Výsledky průzkumu EY mezi českými řidiči.
O průzkumu
Třetí ročník průzkumu mezi českými řidiči provedla společnost EY ve spolupráci s agenturou STEM/MARK v březnu 2018 za účelem zjištění aktuálních trendů při nákupu nových i ojetých vozidel a zjištění názorů zákazníků na některá možná inovační řešení automobilového průmyslu. Do hlavního průzkumu bylo zařazeno 503 respondentů z České republiky. Podmínkami pro zařazení do průzkumu bylo vlastnictví řidičského průkazu, pravidelné užívání automobilu a věk v rozmezí 20-60 let.
Výsledky demonstrují především rozdílné potřeby jednotlivých skupin zájemců o koupi automobilu s důrazem kladeným na kritéria procesu výběru obchodníka, preference poskytovaných doplňkových služeb a způsoby financování. Sledován byl také příklon k moderním technologiím, například k samořídícím vozidlům, elektromobilům, propojení automobilů s okolím, carsharingu a nákupu vozu na internetu.
Češi nejvíce dají na vlastní zkušenost nebo doporučení známých
Při výběru autosalonu se více než polovina českých řidičů a řidiček rozhoduje především na základě vlastní zkušenosti. Dají ale také na doporučení známých nebo se rozhodují podle služeb poskytovaných prodejcem. Vzrostla preference vzhledu samotného showroomu. Loni si prodejce auta na základě tohoto kritéria vybírala pouze dvě procenta
oslovených, letos je to sedm procent.
Respondenti si vybírají obchodníka, kterého chtějí navštívit podle:
Ideálním místem pro nákup zcela nového automobilu jsou stále autosalony. Pro nákup vozu by tam vyrazilo téměř 8 z 10 Čechů. Průměrný zájemce o koupi auta dnes navštíví autosalon před samotnou koupí pouze dvakrát.
I v případě ojetého vozu by velká část Čechů zavítala k autorizovanému prodejci (39 %). Do autobazaru by vyrazila téměř pětina dotázaných řidičů. Dovézt ojetý vůz ze zahraničí by zvažovalo 16 % Čechů.
Průměrný počet návštěv prodejce:
„Při pořízení automobilu je pro téměř tři čtvrtiny Čechů nejdůležitější jejich dosavadní zkušenost se značkou, následuje design kupovaného vozu. Cena je na pomyslném žebříčku priorit až na třetím místě.“ Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový sektor v regionu střední a jihovýchodní Evropy
Zájem Čechů o online koupi vozu roste
Stále více se při pořízení auta prosazuje nákup po internetu. Dokáže si jej představit 29 % Č echů (oproti 18 % v roce 2016), desetina řidičů dokonce nákup online preferuje. Při nákupu po internetu je důležitá důvěra, proto většina respondentů jedním dechem dodává, že online by si auto koupili zejména od autorizovaného prodejce. Jen jeden ze sta řidičů by byl ochotný si koupit auto na e-shopu typu Amazon nebo eBay.
Čechům by při koupi auta online nejvíce chyběla možnost osobní prohlídky vozu, testovací jízda a přímý kontakt s prodejcem. I proto 95 % respondentů s testovací jízdou před koupí počítá, a to i v případě online prodeje.
„Testovací jízda není požadavkem, který by nešel vyřešit prostřednictvím moderních technologií. Až desetina Čechů by si bez problémů otestovala auto formou 3D virtuální jízdy, pokud by taková možnost existovala. V roce 2016 přitom tuto formu testování nezvažoval téměř nikdo.“ Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový sektor v regionu střední a jihovýchodní Evropy
Kdyby měli respondenti možnost využít během pořízení nového vozu některý z online nástrojů, tak by vybrali:
Více než čtvrtina Čechů by si navíc ráda připlatila i za samotné připojení jejich nového auta k internetu. Vedou zájemci o auta s alternativním pohonem, internet by ve voze chtělo až 43 % z nich. Ženy by uvítaly možnost dokoupení služby související s jejich bezpečností, např. dovolání se na tísňovou linku či upozornění na potřebu servisu. Muži jsou naopak
ochotni utrácet za pohodlí a komfort (dálkové odemčení vozu nebo zapnutí topení).
Češi stále uvažují o elektromobilech
S rozvojem technologií alternativních pohonů se zároveň stabilizoval zájem Čechů o jejich pořízení. 64 % respondentů má o elektromobil zájem (oproti 67 % v roce 2017), polovina z nich by si jej v případě příznivé ceny již dnes koupila.
Respondenty v současnosti od koupi elektromobilu odrazuje:
Češi chtějí autem stále více především jezdit, nepotřebují vůz vlastnit
Zejména mladí Češi začínají vnímat auto spíše jako službu. Díky operativnímu leasingu odpadá řidičům byrokracie spojená s koupí auta, nemusí řešit servis, pojištění nebo výměnu pneumatik. Na konci dlouhodobého pronájmu auta se řidič rozhodne, zda auto vrátí, nebo si ho odkoupí.
Kromě operativního leasingu, který je nejvíce populární u majitelů nových vozů ve věkové kategorii 20-29 let (20 %), se oblibě těší i carsharing. Více než dvě třetiny (69 %) českých motoristů ho preferují před klasickou autopůjčovnou.
Více než třetina (36 %) dotázaných je ochotna za možnost vyzvednout a vrátit vůz na jimi vybraném místě připlatit o 15 % více než u autopůjčovny.
„Stejně jako v ostatních odvětvích se ukazuje, že existuje nemalá cílová skupina, která je ochotna si za pohodlí a rychlost při přepravě připlatit.” Petra Kyjonková, manažerka oddělení podnikového poradenství zodpovědná za oblast mobility v regionu střední a jihovýchodní Evropy
Komentáře