Vozy s tímto motorem jsou velmi oblíbené, spolehlivé a jejich systém pro plochý řemen pohání řadu příslušenství jako je posilovač řízení nebo klimatizace. SKF často dostává reklamace týkající se napínáku plochého řemene a alternátoru, kdy dochází ke všem možným časově náročným a drahým poruchám, které jsou nepříjemné pro mechanika i majitele vozu.
Když se na tuto záležitost podíváme hlouběji, je jasné, kde je problém – podobně jako u mnoha jiných systémů plochého řemene je zde slabé místo. To se projeví při nesprávném napnutí systému, do kterého se začnou přenášet nadměrné vibrace z motoru. Tyto relativně maloobjemové motory s vysokým točivým momentem vytvářejí mnoho vibrací pocházejících z intenzivního a vysoce účinného spalování v kombinaci s velkými vstřikovacími tlaky. Věnovat velkou pozornost napínáku a řemenici alternátoru je zde klíčové a pomůže předejít kompletnímu selhání systému plochého řemene.
Obvyklá reklamace:
Porucha volnoběžné řemenice alternátoru – výsledkem je, že kovové tělo napínáku praská u spodního upevňovacího šroubu, který jej přichycuje k hydraulickému tlumiči.
Projevy selhávajícího plochého systému:
Majitelé vozů si stěžují zejména na zvýšenou hlučnost motoru a vibrace při stání.
Příčina:
Příčiny praskání těla napínáku lze vystopovat k volnoběžné řemenici alternátoru.
Prasknutí vzniká:
• Selhávající volnoběžnou řemenicí alternátoru, která nebyla vyměněna spolu s výměnou plochého řemene.
• U vozů opravených levnou alternátorovou volnoběžkou s jednoduchou pevnou stavbou.
• U vozů z období před 07 / 1998, které jsou vybavené jednoduchou pevnou alternátorovou volnoběžkou.
V těchto případech je napínák nucen dohánět práci, kterou obvykle odvádí volnoběžná řemenice alternátoru. Napínák není navržen pro práci za takových podmínek a dříve nebo později praskne ve svém nejslabším místě blízko spodního upevňovacího šroubu u tlumiče.
Následky:
Běžnou chybou mechaniků je zanedbání stavu alternátoru, napínáku a dokonce i tlumící řemenice na klikové hřídeli při opravě nebo výměně součástí systému plochého řemene. Jednotlivé součásti tohoto systému mají podobnou životnost jako samotný plochý řemen a přehlížením jejich stavu jsou vystaveny větší zátěži, než na kterou jsou stavěné. Jak celý systém slábne a jeho napnutí klesá, tak do něj začnou více pronikat vibrace z motoru. Hlučnost motoru se zvyšuje a některé systémy, jako třeba posilovač řízení, mohou začít selhávat.
Zde je několik možných následků:
• Při slabém napnutí řemene může řemen sklouznout z kladek;
• Předčasné opotřebení řemene způsobené jeho přehříváním;
• Příliš velké napnutí způsobí přetížení nejen u řemene, ale i u ložisek v alternátoru, posilovači řízení a kompresoru klimatizace, což může způsobit jejich poruchu a drahou opravu;
• Předčasné prasknutí řemene.
Tyto možné následky jsou nepříjemné pro každého:
• Pro majitele vozu, který mohl být celkem nedávno na pravidelné výměně plochého řemene. Musí s vozem znovu do servisu, znovu zaplatit práci a díly.
• Pro mechanika, který riskuje ztrátu nespokojeného zákazníka kvůli větší poruše, které mohl předejít včasnou výměnou všech dílů systému najednou.
• Pro distributora, který musí řešit další, ne-li opakovanou a nepříjemnou reklamaci.
Samotný výrobce vozidla – VAG – na tento problém dávno upozornil všechny své originální servisy – a důležité je to pochopitelně i pro Vás.
Řešení:
Řešení tohoto problému je jednoduché! Uvažování je jasné – myslete „systémově“ namísto soustředění se na jediný díl!
Při výměně plochého řemene nebo pravidelné prohlídce vozu se musí mechanici ujistit, že všechny součásti systému správně fungují. Je pravda, že klíčovou informací u tohoto problému je nutnost výměny volnoběžné řemenice alternátoru současně s plochým řemenem, ale přitom nezapomenout na další součásti systému jako je tlumící řemenice vibrací klikového hřídele a vodící kladky. Porucha nebo nedostatečný výkon jediné součásti tohoto systému způsobí předčasné opotřebování a selhání celku.
Postup montáže:
1) Uvolněte napnutí plochého řemene povolením matice na zadní části napínáku VKM 31012 (viz obrázek). Potom sundejte řemen. Povolte zbývající šrouby a demontujte napínák.
2) Namontujte nový napínák a dbejte na správné utažení všech montážních šroubů podle doporučení výrobce vozidla. Až poté můžete systém napnout. Vždy použijte nový řemen, nikdy ne starý!
Díl | Utahovací moment |
VKM 03100 | 80 Nn |
VKM 03101 | 80 Nm |
Šrouby napínáku | 25 Nm |
Šrouby vodící kladky | 25 Nm |
Produktové řešení:
SKF má na tento problém řešení – novou sadu pro plochý řemen obsahující volnoběžnou řemenici alternátoru. Sada obsahuje vícedrážkový řemen v přesné OE délce, napínák řemene, volnoběžku alternátoru a vodící kladku – vše potřebné pro kompletní opravu, díky které se vyhnete možným budoucím problémům, šetříte čas i peníze a hlavně udržujete zákazníky spokojené
Označení sady: VKMAF 31014-1 nebo VKMA 31014-2
Extra tip: U starších vozů s vysokým počtem najetých kilometrů vždy zkontrolujte tlumící řemenici klikového hřídele. Opotřebovaná nebo nesprávně fungující tlumící řemenice způsobuje nadměrné vibrace motoru, které poškodí další součásti motorových systémů.
Anonym, 9. července 2013, 9:51 0 0
Jo jo, všechny tyto informace jsou krásné, ale zkuste vysvětlit zákazníkovi který má auto staré 10 a více let. Že má zaplatit 5 až 8 tisíc za materiál plus práci.
Asi znáte odpověď 95% majitelů těchto vozů. :-(
Odpověď
Anonym, 30. července 2013, 7:24 0 0
souhlasím , je nemožné chtít po zákazníkovi, aby si jen preventivně nechal vyměnit kladky za 5000kč a to obvzlášť v této době ,kdy si každý rozmyslí, za co utratí tisícovku
Odpověď