Převodovka s dvojitou spojkou je moderní řešení, které nalézá stále častěji uplatnění v osobních i lehkých užitkových vozech. K zajištění jejího bezchybného fungování je však potřeba pravidelný servis, při kterém se navíc musí dodržovat speciální postupy.
Konstrukce dvojspojkové převodovky, kterou koncern VW označuje jako ´DSG´ (Direct Shift Gear), totiž spojuje výhody mechanické a automatické převodovky, tedy sportovní charakter a nízkou spotřebu mechanické varianty s komfortem té automatické. Navíc umožňuje řazení bez přerušení tahu motoru, neboť je neustále alespoň jedno soukolí v záběru. Řidiči si přitom u DSG převodovek cení zejména krátký reakční čas a rychlé i přesné řazení jednotlivých stupňů.
Postup výměny oleje v převodovce 02E s dvojitou spojkou
Tento typ převodovky se používá ve vozidlech koncernu VW. Při výměně oleje a filtru je třeba dodržet určité podmínky stanovené výrobcem a používat speciální nářadí a nástroje odpovídající požadavkům výrobce automobilu. Před samotným zahájením servisního úkonu (výměny oleje) je doporučeno splnění několika podmínek:
- plně nabitý akumulátor a všechny elektrické spoje plně funkční
- originální nastavení motoru (= nezměněné tuningem)
- mechanismus převodovky v perfektním stavu
- dodržení intervalu výměny (max. 60.000 km – nebo 30.000 km při náročném stylu jízdy)
- servisovaný automobil musí být postaven na pracovišti vodorovně
- převodový olej zahřátý na cca 35 – 45°C
Teplota oleje se kontroluje pomocí odpovídajícího diagnostického zařízení, které získává data z ECU z CAN sběrnice.
Pracovní postup:
- Odšroubovat víko filtru (nástrčný šestihranný klíč velikosti 24 mm) a vyndat starý filtr. Poté vyšroubovat zátku pro vypuštění oleje, která se nachází ve spodní části převodovky (imbusový klíč se šestihranem velikosti 14 mm – obr. č.3).
- Pro vypuštění vyjetého oleje vyšroubovat olejovou trubku ze zátky pro vypuštění oleje (imbusový klíč se šestihranem velikosti 8 mm, obr. č.4). Obvykle vyteče okolo 5 litrů oleje.
- Po úplném vypuštění vyjetého oleje už je možné namontovat nový filtr instalačním otvorem směrem dolů (febi FE4176 / OE 02E 305 051C – obr. č.5) a poté utáhnout víko – utahovací moment 20 Nm a olejovou trubku – 3 Nm.
- Poté je potřeba do otvoru zátky pro vypuštění oleje našroubovat adaptér a ten následně připojit k plničce oleje (obr. č.6).
- Po připojení plničky k převodovce je možné ji spojit se zásobníkem oleje a nalít potřebné množství oleje – doporučuje se 5,5 litru ATF oleje. Febi nabízí ATF oleje pro DSG převodovky (žlutá barva) odpovídající specifikacím určeným výrobcem automobilu ve dvou baleních – obj. č. FE39070 (1 litr) a FE39071 (5 litrů).
- Po naplnění převodovky olejem by se ještě neměl vyšroubovávat adaptér. Nejprve je třeba nastartovat motor (s nezatíženými koly = např. na zvedáku). Motor by měl běžet na volnoběh, dokud se teplota oleje nezvýší (na 35 – 45°C) a až pak je možné postupně přepínat mezi převodovými stupni (před přepnutím na další převodový stupeň je třeba minimálně 5 vteřin počkat!).
- Proces přepínání mezi převodovými stupni je třeba zopakovat dvakrát, pak přijde na řadu kontrola úrovně oleje. Pokud je správná, z olejové trubky během jedné vteřiny vyteče kapka oleje. Nyní už je možné vypnout motor a následně odinstalovat připojené plnicí zařízení a vrátit vypouštěcí zátku s novým těsněním na původní místo, přičemž je doporučený utahovací moment 45 Nm.
Foto 1: Převodovka 02E s dvojitou spojkou montovaná do vozidel koncernu VW – pohled ze strany olejového filtru (řez převodovkou – studijní model).
Foto 2: Pohled ze strany elektrohydraulického systému. V popředí je hřídel zpětného rychlostního stupně a řez hřídelem dvojité spojky – zlatou barvou jsou označena ozubená kola sudých rychlostních stupňů = 2., 4. a 6. / stříbrnou pak ozubená kola lichých převodových stupňů = 1., 3., 5. a zpátečky R (řez převodovkou – studijní model).
Foto 3: Těleso filtračního prvku a zátka pro vypuštění oleje – 1 = zátka pro vypuštění použitého oleje a plnění nového oleje (tento způsob se používá od ledna 2005), 2 – do konce roku 2004 se zátka pro vypuštění oleje nacházela na stejném místě převodovky 02E, zátka s označením „1“ se dříve používala pro plnění oleje.
Foto 4: Olejová trubka – pohled z vnitřní strany převodovky (řez převodovkou – studijní model).
Foto 5: Instalace nového filtru do systému mazání převodovky 02E (řez převodovkou – studijní model).
Foto 6: Plnička VW VAS 6262A s adaptéry – 1 = rovný adaptér VAS 6262/2, 2 = rohový adaptér VAS 6262/4, 3 = nátrubek pro připojení k nádobě s olejem. Adaptéry a nádoby se připojují s využitím rychlospojek.
Komentáře