Cebia SUMMARY 3/2014

20. října 2014, 20:36

Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly.

Meziroční srovnání vývoje trhu ojetých vozidel
Zaměřili jsme se opět na hlavní parametry trhu s ojetými vozidly, tentokrát v meziročním srovnání prvních 3 čtvrtletí 2014 se stejným obdobím loňského roku. Navíc jsme přidali vyhodnocení zajímavého segmentu trhu prodeje ojetých vozidel, který tvoří certifikované prodejní programy pro prodej ojetin nabízené importéry nových vozidel.

Jednotlivé sledované parametry jsme vyhodnocovali na vzorcích ojetých vozidel prodaných v uvedených obdobích. Z meziročního srovnání vyplývají trendy a vývoj celého trhu s ojetými vozidly a měnící se preference zákazníků. V případě certifikovaných programů se jedná o údaje jednotlivých importérů a bude zajímavé sledovat vývoj tohoto tržního segmentu v příštích obdobích.

Hlavní informace
– celkem bylo v rámci všech certifikovaných programů prodáno v období leden až září 2014 prodáno 39.230 ojetých vozidel
– tři čtvrtiny zákazníků kupuje ojetiny původem z tuzemska, zbytek individuálně dovážená ojetá vozidla
– dlouhodobě převládá zájem zákazníků o ojetá vozidla s cenou do 100 tisíc korun, podíl těchto vozidel na prodejích však dlouhodobě klesá
– opět výrazně vzrostl podíl prodávaných ojetých vozidel starých 4 až 6 let
– o 5 procent méně prodejců udalo stav tachometru do 200 tisíc kilometrů
– zákazníci měli letos zájem o vozidla v lepším stavu než vloni
– nejoblíbenějšími barvami ojetých vozidel jsou v ČR dlouhodobě modrá a šedá
– průměrná doba prodeje ojetého vozidla v autobazaru se opět výrazně zkrátila na průměrných 65 dní
– nejpopulárnějším modelem mezi ojetými vozidly je se stále se zvětšujícím náskokem Škoda Octavia

Výsledky prodejů ojetých vozidel v rámci certifikovaných programů importérů
Importérské certifikované programy lákají zákazníky na nabídku kvalitních ojetých vozů, na garance technického stavu, na prověřenou historii a seriózní jednání při prodeji. Řada importérů tyto programy stále rozvíjí a zapojuje do nich více dealerů. Někteří importéři s programem nedávno začali – jako Opel se svým programem Opel certifikované ojeté vozy, nebo Ford, který program teprve spouští. Importéři vidí v tomto způsobu prodeje ojetin nejen šanci obsloužit zákazníka, který si kupuje u jejich dealera nový vůz a ten starý nechá protiúčtem, ale především možnost oslovit nové zájemce o kvalitní prověřené ojeté auto.

Celkem bylo v rámci všech certifikovaných programů prodáno v období leden až září 2014 prodáno 39.230 ojetých vozidel.

Díky tomu prodeje vozidel v rámci těchto programů meziročně rostou. Například Das WeltAuto, což je program Porsche Česká republika – importéra značek koncernu Volkswagen, za leden až září letošního roku prodal 11.416 ojetých vozidel. Meziročně tak zvýšil prodeje o 4,4% a dosáhl průměrné prodejní ceny 327.500 Kč. Das WeltAuto realizuje prodej prostřednictvím sítě 50 dealerů.

Na grafu a v tabulce jsou obchodní výsledky (v ks vozidel a v % podílu na trhu) jednotlivých certifikovaných programů za první 3 kvartály roku 2014.

* jedná se o ojetá vozidla prodaná v autorizované síti Toyota, jen 3 z nich byla prodána v rámci programu Toyota Certifikováno

Původ ojetých vozidel
Při meziročním srovnání opět vzrostl podíl ojetých vozidel s českým původem, a to ze 72% na 75%. Tři čtvrtiny zákazníků tedy kupuje ojetiny původem z tuzemska, zbytek pak volí individuálně dovážená ojetá vozidla. U těch dlouhodobě převažuje zájem o vozy z Německa, dále pak, z Itálie, Francie, Belgie a Rakouska.

Výhodou ojetin tuzemského původu je snazší dostupnost a ověřitelnost historie vozidel a nižší riziko, že vozidlo bylo v zahraničí odcizeno nebo zpronevěřeno a v ČR je pak prodáváno pod falešnou identitou. Podle statistik společnosti Cebia má navíc přes 60% individuálně dovážených ojetin stočený tachometr. Dovoz je totiž dobrou příležitostí pro podvodníky, jak změnit řadu údajů o vozidle a ještě více na jeho prodeji v ČR vydělat. Dlouhodobý růst zájmu zákazníků o ojetiny tuzemského původu je dokladem, že si tato rizika zákazníci stále více uvědomují.

Prodejní cena
Dlouhodobě převládá zájem zákazníků o ojetá vozidla s cenou do 100 tisíc korun. Podíl těchto vozidel na prodejích však stále klesá – při srovnání prvních 3 čtvrtletí roku 2013 a 2014 klesl jejich podíl o 3 procentní body. Naopak opět stoupla prodejnost dražších ojetin s cenou nad 350 tisíc, a to o 2 procentní body. Rovněž vzrostla průměrná cena ojetiny, která v období leden až září 2013 činila 168 tisíc, letos ve stejném období byla již 202 tisíc korun.

Stáří ojetých vozidel
V meziročním srovnání opět výrazně vzrostl podíl prodávaných ojetých vozidel starých 4 až 6 let. Zatímco vloni v období ledna až září činil jejich podíl 30%, letos ve stejném období již 35%. Zaznamenáváme stále malý zájem o zánovní ojetiny se stářím do 1 roku, jejichž podíl dokonce ještě klesnul ze 3% na 2%. Důvodem je patrně malý pokles ceny u takto mladé ojetiny, která klesne během prvního roku zhruba o třetinu, zatímco u dvouletého vozu klesne již o polovinu. Na druhé straně vzrostl však i podíl vozidel starších 12 let, a to ze 14% na 16%.

 


Stav kilometrů na tachometru
Došlo ke změně v udávaných stavech tachometru při prodeji. Při meziročním srovnání udalo o 5 procent méně prodejců stav tachometru do 200 tisíc kilometrů. Vloni činil podíl vozidel s údajným stavem tachometru do 200 tisíc km 89%, zatímco letos 84%. Tato změna může být důsledkem toho, že prodejci již přeci jen častěji udávají reálný, tedy vyšší stav tachometru a méně klamou zákazníky stáčením tachometru. Průměrný udávaný stav tachometru byl letos v období leden až září 138 tisíc km.

 

Stav vozidla
Zákazníci měli letos zájem o vozidla v lepším stavu než vloni. Vyplývá to z analýzy kategorií stavů, které prodejci definují v inzerci při prodeji. Podíl vozů v kategorii „perfektní“ a „velmi dobrý“ byl v prvních 3 měsících loňského roku 79%, zatímco letos 83%.

Nejoblíbenější barvy
Nejoblíbenějšími barvami ojetých vozidel jsou v ČR dlouhodobě modrá a šedá. Podle předpokladu však roste podíl bílých ojetých vozů. Zatímco v prvních 3 kvartálech loňského roku bylo bílých 12% prodaných ojetých vozidel, letos to bylo již 14%. Ve světě je nejoblíbenější barvou u nových automobilů bílá s podílem 25% a lze tedy očekávat, že postupně vzroste počet bílých vozidel i mezi ojetinami prodávanými v ČR.

Celosvětově nejoblíbenější barvy nových aut podle PPG Industries v roce 2013: 1. Bílá – 25%, 2.-3. Stříbrná – 18% + Černá – 18%, 4. Šedá – 12%, 5. Červená – 9%, 6. Přírodní barvy – 8%, 7. Modrá – 7%, 8. Zelená – 2%, 9. Ostatní – 1%

Doba prodeje
Při meziročním srovnání je patrné další výrazné zkrácení doby prodeje, které bylo možno sledovat již v minulých čtvrtletích. Vloni trval prodej ojetého vozidla průměrně 80 dní a letos ve stejném období jen 65 dní. Letos se v období ledna až září zvýšil podíl ojetin prodaných do 30 dní z 58% na 62%.

Nejprodávanější modely
Nejpopulárnějším modelem mezi ojetými vozidly je se stále se zvětšujícím náskokem Škoda Octavia. Její náskok před modelem Fabia se ještě zvýšil a její podíl na trhu činí již 11,5%, zatímco podíl Fabie se snížil na 7%. Podobně lze z grafu vysledovat i meziroční zvýšení prodejů VW Golf a naopak snížení zájmu o VW Passat. Dále rostou podíly modelů značky Hyundai, nejvíce nejrozšířenější i30 a Santa Fe.

Tisková zpráva Cebia

Související články

Cebia SUMMARY 2/2014
Cebia SUMMARY 2/2014

Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly. Hlavní informace:    – roste zájem zákazníků o ojeté vozy tuzemského původu, které nyní tvoří téměř tři čtvrtiny prodaných ojetin    – klesá zájem o velmi levné ojetiny, roste zájem o dražší a průměrná cena vzrostla na 198 tisíc korun    – preference […]

Cebia spustila CebiCom – portál pro komunikaci servisů s pojišťovnami při řešení škod na vozidlech
Cebia spustila CebiCom – portál pro komunikaci servisů s pojišťovnami při řešení škod na vozidlech

Cebia spustila portál CebiCom, který zrychluje, usnadňuje a zpřehledňuje komunikaci servisů s pojišťovnami při řešení škod na vozidlech. Portál nahrazuje dosavadní složité a náročné vyřizování škod na vozidlech a umožňuje rychlé přenášení dat mezi pojistitelem a smluvním servisem v průběhu celého procesu likvidace škodní události, resp. opravy vozidla. Mezi první významné uživatele se zařadila Allianz […]

Cebia SUMMARY 4/2014
Cebia SUMMARY 4/2014

Společnost Cebia Vám opět přináší čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly. 1. Shrnutí informací o trhu ojetých vozidel v roce 2014 V tomto 4. vydání roku 2014 Vás chceme seznámit s celoročními souhrnnými výsledky trhu ojetých vozidel za rok 2014. Data jsme zpracovávali na vzorku ojetých vozidel prodaných v ČR v loňském roce. Dále […]

Komentáře

Komentář musí být delší než 5 znaků!

Potvrďte prosím předpisy!

Ještě nikdo tento článek nekomentoval. Buďte první!