.
Dnes se často používá startér s výsuvným pastorkem s převodovkou. Převodovka umožní dát startéru malé rozměry a velký výkon. V tomto typu startéru je mezi rotorem startéru a pastorkem planetová převodovka.
Startování by mělo trvat maximálně 5 sekund s nejvýše pěti starty za sebou s prodlevou cca 30 vteřin. Je-li start neúspěšný, je někde pravděpodobně závada. Startér má velkou spotřebu energie a proto pozor na vybití akumulátoru. Moderní vozy by neměly být roztahovány, protože vzniká reálná hrozba poškození katalyzátoru a rozvodů motoru.
Nejběžnější poruchy startéru
Startér běží naprázdno:
• pastorek se nevysouvá nebo je vadná volnoběžka (to může být špatně identifikovatelné, volnoběžka někdy může vypadat funkčně, ale při plném zatížení se protáčí).
• vylámané zuby na věnci setrvačníku.
Startér se otáčí pomalu nebo vůbec:
• opotřebené uhlíky (nejčastější příčina)
• vadná spínací cívka
• opotřebené ložiska nebo samomazná pouzdra startéru
• špatný elektrický kontakt
Materiály poskytla společnost ADS Autoprofil Morava s.r.o., (autoprofil.cz). Info o volnoběžné řemenici alternátoru s využitím informací Schaeffler Group.
Komentáře