Přinášíme Vám diagnostické případy, se kterými se můžete setkat ve své praxi. Tentokrát Honda Civic – sporadické výpadky motoru a rychlost maximálně 120 km/hod.
Popis systému řízení motoru:
Automobil je vybaven řízením motoru označen PGM-Fi 3.0. Motor je 4-válcový, s OHC rozvodem a variabilním časováním VTEC. Jde o nepřímé vícebodé sekvenční vstřikovaní paliva. Systém je vybaven dvěmi dvoubodovými lambda sondami s výhřevem. Druhá lambda sonda sleduje účinnost katalyzátoru, je umístěna tedy za ním. Snímání zátěže je provedeno tzv. „speed- density“ systémem založen na principu snímaní tlaku a teploty vzduchu sacím potrubí a otáček motoru.
Jde v podstatě o určení hustoty vzduchu v sání. Zapalování je jedno-jiskrové, tzn. že zápalná jiskra přeskočí pouze v kompresním zdvihu příslušného válce. Pořadí zapalování je klasické, tj. 1-3-4-2.
Popis závady:
Vozidlo mělo sporadické výpadky výkonu motoru, maximální rychlost byla pouze 120km/h. Trvale svítí kontrolka motoru MIL. Kód závady P1259.
Postup diagnózy:
Protože vozidlo je již vybaveno normou EOBD lze základní sériovou diagnostiku provádět Multidiag Access, tj. především vyčtením závad. DTC v tomto případě byl pouze číselný kód závady nikoliv přesný překlad, proto je nutné využít příslušná technická data k tomuto vozu, v našem případě softwaru Autodata 3.18. Kód nás odkazoval na nefukční VTEC systém, tedy variabilní ovládání ventilů. Po detailním rozboru schématu se diagnostika zaměřila na samotné akční členy a spínače VTEC. Ovládací ventil přestavení zdvihu ventilů a tlakový spínač.
Jelikož Multidiag nedisponuje u asijských vozů aktivaci jednotlivých akčních členů, bylo zapotřebí provést zkušební jízdu, kdy na základě zatížení a tlaku oleje řídící jednotka aktivuje tento ventil. Po předchozích zkušenostech se dalších kanálech osciloskopu pro jistotu zaznamenávala nejen„ kostra“ motoru, která by za daných podmínek mohla i ovlivňovat funkci těchto členů, ale tlakový spínač a regulační ventil. Na první pohled bylo na oscilogramu vše OK. V momentě poruchy nedošlo k rozpojení spínače , tzn. nedocházelo k aktivaci regulačního ventilu. Po předchozích faktech a znalosti systému VTEC se dospělo k názoru zkontrolovat množství motorového oleje.
Závěr:
Chybělo celkem 2, 5 litru oleje, což mělo za následek sporadické ztrátě tlaku v mazací soustavě a tím i nefunkčnosti kompletního systému VTEC. V předchozích servisech olej však nebyl zkontrolován hned z několika důvodů, výměna proběhla nedávno, neznalosti systému VTEC a neefektivní spolupráce sériové a paralelní diagnostiky. Tento případ tedy ukazuje, že i norma EOBD zajišťující sledování exhalací ve výfukových plynech může odhalit i tak „banální“ závadu jako je nedostatek oleje.
Autor: Tomáš Sedláček, Autotron Nová Paka, www.autotron.cz
Komentáře